۱۱۰ سال قبل؛ بازار مرکزی ارومیه

جالب است بدانید برخی از مهم‌ترین وقایعی که منجر به وقوع رویداد‌های بزرگی مانند انقلاب مشروطیت در ایران شد، ریشه در بازار و اتفاقات رخ داده در آن داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار در بافت شهری ایران قدیم، نقطه ثقل فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بود. مبادلات تجاری کلی و جزئی در بازار انجام می‌شد و معمولاً بازاریان به دلیل توان مالی، نقش عمده‌ای در فعالیت‌های عام‌المنفعه، از قبیل ساخت مدارس، مساجد، مریض‌خانه‌ها و نیز رسیدگی به فقرا و نیازمندان شهر‌ها داشتند.

به لحاظ سیاسی نیز، بازار به دلیل تأثیر زیاد خود در تحصیل مالیات برای حاکمان شهرها، شاهد جناح‌بندی‌ها و تکاپو‌های صاحبان قدرت برای استفاده از ظرفیت اقتصادی و نفوذ اجتماعی آن بوده‌است.

جالب است بدانید برخی از مهم‌ترین وقایعی که منجر به وقوع رویداد‌های بزرگی مانند انقلاب مشروطیت در ایران شد، ریشه در بازار و اتفاقات رخ داده در آن داشت. به چوب بستن بازرگانان تهرانی توسط علاءالدوله، یکی از این موارد است که باعث تحصن بازاریان در مسجد بازار تهران و شروع اقدامات علیه حکومت استبدادی و آغاز انقلاب مشروطه شد.


بیشتر بخوانید

قاب تاریخ امروز، نمایی از بازار بزرگ ارومیه را در سال ۱۲۸۹ خورشیدی نشان می‌دهد؛ بازار شلوغی که افزون بر مبادلات تجاری داخلی، کانونی برای فعالیت بازرگانی در سطح بین‌المللی هم بود و تاجرانی از قفقاز و عثمانی هم، به آن رفت و آمد داشتند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار