۵ روز از وعده وزارت صمت گذشت؛

بازار روغن کماکان آشفته/ نان دلال‌ها در روغن افتاد!

آن طور که بررسی های میدانی نشان می دهد، بازار روغن همچنان بدون دلیل با کمبود و احتکار دلالان مواجه است و وعده مسئولان صمت کماکان محقق نشده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز قبل بود که خبر کمبود شدید روغن در بازار بین رسانه ها پیچید. خبری که از بین قفسه های خالی فروشگاه ها بیرون آمده بود و می‌توانست اخطار ای از جنس کمبود یکی از اقلام اساسی و ضروری مردم باشد.

از هر جای بازار که صدای کمبود بلند شود می توان دلال ها را آنجا پیدا کرد. اعلام خبر کمبود روغن دلیل کافی برای محتکران بود تا روغن‌ها را به چندین برابر قیمت به مصرف‌کنندگان بفروشند.

چند روز قبل حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از فروش روغن تا چند برابر قیمت در بازار خبر داد. این یعنی بازاری آشفته که نیاز به تنظیم دارد.

پس پای مسئولان ستاد تنظیم بازار به موضوع روغن باز شد و در نهایت دوشنبه هفته قبل دبیر ستاد تنظیم بازار وعده حل مشکل تا پایان هفته را ما داد.

وعده حل شدن کمبود روغن با تولید بیشتر

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: با تلاش‌های انجام شده و پیگیری‌های وزیر صمت وقفه‌ای که در تولید روغن به وجود آمده بود با افزایش تولید و افزایش عرضه به بازار در حال حل شدن است.

این مقام مسئول گفت: در زمینه روغن خوراکی خانگی با اقداماتی که در حال انجام است تا پایان هفته مشکلی را نخواهیم داشت و این کالا به وفور در همه فروشگاه‌ها خواهد بود.

روغن

قبادی با اشاره به اختلالی که در تامین مواد اولیه و انتقال روغن خام به کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی وجود داشت، گفت: مشکل روغن خام هم حل شده است و تولید در این بخش به سرعت در حال انجام است.


بیشتر بخوانید


حالا حدود ۵ روز از تاریخ اعلامی دبیر ستاد تنظیم بازار گذشته و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مشکل بازار روغن کماکان پابرجاست. انبارهای فروش عمده روغن هنوز خالی مانده و خبری از تنظیم بازار نیست. حضور ما در مراکز پخش عمده روغن و مغازه‌های سطح شهر نشان می‌دهد که این محصول اساسی یا به دست فروشنده نمی‌رسد یا کارخانجات آن‌ها را برای چند جعبه روغن، مجبور به خریدن سایر محصولات می‌کنند.

مشکل کارخانجات روغن تامین مواد اولیه بود؛ مواد اولیه‌‌ای که سالهاست از طریق واردات تامین می‌شود و ریشه در زیرساخت‌های ضعیف کشورمان در این حوزه دارد.

روغن خام سالهاست وارد کشور شده و بعد از فراوری و بسته بندی به فروش می‌رسد. فرمول آشفته شدن بازار روغن بسیار ساده بود، حدود ۳۰۰ هزار تن روغن خام در گمرک گیر کرد و کاهش حجم تولید بازار را به هم ریخت‌.

اشباع بازار روغن نباتی با واردات

ماجرا که بالا گرفت دولتی‌ها با واردات به داد بازار رسیدند و وزیر صمت از امکان ترخیص کالاها با ارز متقاصی خبر داد.

رزم حسینی گفت: کالا‌های وارداتی ۲ گروه هستند؛ گروه اول ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که این کالا‌ها در گمرک باقی می‌ماند تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را از بانک مرکزی دریافت کنند و بعد از گمرک ترخیص می‌شوند و گروه دوم نیز متقاضیانی هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند. براساس سیاست جدید، متقاضی که اعلام کند نیاز به ارز نیمایی ندارد اجازه ترخیص داده می‌شود و افرادی که نیاز به ارز دارند باید در سامانه نیمایی ارز خریداری کنند تا ترخیص کالا صورت گیرد. مصوبه به دست گمرک رسید و فرایند ترخیص آغاز شد.

چقدر  روغن ترخیص شده است؟

روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت‌‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: پس از سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان برای سرعت بخشی به کالاهای موجود در گمرک‌های جمهوری اسلامی، از ۱۱ مهر که حدود ۴۰ روز از آن می‌گذر حدود ۳۱۱ هزار و ۴۷ تن دانه روغنی به ارزش ۱۶۴ میلیون و ۵۸۱ هزار دلار و ۱۲۱ هزار و ۶۹۷ تن مواد اولیه روغن خوراکی به ارزش ۱۰۴ میلیون ۹۷۶ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. روزانه بیش از ۴ هزار تن روغن از گمرکات کشور ترخیص می‌شود.

فرآیند ترخیص آغاز شده اما پیگیری‌های ما از واحدهای تولیدی نشان می دهد روغن خام هنوز به آن میزان که باید به دست واحدهای تولید روغن نرسیده است.

بازار آشفته روغن بیش از هر زمانی به افزایش تولید نیاز دارند و مواد اولیه تولید این محصول بیش از گذشته درگیر کارشکنی و وقت کشی‌ها شده است.

موضوع بازار روغن را مجدداً از دبیر ستاد تنظیم بازار پیگیری کردیم و این بار با مشکل جدیدی شدیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار مجدد گفت: فرآیند توزیع روغن خام و تامین مواد اولیه آغاز شده و حجم روغن حام باقی مانده در گمرکات کشور هم در حال ترخیص است.

او ادامه داد: بخشی از این مواد اولیه به شرکت‌های تولیدی رسیده و مابقی‌ هم به زودی توزیع خواهد شد. فرآیند انتقال و حمل روغن خام از استان‌های جنوبی کشور و رسیدن به کارخانجات تولیدی فرایندی زمان‌بر است و به مرور بیش روغن مورد نیاز بازار تولید و تامین خواهد شد.

به نظر می رسد معاون وزیر صمت در محاسبات خود برای اعلام تاریخ حل مشکل روغن در بازار به مشکل برخورده است. حدود یک هفته از تاریخ اعلامی دبیر ستاد تنظیم بازار گذشته و مشکلات بازار روغن کماکان پابرجاست.

مشخص نیست بهانه‌ها و مشکلات مختلف تا چه زمانی قرار است فرآیند ترخیص را زیر سوال برده و منجر به ادانه روند کمبود بدون دلیل در بازارها شود!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۰۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
من که برا یکسالم روغن انبار کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
مسئولان ناکارآمد لطفا استعفا بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
تو هر کالایی که کمبود و گرونی پیش میاد میگن کار دلال هاست .
خوب دلال ها هم اگر چه بویی از انسانیت نبردن اما ظاهرشون مثل آدم های عادیه و میشه اون ها رو شناسایی و دستگیر کرد .
چرا اینکار رو یکبار به طور ضزبتی در همه ی صنوف انجام نمیدن تا جامعه از شر این زالوها خلاص بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
از لحظه ای که1نوزاد تواین کشوربه دنیا میاد،
باید استرس داشته باشه(نبود پوشاک)تا وقتی که 3 _4سالش شد دیگه براش عادی باشه!!!کمبود روغن و کره و،،،،،
تا به سن رشد که رسید،،،اصلا به این چیزها اهمیت نده،،،عجب نسلی بشه نسل این نوزادها!!!
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۷:۱۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
نظارت ضعیف بر بازار خرید و فروش
نظارت ضعیف بر بازار خرید و فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
استعفا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
روغن ایران دست خانواده مدلل هست . 3 نفر که زندگی 80 میلیون رو بازیچه طمع خودشون کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
باجناق بنده ۱۰ سال کاهو در ۴ هکتار کشت می کرد همیشه محتاج بود الان چهار سال در میدان تره بار دلالی می کند از پول داری ترکیده
نتیجه::: تولید کاری پر زحمت و بدون سود است
کاش من هم یک دلال بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
گمرک ایران 20نفر سخنگو داره،
50تا معاونت داره،
بی خود نیست اینهمه کالای قاچاق وارد کشور میشه!!!
چرا؟؟چون اگر از مبادی رسمی وارد کنن،اونقدر وارد کننده باید دوندگی کنه،تا ارز تهیه کنه و مجوز ترخیص صادر بشه
به قول خودشون کالا رسوب میشه!!!

فکرشو بکنید از لحظه ای که یه نوزاد تو این مملکت به دنیا میاددرگیر بحران پوشاک باید باشه تا لحظه ای که ملک الموت بخواد قبض روحش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
متأسفانه شما درست می فرمایید و حق با شماست
Canada
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
چرا یکی از این دلالها را اعدام نمیکند این همه دلال گوجه مرغ گوشت پیاز دلار ووو چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
ای داد بیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
این دولت دکور و بی وجدان خودش عامل گرانی درتمام حوزه ها و کالاهاست و با این گرانی ها می خواهد جبران کسری بودجه کرده و نقدینگی را ازچنگ مردم درآورد و گرنه درعمل با دلالان و محتکران مقابله می کرد و نه با بخشنامه و دستورالعملهای الکی و مدیریت فرمایشی،حالاهرکی هرچه می خواهد انکار کند و خودش را گول بزند ولی واقعیت همین هست،نمونه اش هم بازاربورس،ازتاریخی که دولت و شخص روحانی گفت رونق بورس و آزادسازی سهام عدالت و افزایش سهام مردم،دیدیم که شاخص ها روزبه روز پایین تر آمد و سرمایه مردم مثل یخ ذوب شد و نابودگردید و شاخص از ۲میلیون ۱۰۰هزار واحد حالا رسیده به ۱میلیون و۳۰۰ و همچنان هم ادامه دارد،درمورد اجناس و کالاها هم کلا دولت هرکالایی را با این ترفند درابتدا نایاب و کمیاب می کندو بعدازچند وقت که قیمتها چند برابرشد،با کاهشی اندک و به اسم حل کمبود،باقیمتهای جدید روانه بازارکرده و می گوید کمبود حل شد،نمونه اخیرش هم روغن و مرغ و گوشت و گوجه،این هم نتیجه رای دادن به نفاق و درویی و شعار،۲۳/۵میلیون خود را مدیون بقیه ملت کردند،حق الناسی نابخشودنی.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۴۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
سلام.چه احتکاری.دولت میخواد روغن گرون کنه .بعد بده بازار .همه روغنها داخل انبار کارخونه هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
این نتیجه رای۲۳/۵میلیون رای دهنده به روحانی هست،متاسفم که باز خرداد آینده همین ها از روی حماقت و بی وجدانی بازبه و شعار و وعده رای خواهند داد،تاچنین ملتی داریم اقتصاد سالم و بی عیب نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
از شنبه همه چیز به روال عادی برمیگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
واقعا شرم اوره دولتی که توان تامین یک رو غن را ندارد. رفتم مغازه روغن بگیرم
میگه باید رب بخرید.هر روز قشقرق یک چیزی بخدا خسته شدیم.به مرگ راضی مان کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
یک کلمه روغن رو میخاستن گرون کنن اولش کمبود و بعدش قطره چکانی پخش کردن و آخرش پخش به صورت گسترده ولی با قیمت بالاتر و اگه بپرسی چرا گرون شده میگن دلار گرون شده خب قبول پس چرا دلار ارزون میشه قیمتش پایین نمیاد
Germany
سارا
۱۳:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
واقعا که احسنت به نظارت
احتکار کردن روغن
نیست کلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
«واقعاً که احسنت. کلاً هیچ نظارتی بر احتکار روغن نیست»
Germany
سارا
۱۳:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
واقعا که احسنت به نظارت
احتکار کردن روغن
نیست کلا
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۲:۳۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
ستادتنظیم بازار یعنی از چند ماه قبل باید تشخیص داد که ذخیره مواد خام برای تولید برای چند ماه ابنده کافی هست یاخیر اگر کم بود احساس شد برای تامین این مواد اقدام کند تا مثل الان کمبود نداشته باشیم
نه اینکه وقتی قحطی یک محصول در بازار رخ داد انوقت بفکر تامین مواد اولیه باشند
با این مدیران نفهم چه باید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
این مشکلی هست که در همه‌ی اقلام مورد نیاز دیده میشه.گوشت.پوشک بچه.گوجه.برنج و... بعداً میآن توضیح میدن که چرا این طوری شد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۲:۳۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
به قرآن علاج کار محتکرین اعدامه اعدام اعدام اعدام
تا درس عبرتی بشه برا بقیه.
جریمه هایی که میشن یک دهم سود حاصل از احتکار نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
در کشور ما بخاطر سوئ مدیریت همیشه نان دلال ها در روغن و نان مردم در خون است.کو مسئولی که کاری کرده باشد برای حل این مشکل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
مشکل ما ایرانی ها قراتر از این روغن هست و امروز روغن دیروز بنزین و فردا هم خدا میداند. هر روز دلالان با بخشی از زندگی مردم بازی میکنند. تا وقتی که دست ها و نگاهها به بیرون از کشور باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
کل تهران گشتم روغن نیست باید با آب غذا درست کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
مسئولان ما که غمی ندارند.آقایان از روغن زیتون و کنجد استفاده می کنند.نیازی به روغن های مصرفی ما بدبخت بیچاره ها ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۰۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
ببین خدا بزرگه چطوری نشونشون داد.اینا به درد این مملکت نمیخورن بدرد این مردم نمیخورن.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۰۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
سلام.اقا روغن نیست بقران.اینا همه دارن دروغ میگن.ببین این دولت با دلالاش چه بلایی سر این مردم دارن میارن.
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
من نیم کیلو روغن اماراتی اصیل خریدم ۶۰ هزار تومن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
چهل سال است همین اش !همین کاسه است
-
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
خوب عادت کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
نمی دونیم چرامسؤلیت دیر فهم هستند، وقتی همه ی تولیدکنندگان وفروشندگان سود زیادی از گرانفروشی به جیب زدند، حالا میخواهندمسیله راموشکافی کنند وجلو ماررابگیرند که البته موفق هم نیستند!؟!!! مثلا سالهاست که قیمت ثبت شده روی محصولات کارخانه ایی، خیلی بیشتر از قیمت واقعی، روی کالا ثبت میشه، که به فروشنده اجازه میده چندتومنی ارزانتر بفروشد، وخریدارخوشحال میشه که تخفیف وسودخوبی ازخرید خودکرده!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۹:۳۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
سلام . این روغن خوراکی نیس و تاسف باره این روغن کی تریلی ها و ماشین های حمل مواد سوخته نفتی و غیره را به دولت به خورد ملت میدن ، ملت هم که دوست دارن این اشغال هارو تاسف باره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
عظیمی هستم ملایر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
ناکارامدی دولت ومجلس این بلاهارا سرمردم اورده است
Iran (Islamic Republic of)
ممحد
۰۹:۱۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
خواهش میکنم با رئیس قوه قضائیه درمیان بگذارید خواسته ما مردم را مبنی بر اینکه با هم اکنون در حال جنگ تمام عیار اقتصادی با کل دنیا هستیم.
لذا در ایام جنگ هر کس بیش از انبارهای نعمول جنس احتکار نماید مفسد فی الارض و از ایادی دشمن بوده و حکمش اعدام باشد. مگر اینکه آقای رئیسی به داد مردم برسد از دست این دلالان نابکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
روغن، پوشک،دارو و.......

دائم هم به دروغ میگید مشکلی نیست...
من پوشک برای بچه پیدا نمیکنم،قیمت هم که دیگه نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
همه چي برميگرده به سيستم ضعيف توزيع كالا و وجود دلالان و محتكران از دين برگشته.
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۹:۱۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه بیشتر قول های دولت دروغ است و این کار باعث بی اعتمادی مردم ایران شده است.شعار دادن و مسکن درمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
ما دوهفته است روغن نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
با این اوضاع بی صاحاب چه کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
چشن مسؤلان ودولت روشن!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
یا ابالفضل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
مگه چیزی هم مونده که آشفته نباشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
مملکت از هم پاشیده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
چرا توی این مملکت گل و بلبل پوشک بچه باید قحطی بیاد و اگه هم پیدا بشه به قیمت خون بچه ها مون باید بخریم
من دوقلو دارم گرفتار شدم کی هست جواب بده
آی مسئولین مسلمان نما
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
بی لیاقتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
یکماهه میگید روغن به وفور هست در کشور، ولی کو؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
یک اقتصاد کاملا وابسته به خارج
بعد از نزدیک به نیم قرن هنوز تو تامین ساده ترین چیز وابسته هستیم به خارج.یه گندم خودکفا هستیم که اونم احتمالا دیگه کشاورزان رغبتی به کاشتش نداشته باشد
واقعا این شیوه ی حکمرانی نوبرشه!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
مشکل کلی اقتصادیی تولید فشار ناحق در زندگی مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
با این اوضاع مردم سال 1400 چرا باید رای بدن خوب ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
كسي مجبور به راي دادن نيست ولي متاسفانه مردم ايران هر كدام به شكلي خود را وادار به راي دادن ميكننديكي از ترس يارانه يكي از ترس شغل يكي از ترس دانشگاه و ...مردم فراموشكارند و به راحتي روزهاي سخت را فراموش كرده و مجدد راي خواهند داد متاسفانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
درست گفتی، باریکلا
آخرین اخبار