ساخت ابزار‌های نمودارنگار چاه‌های تولیدی (PLT) به همت متخصصان ایرانی

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از ساخت ابزار‌های نمودارنگار چاه‌های تولیدی (PLT) به همت متخصصان دانشگاه صنعتی شریف و ملی حفاری خبر داد.

علی دقایقی مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ابزار‌های نمودارنگار چاه‌های تولیدی در هم افزایی میان شرکت ملی حفاری، مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه صنعتی شریف و به دست محققان داخل کشور دومین تست میدانی خود را با موفقیت در چاه شماره _ ۱۸ اهواز پشت سرگذاشت.

او افزود: ساخت ابزار‌های نمودارگیری درون چاهی و سامانه سطحی بر اساس قرارداد پژوهشی در مرکز تحقیقات فناوری نمودارگیری در دانشگاه صنعتی شریف تحقق یافته است.

دقایقی با بیان اینکه ابزار تخصصی مذکور در روز‌های ۲۰ و ۲۱ آبان امسال تست میدانی را پس از بررسی‌های فنی و رفع برخی ایرادات مشاهده شده در مراحل پیشین با موفقیت کامل پشت سرگذاشتند و به طور رسمی در چرخه عملیات نمودارگیری قرار گرفتند، تصریح کرد: این ابزار در زمینه مطالعه و بررسی مهندسی مخازن نفت و گاز برای مشاهده پارامتر‌های تولیدی از جمله؛ میزان تولید نفت، گاز و آب در اعماق مختلف چاه‌های تولیدی کاربرد دارد و شامل؛ حس گر‌های متفاوتی همچون سنجش چگالی، دبی سیال، میزان اشباع آب، فشار ودما در پروفایل چاه است و داده‌های اخذ شده از اعماق چاه به صورت برخط در سامانه سطحی قابل مشاهده هستند.

ساخت ابزار‌های نمودارنگار چاه‌های تولیدی (PLT) به  همت متخصصان ایرانی

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه دستیابی به دانش فنی این ابزار برای دانشگاه و این شرکت بسیار با اهمیت بوده و در زمان حاضر ۲ مجموعه ابزار در حال انجام تست‌های میدانی است، ادامه داد: تکنولوژی این ابزار طی سال‌های متمادی در انحصار شرکت‌های بزرگ چند ملیتی غربی بوده است.

این مقام مسئول بیان داشت: فناوری مربوط در یک تجربه موفق از همکاری‌های صنعت و دانشگاه احصا شده و این تجهیزات بر اساس فناوری روزآمد به ویژه در علوم الکترونیک و رایانه ساخته شده و قابلیت اندازه گیری‌های بسیار دقیق و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را در شرایط دشوار درون چاهی با تحمل فشار تا ۲۰ هزار پوند بر اینچ مربع و دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت دارند.

ساخت ابزار‌های نمودارنگار چاه‌های تولیدی (PLT) به  همت متخصصان ایرانی

دقایقی از سوابق همکاری علمی پژوهشی بین دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ملی حفاری ایران به ساخت سامانه سطحی نمودارگیری از چاه‌های حفره باز اشاره کرد و گفت: این همکاری هابه منظور سیاست‌های اتکا به توان داخلی و با حمایت‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت همچنین مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و پژوهش شرکت ملی حفاری ایران صورت می‌گیرد و با تاسیس مرکز تحقیقات فناوری نمودارگیری در دانشگاه صنعتی شریف، منجر به تولید تجهیزات کاربردی برای صنعت نفت کشور شده است.

ساخت ابزار‌های نمودارنگار چاه‌های تولیدی (PLT) به  همت متخصصان ایرانیساخت ابزار‌های نمودارنگار چاه‌های تولیدی (PLT) به  همت متخصصان ایرانی

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار