تهدید سوخت نیروگاه نیشابور برای آب وهوا/ تکذیب شد

استفاده نیروگاه نیشابور از سوخت "مازوت" که تأثیر منفی بر آب‌وهوا دارد، در حالی از سوی نماینده نیشابور در مجلس مطرح شد که رئیس اداره حفاظت از محیط‌ زیست این مطلب را تکذیب می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور در نزدیکی نیشابور، جاده میرآباد شمال شهر نیشابور در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید که یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۱۱۱۰/۶ مگاوات است.

انرژی تولیدی توسط این نیروگاه در نیشابور و استان‌های خراسان و گلستان مورد استفاده قرار گرفته و شبکه انتقال سراسری برق را در ایران تغذیه می‌کند.

این نیروگاه حدود ۳۰ درصد برق خراسان رضوی و بخشی از سمنان، برق واحد‌های صنعتی و برق کل کشور را فراهم می‌کند، اما در چند سال اخیر، فعالان محیط زیست نیشابور در رابطه با تأثیرات اقلیمی نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور هشدار داده و نامه‌ای را به رئیس جمهور ارسال کرده‌اند.
 


در نیروگاه نیشابور سوخت مازوت با ۵۰۰ برابر آلودگی بالاتر در حال سوختن است!

 

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات زیست محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور گفت: امروز در نیروگاه‌ها همچون نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور به جای گاز، سوخت مازوت با ۵۰۰ برابر آلودگی بالاتر از حد مجاز در حال سوختن است و صدایی از وزارت نفت و سازمان محیط زیست بر نمی‌آید.
 


نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند

 

محمد مهدی نوربخش رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور بر خلاف حرف نماینده نیشابور از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند و این نیروگاه از گاز و نفت گاز استفاده می‌کند و همچنین در زمان تعمیرات و فصل سرما که به دستور اداره گاز صورت می‌گیرد، بیشتر از گازوئیل استفاده می‌شود.

او با اشاره به نظارت‌های تصادفی محیط زیست از کل مجموعه، مخازن و فرایند کار، افزود: همچنین این نیروگاه قراردادی با آزمایشگاه حفاظت محیط زیست دارد که به صورت فصلی خروجی دود، سنجش و آنالیز می‌شود و اگر مشکلی داشته باشد اخطار لازم داده خواهد شد که تا امروز هیچگونه مسئله غیر استانداردی نداشته ایم.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور ادامه داد: این نیروگاه در شش ماهه اول سال از گازوئیل و گاز به صورت همزمان استفاده می‌کرده و اخیراً هم به دلیل فصل سرما مجبور به استفاده از گازوئیل است.

نوربخش بیان کرد: اگر گازوئیل مصرفی غیر استاندارد باشد، تأثیرگذاری خودش را خواهد داشت که اگر چنین چیزی در خروجی این نیروگاه دیده شود قطعاً برخورد می‌شود البته تا امروز چنین موردی گزارش نشده است.

او تصریح کرد: هر چقدر از گاز طبیعی استفاده شود بهتر از گازوئیل است چرا که گازوئیل میزان آلایندگی بیشتری دارد از همین رو تاکید ما استفاده از گاز طبیعی است.
 


نیروگاه نیشابور از لحاظ بارش دهی تأثیر چندانی ندارد



مهدی بلوکی رئیس اداره هواشناسی نیشابور با اشاره به تأثیر نیروگاه نیشابور بر نوع بارش برف و باران، گفت: نیروگاه از لحاظ بارش دهی تأثیر چندانی ندارد، اما مقدار کمی بر روی نوع بارش تأثیرگذار است تقریباً کمتر از ۱۰ درصد که برف به باران تبدیل می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه هیچگونه اطلاعاتی از سوخت مصرفی این نیروگاه ندارد، افزود: کار تحقیقاتی و پژوهشی درباره تأثیر نیروگاه سیکل ترکیبی بر آب و هوا و اقلیم نیشابور انجام نگرفته و ما قبل‌تر به فرمانداری اعلام کرده‌ایم که باید بودجه‌ای برای کار تحقیقاتی در نظر گرفته شود.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور ادامه داد: صحبت‌هایی که امروز در رسانه‌ها گفته می‌شود، بیشتر مربوط به برداشت‌ها است و تحلیل واقعی در این زمینه صورت نگرفته است.

بلوکی  بیان کرد: در دو سال گذشته بالای ۳۶۰ میلی متر بارش در نیشابور داشته ایم که این میزان ۱۲۰ میلی متر بیشتر از میانگین دراز مدت است.

او با اشاره به اینکه بیشتر از هر چیزی، گرمایش جهانی بر آب و هوای نیشابور تأثیر دارد، تصریح کرد: مردم نباید توقع داشته باشند بارشی که در اردبیل اتفاق می‌افتد در نیشابور هم شاهد باشیم، زیرا اقلیم‌ها متفاوت است، علاوه بر نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور، ما فقط ۱۸۰ هزار خودروی پلاک نیشابور داریم که این خودرو‌ها قطعاً در آب و هوا تأثیر دارند.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور تاکید کرد: مکان یابی نیروگاه سیکل ترکیبی باید به درستی صورت می‌گرفت و به جای شمال نیشابور در جنوب نیشابور تأسیس می‌شد.

بلوکی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم نیشابور توسط نیروگاه سیکل ترکیبی را قبول ندارم، اظهار کرد: تأثیر این نیروگاه بر آب‌وهوا بسیار کم است و متأسفانه مسئولین نیروگاه هم هیچ واکنشی به موضوعات نشان نمی‌دهند.

لازم است مدیران شهرستانی و استانی هر چه زودتر کارگروه تحقیقاتی برای بررسی دقیق وضعیت این نیروگاه تشکیل دهند تا از پیامد‌های آینده آن جلوگیری شود.
 
منبع:مهر
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.