باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تحول در سلامت؛ طرحی که مسکوت ماند

۱۵ اردیبهشت سال ۹۳ طرح تحول سلامت با هدف کاهش هزینه‌های بستری بیماران در بخش دولتی کلید خورد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۲، یکی از وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهور طراحی و اجرای طرح «تحول سلامت» بود؛ این طرح با هدف ارتقا سلامت جامعه، تامین و توزیع عادلانه منابع و رضایت بیماران، درآن دوران مطرح شد، رئیس جمهور قول داد برای ارتقای سلامت و رضایت مردم نسبت به صدور کارت هوشمند برای بیماران صعب العلاج، اجرای برنامه پزشک خانواده، بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت و بیمه زنان سرپرست خانوار اقدام کند.

۱۵ اردیبهشت سال ۹۳ طرح تحول سلامت با هدف کاهش هزینه‌های بستری بیماران در بخش دولتی کلید خورد. این طرح نخستین بار با تزریق بودجه‌ای هنگفت در بیمارستان‌های دولتی اجرا شد که البته برای مردم خوشایند بود، زیرا دیگر قرار نبود برای درمان هزینه سنگینی پرداخت کنند؛ اما طرح تحول سلامت در سال‌های بعد با مشکلات بودجه‌ای روبه‌رو شد.

کارشناسان حوزه بهداشت، طرح تحول سلامت را قابل اعتنا نمی‌دانند، زیرا معتقدند این طرح به ارتقای سلامت جامعه کمک نکرده، بلکه کوشیده با کاهش هزینه‌های درمانی مردم، آن‌ها را خرسند نگه دارد بی‌آنکه کمکی به سلامت جامعه کرده باشد.

همچنین متخصصان بر این باورند که بخش عمده‌ای از بودجه حوزه بهداشت و درمان که باید صرف سلامت و توسعه توسعه تخت‌های بیمارستانی و زیرساخت‌های بهداشت و سلامت جامعه می‌شد، در طرح تحول سلامت به بخش درمان هدایت شد! همچنین بودجه طرح تحول سلامت صرف اقدامات و جبران هزینه‌های مراجعات غیرضروری و مکرر مردم می‌شود و تحولی در حوزه سلامت رخ نمی‌دهد.

تحول در سلامت؛ طرحی که مسکوت ماند

اما امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک باور دیگری دارد؛ او معتقد است که مهم‌ترین کمک پرونده الکترونیک سلامت و طرح تحول سلامت در حوزه بیمه است، به طوری که بیمه‌گذار‌ان می‌توانند اطلاعات بیشتر و بهتری از افراد بیمه شده داشته باشند؛ همچنین این پرونده می‌تواند از بسیاری هدر رفت‌ها جلوگیری کند، دارو‌های اضافی مدیریت و دارو‌ها به فرد واجد‌الشرایط داده شود، در مجموع با این پرونده خطای پزشکی کاهش می‌یابد.

اجرای طرح تحول سلامت موفقیت آمیز بود؟

حدود هفت سال از وعده طرح تحول سلامت می‌گذرد؛ حالا اما بحران عمده حوزه بهداشتی-درمانی و نظام درمانی با چالشی به نام ویروس کرونا روبه‌رو است؛ به باور فعالان حوزه درمان، طرح تحول سلامت، موفق نبوده چراکه زیرساخت‌ها را توسعه نداده و بودجه به جای پیشگیری، توسعه زیرساخت، افزایش تخت بیمارستانی صرف درمان و راضی نگه داشتن مراجعان شده است.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که درآمد بیمارستان‌ها در دوران کرونا ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است، بیمارستان‌ها به دلیل شرایط کرونایی مجبور به لغو برخی جراحی‌ها شدند و بخشی از تخت‌های بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد البته بیماران هم به دلیل نگرانی از ابتلاء به کرونا برای جراحی‌ها که حتی نیاز هم بود مراجعه نکردند بنابراین درآمد فعلی بیمارستان‌ها به ۲۰ تا ۲۵ درصد رسیده است.

او حتی نسبت تخصیص  کمتر از ۳۰ درصد از یک میلیارد یورو اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی به بیمارستان‌ها انتقاد کرد و گفت : بیمارستان‌ها از نظر اقتصادی با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند و به خوبی نمی‌توانند به  خود در قبال پرسنل عمل کنند و پرسنلی که از جان خود برای درمان بیماران کرونایی مایه می‌گذارند به شدت نگران هستند.

تحول در سلامت؛ طرحی که مسکوت ماند

سرانجام تشکیل پرونده الکترونیکی در طرح تحول سلامت به کجا رسید؟

یکی از موضوعات مهم در طرح تحول سلامت، طرح پزشک خانواده بود، در طرح پزشک خانواده قرار بود پرونده الکترونیکی برای بیماران تشکیل شود؛ درواقع باید در ابتدای دولت اجرا می‌شد و بالاخره در ۴ تیر ۹۸ از پرونده الکترونیک سلامت رونمایی شد و سعید نمکی وزیر بهداشت در آن مراسم بیان کرد که ۷۵ میلیون ایرانی با کد ملی قابلیت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارند و پرونده الکترونیک سلامت، حرکت نمایشی نیست، تعداد افرادی که خارج از محدوده پرونده الکترونیک سلامت هستند مربوط به افرادی می‌شود که هنوز به نظام سلامت، مراجعه نکرده اند و تمام مراکز سطح یک، دو و سه خدمات به این سامانه متصل هستند.

وزیر بهداشت بر این باور است که دستیابی به نظام ارجاع و پزشکی خانواده، بدون پرونده الکترونیک سلامت، محقق نمی‌شود و اولویت دولت بر تکمیل پرونده الکترونیک سلامت قرار داده شده است.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک هم با اعتقاد بر این که پرونده الکترونیک سلامت، یک پروژه نیست؛ بیان کرد که این پرونده یک برنامه بلند با دستاورد‌های مطلوب است که خدمات درمانی بسیار بهتر و راحت‌تری به شهروندان ارائه می‌کند.

حال تا به امروز نمی‌توان فعالیت‌های انجام شده دولت را برای تکمیل پازل پرونده الکترونیک سلامت و طرح تحول در نظام سلامت را نادیده گرفت اما لازم است، اما امیدواریم در این چند ماه باقی‌مانده به پایان کار دولت تدبیر و امید، قوه مجریه اقداماتی موثری در حوزه سلامت خلق کنند.

گزارش از عطیه آقابابایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
من متولد 1353 در یکی از روستاهای کشور هستم که قبل از انقلاب شناسنامه بهداشتی برایمان صادر شده بود. متاسفانه بعد از گذشت چهل سال امروز که به عنوان یک دانشگاهی در تهران زندگی می کنم فاقد شناسنامه بهداشتی می باشیم. سامانه پرونده سلامت الکترونیک مربوط به طرح تحول سلامت نیز فقط میلیاردها پول هدر داد و عملیاتی نشد. و از نظر من اصلی ترین عامل آن در کنار ناکارمدی های مدیریتی در سطح کلان، درمان محور بودن وزرات بهداشت است و کلا در زمینه پیشگیری که پرونده سلامت می توانست زیر بنای آن باشد حرفی برای گفتن نداریم. و در کل نظام سلامت ما منتظر کسی است که مریض شود تا در بیمارستان درمان کند حا با چه کیفیتی، بماند.
آخرین اخبار