چه تفاوتی میان ویروس کرونا و آنفلوانزا وجود دارد؟

رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:ویروس هر دو بیماری کرونا و آنفلوانزا موجب بیماری تنفسی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛؛ محمدرضا اعتصامی رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: کرونا و آنفلوانزا هر دو، بیماری تنفسی ایجاد می‌کنند و به صورت طیفی از ناخوشی، از بدون علایم و با علایم خفیف، تا شدید و یا حتی مرگ بروز می‌کند .
 
او ادامه داد: هر دو ویروس از طریق تماس، قطره‌های تنفسی و مدفوع منتقل می‌شوند، در نتیجه، اقدامات بهداشتی مثل رعایت بهداشت دست‌ها و آداب بهداشت تنفسی (سرفه در آرنج خمیده یا دستمال کاغذی و بلافاصله دور انداختن آن) به طور یکسان برای پیشگیری از ابتلا به هردو بیماری مهم است.

اعتصامی  درباره تفاوت‌های این دوبیماری افزود:سرعت انتقال، تفاوت مهم میان این دو ویروس است بدین‌گونه که دوره نهفتگی (از زمان ابتلا تا بروز علایم) در آنفولاانزا نسبت به کووید-۱۹ کوتاه‌تر و فاصله سرایت آن (زمان بین سرایت به نفر بعدی) نیز کوتاه‌تر است و براساس برآورد‌های صورت گرفته، فاصله سرایت کرونا ۵ تا ۶ روز است، در حالی که فاصله سرایت ویروس آنفلوانزا ۳ روز است.

بیشتر بخوانید


رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد:به علاوه، انتقال ویروس در ۳ تا ۵ روز اول بیماری یعنی امکان سرایت ویروس بعد از بروز علایم بیماری، از ویژگی‌های اصلی سرایت  آنفلوانزا  است، در مقابل، ما می‌دانیم که افراد مبتلا به کرونا، ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از بروز علایم می‌توانند ناقل بیماری باشند.

اعتصامی‌راد بیان کرد:در کووید-۱۹ شمار بازتولید، یعنی تعداد افرادی که از طریق فرد مبتلا بیمار می‌شوند، بین ۲ تا دو و نیم نفر است؛ این تعداد بیشتر از شمار بازتولید درآنفلوانزا است.

او تصریح کرد:با این حال، برآورد‌ها در مورد کووید-۱۹ و آنفولاانزا  شدیداً وابسته به شرایط و زمان انجام مطالعه است؛ بنابراین می‌توان گفت که مقایسه دقیق دو بیماری خیلی دشوار است.


انتهای پیام/ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار