باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

موافقان و مخالفان برگزاری جشنواره فیلم فجر

برخی از سینماگران کشورمان درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط کرونایی و چگونگی آن اظهار نظر کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در نشست خبری مجازی این رویداد فرهنگی، جزئیات برگزاری این جشنواره را تشریح کرد. 

طباطبایی‌نژاد در این نشست خبری گفت: برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین ممکن نیست؛ چرا که تضمینی برای قاچاق و کپی نشدن فیلم‌ها در فضای مجازی وجود ندارد. او در این نشست، از احتمال بالای برگزاری جشنواره فیلم فجر صرفاً با حضور داوران و بدون نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه و مردم خبر داد.


بیشتر بخوانید


با این مقدمه، به سراغ برخی سینماگران رفتیم تا نظر آنها را درباره برگزاری این رویداد فرهنگی و چگونگی آن بپرسیم.

برگزار شدن جشنواره فجر بهتره از برگزار نکردنش است

داریوش باباییان تهیه‌کننده سینما، درباره نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به نظرم در شرایط فعلی، نمایش فیلم در جشنواره برای داوران منطقی‌ و درست است؛ فکر نمی‌کنم تا یک ماه آینده وضعیت به گونه‌ای شود که بتوان شاهد حضور اهالی رسانه و سینما و مردم در جشنواره فیلم فجر بود.

اظهار نظر سینماگران درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر

وی افزود: البته در کل پیش بردن جشنواره با داور‌ها هم نتیجه بخش نیست؛ اما بهتر از این است که برخی بگویند در دهه فجر جشنواره فیلم فجر برگزار نشد. با این حال، از همه مهمتر، حل کردن مسئله دو سال ماندن فیلم‌ها پشت در اکران و بلاتکلیفی آنها برای نمایش است. دولت و مسئولان سینمایی باید در این زمینه یارانه‌ در نظر بگیرند تا فیلم‌ها انباشته نشوند و حداقل در نمایش آنلاین که مدتی است کمرنگ شده، نمایش داده شوند.

با برگزاری جشنواره فیلم فجر به شدت مخالفم

محسن علی‌اکبری تهیه کننده سینما، هم درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر، به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به وضعیت کنونی کرونا با برگزاری جشنواره فیلم فجر به شدت مخالفم؛ حتی این اتفاق را توهین به هنرمندان و فیلمسازان می‌دانم. کسانی که در شرایط سخت کرونایی آثاری هنری تولید کردند و حداقل توقعشان این است که آثارشان در بهترین شرایط در جشنواره فجر دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد. بعید می‌دانم که فیلمسازانی که فیلمشان آماده است با این وضعیت حاضر شوند آثارشان در جشنواره فیلم فجر به نمایش بیاید.

وی افزود: اگر برگزاری جشنواره فیلم فجر را به زمان دیگری موکول کنیم، هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد. کما اینکه این اتفاق قبلاً هم رخ داده و زمان برگزاری جشنواره به تعویق افتاده است.

اظهار نظر سینماگران درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر

این تهیه کننده ادامه داد: در حال حاضر مهمترین اتفاق، دیده شدن درست آثار سینمایی است. اینکه بخواهیم با هر نوع فشار جشنواره را برگزار کنیم و هزینه‌ای سربار برای سینمای کشور داشته باشیم، به شدت مخالف هستم. امیدوارم طی جلساتی که در آینده برگزار خواهد شد، نظر دست‌اندرکاران سینما و افرادی که فیلم تولید کردند مورد ارزیابی رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره قرار بگیرد و منطقی‌تر فکر و عمل کنند؛ چون این نوع برخورد با فیلمسازان و هنرمندان بد است.

علی اکبری در پایان عنوان کرد: درست است که دهه فجر دهه جشن انقلاب اسلامی و برای همه ما مهم است و باید گرامیداشت آن به بهترین شکل برگزار شود؛ ولی اگر قرار باشد جشنواره فیلم فجر تنها مختص چند داور باشد و هزینه‌های هنگفت در این شرایط بد و وخیم هنرمندان به سینما وارد شود، موافق برگزاری آن نیستم. درخواست من این است که حتماً جشنواره به زمان دیگری موکول شود.

بودجه جشنواره فجر را به عوامل پشت صحنه فیلم‌ها اختصاص دهند

بیتا منصوری تهیه‌کننده سینما، هم درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: فکر می‌کنم نود درصد جشنواره‌های دنیا به علت شیوع کرونا برگزار نشدند و یا مجازی پیش رفتند، اما ما می‌خواهیم جشنواره فیلم خود را برگزار کنیم.

اظهار نظر سینماگران درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر

وی افزود: نباید همه اهالی سینما را بازیگر قلمداد کرد که طی سال‌های گذشته درآمد و پس‌انداز داشته اند. باید بدانیم درصد بسیار بالایی از کسانی که پشت صحنه مشغول هستند، پس اندازی نداشتند و اگر در این شرایط کرونایی کار می‌کنند، دغدغه نان شب و خانواده دارند. پس به نظرم درست‌ترین کار اختصاص بودجه جشنواره به این عزیزان بود تا حداقل بتوانند بخش کمی از مشکلاتشان را حل کنند.

منصوری بیان کرد: برگزاری جشنواره در این وضعیت با شرایطی که در نظر گرفتند، جذاب نخواهد بود. البته دوستان برای آنلاین برگزار نکردن آن حق دارند، چون در کمترین زمان فیلم‌‌ها قاچاق می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.