دروس تئوری به افزایش مهارت در رشته‌های ارتباطی کمک نمی‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای موفقیت در رشته‌های ارتباطی باید مهارت‌ها و توانایی‌ها را افزایش داد و نباید به دروس نظری بسنده نکرد.

علیرضا عبداللهی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشته ارتباطات اظهار کرد: ارتباط به معنای فراگرد تراکنشی انتقال پیام از نویسنده به گیرنده به شرط ایجاد شباهت معنایی مورد نظر فرستنده در ذهن گیرنده است.

او افزود: در علوم ارتباطات نحوه مطالعه انسان با انسان مد نظر است، چرا که وقتی از ارتباطات صحبت می‌کنیم، بیشتر حوزه ارتباطات انسانی را ارائه می‌دهیم.

عبداللهی نژاد با بیان اینکه شکل‌های مختلفی از ارتباطات را داریم، ادامه داد: ارتباطات چهره به چهره، ارتباطات شخصی و غیر مستقیم، ارتباطات جمعی یا رسانه‌ای، ارتباطات در فضای رسانه‌های جدید (ارتباطات تعاملی) از شکل‌های مختلف رشته ارتباطات است که در دنیا آکادمی‌ها تمرکز ویژه تری نسبت حوزه مطالعات رسانه‌ای دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در داخل حوزه مطالعات انسانی بخش‌هایی مانند ژورنالیست، مطالعات در حوزه مخاطبان، مطالعات در حوزه وسایل ارتباط جمعی و مطالعات در حوزه ارتباطات رسانه‌ای وجود دارند که ارتباطات فردی، میان فردی، زبان بدن، ارتباطات کلامی و ارتباطات غیر کلامی را شامل می‌شود.

عبداللهی نژاد با بیان اینکه با رشد شرکت‌های بزرگ و صنعت تبلیغات در طی ۷۰ سال بحث مطالعات روابط عمومی در حوزه مطالعات انسانی قرار گرفته است، تاکید کرد: از سال ۱۳۴۶ اولین آکادمی رشته ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس شد؛ در این مدت توانستیم در سه حوزه مرتبط با این رشته یعنی روابط عمومی، روزنامه نگاری و مطالعات ارتباطات سرمایه گذاری کرده و به تربیت نیروی انسانی بپردازیم.

توسعه زمینه‌های میان رشته‌ای دانشگاه‌ها در دهه اخیر

او درباره روند مطالعاتی رشته‌های دانشگاه‌های دنیا گفت: بحث توسعه زمینه‌های میان رشته‌ای دانشگاه‌ها در دهه اخیر رشد زیادی کرده است و از پیوند حوزه ارتباطات با دیگر زمینه‌های دانشی و علوم اجتماعی و انسانی یا در برخی زمینه‌ها علوم دقیقه به وجود آمده است. حوزه کلان ارتباطات و سلامت در بسیاری از آکادمی‌های دنیا به صورت عام ایجاد شده و یکی از زمینه‌های آن از سال ۹۲ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت خاص تاسیس شد که با توجه به ویروس کرونا و بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار اهمیت قابل توجهی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روزنامه نگاری پزشکی را تاسیس کرد، افزود: دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علامه هم با دوره‌های جدید روزنامه نگاری پزشکی را ایجاد خواهند کرد تا در این زمینه نقش ارتباطات، زمینه‌های ارتباطی، پیام‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای و نحوه گردآوری، تهیه، تنظیم و تولید پیام و انتشار آن را بررسی کند، یعنی در زمینه ارتباطات سلامت با آموزش نیرو‌های انسانی مجرب در زمینه تولید پیام‌های سلامت، پیشگیرانه، مراقبتی و خود مراقبتی بیشترین تاثیر را بگذاریم و به اینصورت سواد اطلاعاتی، ارتباطی و رسانه‌ای را بالا ببریم.

عبداللهی نژاد بیان کرد: در حوزه ارتباطات محیط زیست قرار است تا به منظور حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌های محیطی متخصصانی را تربیت کنیم تا به خوبی در این زمینه فعالیت کنند؛ در حوزه ارتباطات گردشگری هم قرار است که ظرفیت‌های ارتباطی، ظرفیت‌های رسانه ای، ظرفیت‌های رسانه‌ای اجتماعی جدید در خدمت آن‌ها قرار بگیرد. همچنین حوزه ارتباطات جدید مبتنی بر رسانه‌های جدید امروزه در بسیاری از آکادمی‌های دنیا توسعه پیدا کرده، تاکید کرد: social media به عنوان رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر وب و فضای ارتباطات سیار توسعه زیادی پیدا کرده است.

او درباره موقعیت شغلی رشته ارتباطات و توانایی‌های لازم در آن گفت: دانشجویان حوزه روزنامه نگاری بعد از مطالعه مبانی و تئوری‌ها اگر مهارت‌ها و توانمندی‌ها را کسب کنند در پایگاهی خبری و رسانه‌ای و ... جذب بازار کار می‌شوند، روزنامه نگاری سه مبنا یا پایه اساسی دارد که مهم‌ترین آن کارورزی و ارتقای مهارت در این رشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دروس کارورزی بسیار مهم بوده و پلی میان ارتباط از طریق آکادمیک و نهاد دانشگاه با فضای کار و فضای حرفه‌ای هستند، برای مثال ممکن است افراد از نظر تئوری بسیاری از دروس را بلد باشند، اما در کار‌های عملی توانایی‌های لازم را نداشته باشند که این عامل در حوزه روزنامه نگاری و روابط عمومی هم وجود دارد و برای موفق شدن باید در کنار دروس تئوری، دروس عملی را افزایش داد.

عبداللهی نژاد در پایان یادآوری کرد: افرادی می‌توانند در حوزه روابط عمومی مانند ارتباط با رسانه ها، ارتباط با مشتریان، تبلیغات، بازاریابی و ... فعالیت کنند که ابتدا با کارورزی و سپس با کسب تجربه و مهارت آن را یاد بگیرند و توصیه بنده این است که دانشجویان رشته روزنامه نگاری و روابط عمومی تنها به یادگیری دروس نظری بسنده نکنند و حتما برای افزایش مهارت‌ها توانایی‌های خود را افزایش دهند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.