هشدار دبیرکل اتحادیه عرب درباره چالش‌های امنیتی و راهبردی بی‌سابقه در جهان

احمد ابوالغیط در نشست پارلمان عربی ضمن هشدار درباره چالش‌های بی‌سابقه امنیتی و راهبردی در جهان عرب، تقویت همکاری و افزایش روابط کشور‌ها را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الخلیج، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در نشست عمومی پارلمان عربی که در قاهره، پایتخت مصر برگزار شد مسائل متعدد جهان عرب را بررسی کرد و درخصوص چالش‌های بی‌سابقه امنیتی و راهبردی که به امنیت ملی عربی آسیب می‌زند، هشدار داد.

او در این نشست مجازی که نمایندگان کشور‌های عربی حضور داشتند برای حفظ امنیت ملی جهان عرب خواستار تقویت همکاری‌ها و افزایش ارتباط میان کشور‌ها شد تا پاسخی جمعی و فراگیر به این چالش‌ها داده و موضع جهان عرب تقویت شود.

دبیرکل اتحادیه عرب و اعضای پارلمان عربی مسائل و تحولات کشور‌های عربی از جمله مسئله فلسطین و تحولات یمن، لیبی، عراق و سومالی را بررسی کردند.

پارلمان عربی در خصوص راه حل بحران یمن بر اجرای توافق ریاض که در سال جاری به دست آماده است تاکید کرد و رسیدگی و تعمیر نفتکس صافر را برای جلوگیری از فاجعه بزرگ انسانی که پیامد‌های زیست محیطی و اقتصادی بسیاری دارد را خواستار شد.

درخصوص بحران لیبی نیز در این نشست از دستیابی به راه حل سیاسی و حاکمیت طرابلس حمایت و هرگونه مداخله خارجی در این کشور محکوم شد. همچنین از تلاش‌های انجام شده در مذاکرات لیبیایی‌ها برای دستیابی به راه حلی نهایی برای این بحران تقدیر شد و این اقدام را تضمینی برای حاکمیت دولت، مصونیت اراضی و محافظت از مردم عنوان شد.

احمد ابوالغیط در سخنان خود ابتدا به مسئله فلسطین پرداخت و سیاست‌های اخیر برخی کشور‌های عربی را مخالف با امنیت ملی عربی توصیف کرد و در زمانی که منطقه شاهد تغییرات عمیق و سریع است خواستار بیداری و هشیاری و پیگیری مستمر مسائل با اتخاذ رویکردی قاطع شد، زیرا دوره تغییر و تحول همواره برای ملت‌ها سخت‌تر و خطرناکتر می‌شود.

او بر تشکیل دولت فلسطینی مستقل بر اساس مرز‌های ۱۹۶۷ و به پایتخت قدس شرقی تاکید کرد و گفت مسئله فلسطین در رأس چالش‌های جهان عرب قرار دارد و هرگز در قبال آن سکوت نخواهیم کرد و دولت کنونی آمریکا تلاش‌هایی بدون جایگزین عادلانه در این راستا انجام داد که در حقیقت تنها استمرار اشغالگری به صورت وحشیانه و نژادپرستانه بود و در دوره آتی شاهد اقدامی جدی برای از سر گیری مذاکرات برای دستیابی به راه حلی خواهیم بود که به اشغالگری پایان دهد و صلح حقیقی و استوار و فراگیر را در تمامی منطقه به ارمغان بیاورد.

پارلمان عربی از گفت‌وگوی دولت عراق و دولت اقلیم کردستان با هدف حل و فصل پرونده‌های مورد مناقشه در رهرو قانون اساسی و تحقق عدالت در تقسیم منابع میان مردم عراق استقبال کرد.

پارلمان عربی همچنین با اشاره به ادامه خطرات، تهدید‌ها و حملات داعش در عراق، تاکید کرد حل این مساله نیازمند حمایت کشور‌های عربی از تلاش‌های دولت عراق جهت مبارزه با داعش و انهدام گروهک‌های باقی مانده این گروه تروریستی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار