فعالیت پیست اسکی شیرباد با وجود چالش همیشگی در جاده

یکی از ظرفیت‌های خیلی خوب ورزشی در خراسان رضوی، وجود پیست اسکی شیرباد است، در مسیر دسترسی به پیست راهی برف خیز و کوهستانی وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یکی از ظرفیت‌های خیلی خوب ورزشی در خراسان رضوی، وجود پیست اسکی شیرباد است که در ۲۵کیلومتری جاده مشهد-چناران و در انتهای دره دولت‌آباد بر دامنه قله شیرباد قرار دارد که با ارتفاع ۳ هزار و ۳۱۰ متر به بام خراسان معروف است.
 
پیست اسکی شیرباد به دلیل موقعیت مطلوب، جزو مکان‌های خوبی است که خیلی از علاقه‌مندان در فصل سرما به ورزش اسکی می‌پردازند و تاکنون هم با تمرین در این پیست به مسابقات کشوری هم اعزام شده‌اند. به نوعی این پیست تنها مکان تمرینی ورزشکاران علاقه‌مند به رشته اسکی است که اگر شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند استعداد‌هایی را پرورش داد.
 
 چالش اصلی پیست اسکی شیرباد همان مسئله قدیمی عبور و مرور در فصل سرماست که جاده مناسبی ندارد و علاقه‌مندان همیشه با مشکل روبه‌رو هستند. با این تفاصیل پیست شیرباد در حال حاضر دارای برف لازم برای اسکی است و با توجه به مجوز‌های صادرشده، به احتمال فراوان از جمعه این هفته فعال شود و ورزشکاران می‌توانند تمرینات خود را آغاز کنند.

استارت پیست اسکی شیرآباد

سماورچی رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی با بیان این‌که در حال حاضر پیست اسکی شیرباد دارای برف لازم برای تمرین است،می‌گوید: هفته گذشته بازدیدی از پیست اسکی شیرباد داشتیم و خوشبختانه برف خوبی باریده است و اکنون شرایط لازم برای تمرین ورزشکاران و علاقه‌مندان فراهم است. در مجموع امسال پیش‌بینی شده که برف زیادی در منطقه ارتفاعات شیرباد ببارد و می‌تواند شرایط خیلی خوبی را برای پیست فراهم کند تا ورزشکاران به‌راحتی بتوانند به تمرینات خود بپردازند.
 
او به چگونگی فعال شدن پیست شیرباد و زمان آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: مجموعه پیست اسکی شیرباد در حال حاضر به خاطر شرایط کرونایی تعطیل است و فعلا هیچ پذیرشی ندارد. رایزنی‌هایی با اداره کل ورزش‌وجوانان استان داشتیم و برای بازگشایی این پیست درخواست کردیم تا بتوانیم فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کنیم. خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که به‌وجود آمده با درخواست ما موافقت شد و قرار شده تماشاگری حضور نداشته باشد و فعالیت‌ها در فضای باز باشد. به احتمال فراوان فعالیت پیست از جمعه این هفته آغاز خواهد شد.
 
رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی ادامه می دهد: با توجه به شرایط کرونا، در روز‌های فعالیت پیست برای این‌که تجمعی نداشته باشیم با مالک پیست رایزنی کردیم که پذیرش افراد از قبل به صورت اینترنتی باشد تا شاهد شلوغی بیش از حد نباشیم. الان هم مجوز لازم را کسب کردیم و هیچ مشکلی در زمینه فعالیت نداریم چراکه فعالیت ما در فضای باز است.

مشکل همیشگی جاده

سماورچی درباره مسیر جاده منتهی به پیست که هر ساله با مشکلات زیادی روبه‌روست، بیان می کند: متاسفانه چالش اصلی ما همین مسیر منتهی به پیست شیرباد است که نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده و علاقه‌مندان و ورزشکاران برای عبور و مرور در فصول سرد سال با مشکل روبه‌رو هستند. چون فضای کوهستانی است و با شرایط داخل شهر خیلی فرق می‌کند، برای همین افراد باید با زنجیر چرخ تردد کنند. در طول این سال‌ها با وجود این‌که مسئولان استانی و حتی استاندار بار‌ها وعده ایجاد مسیر مناسب برای این پیست را داده بودند، نه تنها این اتفاق نیفتاده که با سیل‌های سال گذشته، شرایط جاده بدتر هم شده است. حکایت ما مثل شناگرانی است که می‌خواهند تمرین و مسابقه بدهند، اما استخر ندارند. اسکی‌بازان هم برای تمرین نیاز به پیست دارند و اگر پیستی نباشد، دیگر ورزشکار یا قهرمانی هم نداریم. برای همین فعالیت‌های ما متکی به همین پیست است که مالک آن در این زمینه خیلی ما را کمک می‌کند، اما نیاز به حمایت‌های بیشتر داریم.

جشنواره استعدادیابی

او درباره این‌که چرا تاکنون نتوانسته‌ایم با وجود این پیست ملی‌پوشی از استان در رشته اسکی به طور ثابت داشته باشیم، تصریح می کند: متاسفانه ۷، ۸ سال است که با وجود داشتن چنین پیست اسکی مجهزی، کار‌های زیربنایی برای کشف استعداد‌ها و پرورش آن‌ها انجام نداده‌ایم و الان هم هیچ حرفی برای گفتن نداریم. باید کار‌های زیربنایی انجام دهیم و این‌که فدراسیون اسکی و اداره کل ورزش‌وجوانان بیشتر ما را حمایت کنند.
 
رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی تاکید می کند: اما از سال گذشته که سکاندار هیئت اسکی شدم، طرحی به نام جشنواره استعدادیابی در رده‌های سنی کودکان و نوجوانان انجام داده‌ایم که در دو بخش شهری و روستایی صورت گرفته است.
 
سماورچی اظهار می کند: «۱۴۰ نفر از خانواده‌ها در بخش شهری به صورت داوطلبانه در جشنواره شرکت کردند و در دو مرحله از بچه‌ها تست گرفتیم که درنهایت ۱۰ نفر برای آموزش رایگان زیر نظر هیئت انتخاب شده‌اند. همچنین برای اولین بار در روستا‌های نزدیک پیست به خصوص روستای دولت‌آباد برنامه استعدادیابی را اجرا کردیم و استقبال خیلی خوبی شده که درنهایت ۱۰ نفر انتخاب شدند و تحت آموزش قرار می‌گیرند. به نوعی بهترین قهرمانان اسکی دنیا کسانی هستند که در مجاورت پیست‌ها زندگی می‌کنند و برای همین تمرکز ما روی جوانانی است که در روستا‌های نزدیک پیست زندگی می‌کنند و افرادی ورزیده و علاقه‌مند هم هستند که امیدواریم در چند سال آینده قهرمانان خوبی در سطح کشور داشته باشیم.
 
او می افزاید: مشکل دیگری که وجود دارد بحث حامی مالی است که بتوانیم استعداد‌هایی که در روستا‌ها هستند را بیشتر حمایت کنیم. الان آموزش‌های ما به صورت رایگان است و هیچ هزینه‌ای از آن‌ها نمی‌گیریم، ولی برای عبور و مرور و دیگر امکانات نیاز به حمایت دارند.
 
رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی درباره وضعیت مربیان و رشته رول‌اسکی ادامه می دهد: برای اولین بار دوره مربیگری آلپاین با حضور ۲۱ نفر برگزار کردیم که تاکنون چنین دوره‌ای نداشتیم. همچنین در رشته رول‌اسکی که فعالیت روی آسفالت هم هست، در حال حاضر ۳ ملی‌پوش آقا و خانم داریم.
 
انتهای پیام//ا.د
  
 
    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.