رئیس بانک مرکزی:

آمریکا راه خرید واکسن کرونا برای ایران را سد می‌کند!

همتی گفت: آمریکایی‌ها بر بانک‌های مختلف اروپایی فشار آورده اند؛ از این رو بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی آمریکا صادر شود.

همتیبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از بانک مرکزی, این روزها گمانه‌زنی‌های زیادی در فضای رسانه‌ای کشور برای خرید واکسن کرونا مطرح شده است؛ مردم جزییات این موضوع را نمی‌دانند که مانع جدی برای خرید واکسن کرونا چیست؟ مشکل کجاست و چرا ایجاد شده است.

به دلیل وجود همین ابهامات همتی رئیس ‌کل بانک مرکزی با موضوع خرید واکسن کرونا و مشکلات مترتب بر پرداخت هزینه‌های مربوط توضیحاتی را ارائه داد.

مشکل پرداخت پول واکسن کرونا چیست؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش های ایران برای خرید واکسن کرونا  بیان کرد: اساساً خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی به هیچ عنوان نباید مشمول تحریم باشند و نباید نیازمند دریافت هیچ مجوزی باشند. البته تمام تحریمهای آمریکا علیه ایران از نظر ما نامشروع و خلاف حقوق بین الملل است و هیچ مبنای قابل قبولی برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما دولت ترامپ در راستای سیاست فشار حداکثری یا به عبارت بهتر زورگویی و یکجانبه گرایی حداکثری، تمام قواعد حقوق بین الملل را زیرپا گذاشته که یکی از آنها تحریم کل نظام مالی ایران و تمام بانکهای ایرانی است. همین که آمریکا بانک مرکزی و تمام بانکهای ایرانی را تحریم می کند و صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و سایر اقلام صادراتی ایران را تحریم می کند، نشان دهنده این است که هیچ حد و مرزی در اعمال فشار علیه مردم ایران قائل نیست.


بیشتر بخوانید


همتی گفت: دروغگویی آمریکا در این ادعا که واردات دارو و غذا و اقلام بشردوستانه برای ایران تحریم نیست، با کمی تأمل روشن می شود. فرض کنیم آمریکایی ها در اعمال سیاست فشار حداکثری موفق می شدند و می‌توانستند صادرات نفت و سایر اقلام را به صفر برسانند (البته مشخص شد که موفق نشدند و هیچ وقت موفق نخواهند شد)، اما اگر این اتفاق می افتاد،

این مقام مسئول تاکید کرد: واردات دارو و غذا با چه منابعی باید انجام می شد؟ کشور برای اینکه بتواند واردات انجام دهد نیاز به صادرات دارد. بدون صادرات چگونه می توان واردات انجام داد؟ آمریکایی ها از سوی دیگر اعلام کرده اند که تمام بانکها و موسسات مالی ایران تحریم هستند. واردات اقلام بشردوستانه نیاز به بانک دارد. بدون بانک چگونه می توان واردات انجام داد؟ البته همانطور که گفتم، تمام سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ تاکنون شکست خورده است و اگرچه مشکلاتی برای مردم عزیز کشورمان ایجاد شده اما اهدافی که از این سیاست دنبال می کردند هیچکدام محقق نشده است.

خرید واکسن کرونا بعد از طی شدن چندین مرحله 

رئیس بانک مرکزی بیان کرد:  وزارت بهداشت ایران، برای خرید واکسن کرونا توافقاتی با کوواکس داشته است. مبلغ مشخصی هم باید از طرف ایران پرداخت شود که بخشی از آن به عنوان پیش پرداخت باید به حساب ذینفع در یک بانک اروپایی پرداخت شود. علیالاصول، همین که این پرداخت برای واکسن کروناست و فرستنده و ذینفع پول هم مشخص است باید کفایت کند و نباید هیچ دلیل و سند دیگری برای این موضوع نیاز باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: مورد مصرف واکسن کرونا مشخص است و هیچ کارکرد دیگری ندارد. اما به دلیل فشارهایی که آمریکایی ها بر بانک های مختلف اروپایی آورده اند و آنها را از کار با ایران ترسانده و جریمه های بسیار سنگینی را علیه آنها تحمیل کرده اند، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: در حال حاضر، مجوزی که صادر شده است مربوط به تبدیل منابع وون کرة ایران در بانک های کره جنوبی به دلار آمریکا از طریق یک بانک آمریکایی و سپس انتقال آن به بانک مقصد است. در این مجوز هم هیچ تضمینی برای رسیدن پول به مقصد وجود ندارد. آمریکایی ها به صراحت قید کرده اند که هر لحظه و در هر مرحله می توانند مجوزی که صادر کرده اند را لغو کنند.

بانک های خارجی حاضر به تبادل پول اقلام بشردوستانه به ایران نیستند

وی افزود: این می تواند شامل مرحله ای باشد که پول به صورت دلار آمریکا نزد یک بانک آمریکایی است. سوال اینجاست که اگر خرید دارو و غذا تحریم نیست، لغو مجوزی که برای این کار صادر میشود چه معنایی میتواند داشته باشد؟ نکته دیگر اینجاست که آمریکایی ها یک مجوز عمومی برای اقلام بشر دوستانه صادر کرده اند که بانک‌های خارجی حاضر به پذیرش آن نیستند. البته بانکهای خارجی با ایران دشمنی ندارند و علاقه‌مند هستند که اینگونه نقل و انتقالات را انجام دهند اما ترس آنها از عملکرد آمریکا و سابقه بد آمریکاست که در بسیاری از موارد، بانک‌ها را به دلایل واهی و به خاطر انجام تراکنشهای مالی، میلیاردها دلار جریمه کردهاند.

همتی با اشاره به اینکه چرا از منابع مالی دیگری  ایران در سایر کشورها برای خرید واکسن کرونا استفاده نمی شود؟ بیان کرد:  اساساً چرا باید مجوز صادر شده ایران را محدود به استفاده از منابع مشخصی کند؟ ایران در کشورهای مختلف منابع دارد و بنا به تشخیص و تصمیم خود باید بتواند از هر منبعی که در اختیار دارد برای خرید واکسن استفاده کند. بانک مرکزی مشکلی با استفاده از کانالهای مختلف برای پرداخت ندارد و میتواند این کار را انجام دهد. آمریکا تلاش کرده است که مجوز را به نحوی صادر کند که از غیر عملیاتیترین کانال باشد و در نهایت، خرید واکسن محقق نشود اما در ظاهر بتواند بگوید که مشکل و مانعی ایجاد نکرده است. 

آمریکایی ها بدانند چگونه دارو می‌خریم، آن را هم تحریم می کنند

وی بیان کرد:  سایر اقلام دارویی، تولید کنندگان و عرضه کنندگان متعددی دارند و علی رغم تحریم ها، تلاش می شود تا از کانال های مختلف پرداخت های آنها انجام شود و آن اقلام وارد کشور شوند. البته آمریکایی ها اگر بفهمند که وجه مربوط به سایر اقلام دارویی چگونه پرداخت خواهد شد و بدانند که می توانند با کمبود آن اقلام، برای بخش قابل توجهی از مردم مشکل ایجاد کنند، قطعاً مانع از انتقال آن داروها نیز خواهند شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه، با راهکارهایی که اتخاذ شده است، پرداخت های مربوط به آنها از کانال هایی که برای آمریکا قابل رصد و تحریم نیست انجام میشود. دولت ترامپ به گمان خود فرصتی به دست آورده که میتواند با مانع تراشی و ممانعت از انجام پرداخت، بخش قابل توجهی از مردم را دچار مشکل کند و سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری را اجرایی کند. با این حال، همانطور که قبلاً هم گفتم این سیاست، نتیجهای ندارد و تنها سابقه آنها نزد مردم ایران خرابتر خواهد شد.

او در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر این اطمینان را به مردم می دهیم که خرید واکسن از دیگر کشورها که مورد تایید وزارت بهداشت باشد در دستور کار خواهد بود و امیدواریم به‌زودی خبرهای خوشی در این زمینه اعلام کنیم.     

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسبن
۲۳:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
چه بهتر. منکه اصلا اطمینانی به واکسنی که هنوز ماهیتش مبهم است و اصلا معلوم نیست چه نقشه هائی پشت پرده برای مردم جهان سوم کشیده میشود ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
س ماهه میخان تست انسانی شرروع کنن ایقد لفتش میدن تا همه بمیرن یا کرونا تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۲۲:۵۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بالاخره ما واکسن درست کردیم یا نکردیم؟؟؟!!
اگر درست کردیم که پس واکسن برا چی وارد نیکنیم اگر ذرست نکردیم که پس چیه اینی که میگن؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۵۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
آآقای نمکی که میگه چراغ خاموش میریم جلو .اونوقت شما میگی واکسن به ما نمیدن.یکی دیگه میگه واکسن ایرانی داریم.بابا باخودتون چند چندین؟ ملت به درک خودتون رو دریابید.
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۲۲:۱۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
غلط میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
این نشون میده که آمریکا در حال افول و نابود شدنه.
ضمنا ما ملتی هستیم که از تحریم نمی ترسیم، چون تحریم‌ها هیچ اثری نداشته و ندارد. وقتی تحریم اثر نداره، ترس واسه چی؟ آمریکایی هم داره نابود میشه هم ترس نداره که. اروپا هم که در برابر ایران هیچه و اصلا به حساب نمیاد. تورم هم که اصلا نداریم. بیکاری هم حداکثر یک درصده. پس در اوج عزت و آرامش زندگی می‌کنیم. والسلام
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بخدا این ملت خیلی توانمنده که دیوانه نمیشه صد مدل حرف زدید تا حالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
تا کرونا نگیریم، آروم نمی گی گیریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
دروغه میخایین ک واسه مردم نخرین تا واکسن خودتون ک خدا میدونه جواب میده کی آماده میشه تزریق کنین مگه جون مردم واستون مهمه ? تا واکسن داخلی آماده شه یا کرونا تموم میشه یا هممون مردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
چطوری نفت میبرید ونزوئلا جاش طلا و ... میارید همون‌طور هم ببرید چین بجاش واکسن بگیرید، همه چیزمون داره از چین میاد چطور ممکنه برای واکسن مشکل داشته باشید... بنظرم همت ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
هیچ برنامه ای برای خرید واکسن برای مردم وجود ندارد و مشخص هست بطور جدی کسی هم تلاش برای خرید واکسن نمی کند. وقتی به صحبتهای مسئولان توجه کنیم هر کس یک مطلبی را بیان می کند اقای همتی نمکی حریرچی خانم لاری خانم محرز خانم شیخی دولت و... با توجه به این صحبتها می توان متوجه شد که مثل همیشه مقصر امریکاست. ما مردم باید عاقل باشیم و با زدن ماسک جان خود و اطرافیان را حفظ کنیم وگرنه این مسئولان ما سالهاست که خودشان را برای تک تک ما مردم اثبات کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده کاشمر
۲۰:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
این بازی های سیاسی را جمع کنید واکسن کرنا ساخته نشده و اگر ساخته شده بود این همه اروپا و آمریکا با این بیماری مرگ و میر نداشتند. واکسن کرنایی وجود ندارد مگر دانشمندان ایرانی ان شالله بتوانند بزودی بسازند.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۰:۰۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مشکل اینه که مسئولین ما واسه جون مردم اهمیتی قایل نیستن

کشورهایی که مردم سالاری بودن و مردم شون واسشون اهمیت بیشتری داشت واکسن هم زودتر و هم مقدار بیشتر تهیه کردن

اینجا مسئولین سالاری هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
از روسیه بخریم و داخل تولید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۹:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
با تشکر و قدردانی از پزشکان و دانشمندان خودمان که همیشه مایه سر بلندی ایران و ایرانی هستند.
یقین داشته باشید که واکسن ایرانی بهترین و سالمترین و قابل اعتمادترین واکسن جهان خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خب با این اوصاف چرا این دولت از برجام خارج نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اصلا چرا باید واکسن هایی که معلوم نیست چه عوارض کشنده ای دارند و هنوز نتیجه قطعی نداده رو با پول بی زبون مردم خریداری کنند. به جای اینکه نگاهتون به بیرون باشه این پول رو برای ساخت واکسن داخلی و رونق صنعت استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۸:۴۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خوب به درک ندن
به چه قیمتی ذلت
ای کسی که میگی مذاکره ماالان هرچی میکشیم از مذاکره با آمریکا و هم پیاله هاشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
این همه پول بلوکه از اینها استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مگه نگفتن فشار حداکثری ترامپ؟ مگه دونالد ترامپ خودش نگفت که ما یک ملت تروریست هستیم؟ پس دیگه چه انتظاری دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اگه ذهنمون رو از ترس این ویروسه خلاص کنیم به نظرم از صد تا واکسن بهتره، آمار کشورهای غیر مدعی رو ببینید عراق افغانستان و...
بابا ایتقدر که نباد این کارارو کرد کرونا کرونا
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
شما که خودتون داریت واکسن ضد کرونا تولید می کنید دیگر چه نیازی به واکسنهای خارجی دارید ؟!!! .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ما ایرانیان و دانشمندان بزرگ و جوانمان هم نباید ساده باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۴۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ایران بزرگ و عزیز ما با دانشمندانش چندان عقب تر از دیگر کشورها نیستند ،چه قدر خوب میشود اگر کشور ما هم برای نخستین بار هم که شده غرب و آمریکا را تحریم دارویی کند.
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی وطن پرست
۱۷:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ایران ما هم همین کار را انجام دهد تحریم آمریکا و غرب.
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۷:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ریس انجمن واردکنندگان دارو بیارید تو تلویزیون تا حرفش پس بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ناصر خسرو قیمت نداده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بهترین و تلخ ترین کامنتی که دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خدایا به فریادمون برس از این همه مشکلات خسته شدیم به خدا . خدا لعنت کنه امریکای خبیث را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
آقای همتی و دیگر اعضای این دولت با این بازارگرمی برای واکسن ، می خواهند کاری کنند که پس از ورود واکسن های مرموز مردم خودشون با تمایل این واکسن ها را بزنند و این دولت خوشرقصی و خدمت دیگری به غربی ها کنند ، همانطور که با گرانی های سرسام آور غیر منطقی و دستوری ، مردم را تحت فشار قرار داده‌اند و کاری که غرب نتوانست با تحریم هایش کند این خائنین از داخل انجام داده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
Russian Federation
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
من که واکسن نمیزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
علير ضا علی زاده
۱۶:۵۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
باسلام
وقتی بر ای خرید دارو ویا واکسن کرونا امریکای جنایت کار اینقدر مشکل ایجاد می کند چرا برخی از مسولان در اعلام می کنند که ما هیچ مشکلی نداریم دلیل این تناقض در گفتار چیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
ما از مسکنی که امریکا تحربم کرد و نذاشت زمین وارد کشور بشه و مصالح ای که داخل کشور تولید میشه و امریکا تحریم کرد تا به دست ملت به قیمت های وحشتناک به دست ملت برسه همه چی را فهمیدیم فهمیدیم امریکا خیلی بد است امریکا باعث شده مواد غذایی که تولید کشور از خاک و اب کشور استفاده میکند به قیمت وحشتناک به دست ملت برسه خلاصه این امریکا خیلی بده
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
تو این یک فقره ممنونشون باید باشیم ...هم خود واقعی و کثیفشون رو مشخص میکنن و سینه چاکانشون رو بیشتر به لجن میکشونن ..هم اینکه کشور ما اونقد احمق نیست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدنشون رو باور کنیم و خودمون موش آزمایش عالم کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
این همه بیمار و فوتی بابت تحریم دارو آمریکا داریم باز .... خداوکیلی خیلی رو داریم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
رهبری فرمودند آمریکا هیچ وقت کمک ما نمی کند و در قضیه ارسال دارو به ایران مشکوک است و حالا با اینکه این واکسن های ژنتیکی عملکردی کاملی نداشتن خیل جاها واکسناسیون متوقف شده ولی دولت می خواد بخره آخه چرا موقعی خودمون واکسن ضعیف شده داریم که در حال تکمیل هست می خواین واکسن ژنتیکی که اعتمادی بهش نیست می خواین بخرین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اگر بمیریم تن به مذاکره با آمریکا نمی دهیم
Canada
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اروم نمیگیگیری?
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۲۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
همش خالی میبندن اصلا اقدام نکردن میخوان ایمنی گله ای بشه
میخوان خارجی ها مجانی بیارن واکسن بدن تازه یه درصدی هم بگیرن واکسن رو اینجا آزمایش کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
این چندوقت در مورد واکسن شنیدیم.هرکی یه چیز میگه.اخرشم ویروس تو ایران خودبخود از بین میره.
آخرین اخبار