باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

۱۵ دی ماه پایان سرنوشت ساز حواشی املاک اطراف دانشگاه تهران/ تبدیل بافت معاصر مرکز پایتخت به فضایی بی دفاع

دانشگاه تهران پانزدهم دی باید طرح توسعه خود را ارائه کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،از چند سال پیش دانشگاه تهران برای توسعه فعالیت های خود اقدام به در اختیار گرفتن املاک و پهنه اطرافش کرد تا در آن منطقه طرح‌های توسعه خود را گسترش دهد موضوعی که با شکایت بسیاری از مالکان و اهالی منطقه مواجه شد. 

اما پس از این موضوع و در سال ۹۸ شورای عالی شهرسازی حکمی را صادر کرد تا بر اساس آن دانشگاه تهران تنها در حوزه املاک تحت اختیار خود کار کند و به املاک دیگر و پهنه اجتماعی  کاری نداشته باشد. 

اما پس از این حکم شورای عالی شهرسازی، دانشگاه تهران به رئیس جمهور نامه نوشت و رئیس‌جمهور هم موضوع را به معاونت حقوقی خود ارجاع داد و در آنجا معاونت حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که مصوبه شورای عالی شهرسازی اشتباه است.

با وجود آن که معاونت حقوقی رئیس‌جمهور اعلام کرد که مصوبه شورای عالی شهر سازی اشتباه است اما اهالی منطقه از طرح توسعه دانشگاه تهران شاکی هستند و در رابطه با این طرح تاکنون اعتراض های بسیاری را انجام داده‌اند.

مشکلات جدی برای اهالی دانشگاه تهران در پی طرح توسعه دانشگاه تهران

کم توجهی به موضوع طرح توسعه دانشگاه تهران مشکلات جدی را برای اهالی آن منطقه ایجاد کرده است؛ نزدیک ۲۰ سال است که املاک محدوده دانشگاه تهران ثابت شده و شهروندان هیچ اقدامی روی آن نمی توانند انجام دهند اما برای توجه به این اعتراضات تاکنون جلسات متعددی از سوی شورای عالی شهرسازی برگزار شده است.

یازدهم خرداد ماه امسال قرار بود دانشگاه تهران طرح توسعه خود را ظرف مدت یک هفته ارائه دهد اما با گذشت حدود هفت ماه از آن موضوع هنوز دانشگاه تهران طرح خود را ارائه نداده است.

ورود سازمان بازرسی با اعتراض اهالی 

سرانجام پس از اعتراض بسیاری از اهالی منطقه نسبت به موضوع طرح توسعه دانشگاه تهران سازمان بازرسی وارد میدان شد و قرار بر این شد تا دانشگاه تهران طرح خود را ارائه دهد. 

زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته  شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح توسعه دانشگاه تهران اظهار کرد: در جلسه سال گذشته قرار شد تا دانشگاه تهران ظرف شش ماه طرح خود را برای کمیسیون ماده ۵ بیاورد و  اعضای شورای شهر درباره آن تصمیم‌گیری کنند. 

وی ادامه داد:  دانشگاه تهران از سال ها پیش محیط دور دانشگاه را فریز کرده و مشکلاتی را برای اهالی آنجا به وجود آورده است. 

نژاد بهرام با بیان اینکه اهالی منطقه به سازمان بازرسی شکایت کرده‌اند گفت: پس از ورود سازمان بازرسی قرار شد که دانشگاه تهران تا پانزدهم دیماه طرح خود را ارائه دهد و  شهرداری تهران پس از بررسی ضوابطی که  وجود دارد تصمیمات خود را اخذ کند. 

رئیس کمیته  شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: به رغم آن که شهرداری تهران بارها در این رابطه ورود پیدا کرده اما دانشگاه تهران نتیجه‌ای  اعلام نکرده  و پس از ورود سازمان بازرسی قرار شد تا دانشگاه تهران طرح خود را ارائه دهد البته پیش از این  هم دو مرتبه دانشگاه تهران گزارش خود را در این رابطه ارائه شده بود اما چیزی به صورت مکتوب به ما اعلام شده بود

دانشگاه تهران طرحی ارائه نکرده است 

وی گفت: اخذ مصوبه اخیر شورای شهرسازی، شهرداری را مکلف کرده بود تا پروانه ساخت را به مردم در قسمت هایی که هنوز تملکی صورت نگرفته  ارائه دهد اما معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد که شورای عالی شهرسازی نمی‌تواند چنین حکمی را صادر کند. 

نژاد بهرام با بیان اینکه  دانشگاه تهران طرح خود را برای منطقه تملک کرده به ما ارائه نداده است اظهار کرد: درحال حاضر دست شهرداری بسته شده  و نمی دانیم که در این حوزه چه اقدامی باید انجام دهیم. 

رئیس کمیته  شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد:  بافت ارزشمند میانی معاصر شهر تهران که هم ارزش فرهنگی و هم ارزش زیست شهری و هویت تاریخی انقلاب اسلامی در آنجا شکل گرفته در محدوده دانشگاه تهران است و اکنون تبدیل به فضای بی دفاع شهری شده است و سرزندگی، نشاط شهری و هویت آن از بین رفته است و امیدواریم دانشگاه تهران تا پانزدهم دی ماه طرح خود را ارائه دهد. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Japan
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
یعنی چه؟ چرا باید املاک مردم را بزور از دستشون دربیاورند؟ این اصلا شرعی نیست. با این کارشون، کارو کاسبی و زندگی خیلی ها را مختل کرده اند.دانشگاه تهران املاک زیادی در قسمتهای مختلف شهر داره، چرا از آنها استفاده نمیکنه؟ مردم هم با هدف و برنامه برای خودشون اونجا ملک و خانه و محل کار گرفته اند. چرا یک دانشگاه باید انقدر قلدر باشه که به همسایگانش بتونه اینطور ظلم کنه.داره مردم را بزور از ملک خودشون بیرون میندازه.
آخرین اخبار