رئیس کل بانک مرکزی:

رقم ارز تخصیص‌یافته برای خرید واکسن کرونا مشخص شد/ پول ۱۶.۸ میلیون دز واکسن آماده است

همتی از تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای خرید واکسن کرونا توسط بانک مرکزی و همچنین تامین تجهیزات تولید این واکسن خبر داد.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در بخش خبری ۲۱ با اشاره به میسر شدن خرید واکسن کرونا گفت: تلاش خودمان را با همکاری وزارت بهداشت برای تامین واکسن انجام می دهیم. وزارت بهداشت با کارگزار سازمان بهداشت جهانی همکاری خوبی دارد.

همتی تاکید کرد: ۱۶.۸ میلیون دز واکسن می توانیم بخریم. فکر می کردیم از منابع کره می توانستیم بخریم بنابر این کارگزار از دولت آمریکا "اوفک" مجوز گرفته بود که خرید از کره انجام بشود.

این مقام مسئول گفت: فکر می کردیم کره این کار را می کند ولی آخرین لحظه کره از ما تعهد قبول خواست. بانک جی پی مرگان آمریکا باید وون کره را تبدیل به دلار کند و به بانک سوییس تحویل دهد. ما این تعهد را قبول نکردیم چرا که تجربه دادگاه های آمریکا از مسدود سازی پول های ما را داشتیم.

وی تاکید کرد: به خاطر این احکام تعهد کره را قبول نکردیم. برای همین طی ۱۰ روز گذشته مسیر دیگری را شروع کردیم که امروز به نتیجه رسید.

همتی ابراز کرد: از طریق ۳ بانک اقدام کردیم که شامل یک بانک ترکیه ای، اروپایی و یکی از شعب بانک های فعال ما در بین الملل بود که توانست از "اوفک" مجوز بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی بارها گفته است که کشور ما مجوز گرفته و می تواند واکسن خریداری کند. اما واریز پول به حساب مربوطه را منوط به مجوزهای مختلف کرده بود. برخی ها مغرضانه اقدامات آمریکا را تطهیر می کنند. اما بدانند که ما از هر طریق توسط آمریکا تحریم شده ایم.

همتی تاکید کرد: ۲.۷ میلیارد دلار از ابتدای سال دارو خریدیم اما از روش خنثی سازی تحریم استفاده کردیم. آمریکا اجازه خرید دارو به ما نمی دهد و تمام بانک های ما را تحریم کرده است.

 


بیشتر بخوانید

مشکل خرید واکسن کرونا حل شد


وی افزود: ۷ میلیارد دلار در بانک های کره سپرده داریم و اجازه برداشت ما از منابعمان را نمی دهد و این زشت ترین کار توسط کره ای هاست. پول ما آماده است و اینکه می گویند پول نداریم نامربوط است.

همتی گفت: اولویت تامین ارز را برای تولید واکسن داخلی قرار داده ایم و محدودیت ارزی نگذاشته ایم.  به هر حال ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید ۱۶.۸ میلیون دز  واکسن تخصیص داده ایم و محدودیت نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۹
هر کی از خروج این ارز جلوگیری کنه،در بین شما ها دانشمند محسوب میشه.
Iran (Islamic Republic of)
Hadi
۰۶:۵۲ ۰۵ دی ۱۳۹۹
مردم امیدشون به واکسن داخلی هست بعد شما این ارز از کشور خارج میکنید. خدا داند سیاست کار شما چیست. مردم که حاضر به زدن این واکسن نیستند شما هم خدارا شکر کاری با نظر مردم ندارید.
United States of America
احمد
۰۱:۳۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
دو دو تا. چهارتا

چطور پانسمان پروانه ای. واکسن آنفولانزا داروهای سرطانی. رو نمیزارن وارد کنید اما واکسن کرونای آمریکایی به راحتی وارد میشه
علت چیه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۱:۰۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
متاسفم که به واکسن ملی رسیدیم و 16 میلیون دز میخوایم واکسن اونوری بخریم ... نمیدونم .... خدا کنه برای یکبار هم که شده ... اشتباه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۵ دی ۱۳۹۹
عمرا واکسنی به جز ایرانی بزنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
بلاخره قرار بود ۱۸ مهر ایی پولو واریز کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
واکسن ملی دروغه نه؟
رسانه تا شفافیتو سرلوحه کارش نکنه هیچی درست نمیشه. همه ش شده مصلحت اندیشی و سیاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۴ دی ۱۳۹۹
فقط وعده توخالی
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۴ دی ۱۳۹۹
تو که میگی پول داریم چرا برای همه نمیخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۵ دی ۱۳۹۹
واکسن خارجی اگر کارساز بود برای خودشون یه کاری میکرد و این همه توی منجلاب کرونا دست و پا نمی زدند این چیزا فقط ابزاریه برای کسب درآمد از کشورهای جهان سوم مطمئن باشید که ضررش بیش از منافعشه نمیدونم دولت چه اصراری به وارد کردن اون داره این وسط یه چیزی مشکوکه کاش برای حل بقیه مسائل هم اینقدر پافشاری می کردند من که به شخصه این واکسنو نمیزنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۴ دی ۱۳۹۹
مسخره است 16 میلون دز !!!!!! برای چه کسایی !!!! حداقل 140 میلیون دز برای 70 میلیون نفر لازم است
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۲:۱۸ ۰۴ دی ۱۳۹۹
لابد پول پشتوانه چاپ می کنید این رقم سنگین یکدفعه از کجا پیدا شد پول ما به اندازه جان ما ارزش پیدا کرده است ما واکسن نمی خواهیم
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۲:۱۶ ۰۴ دی ۱۳۹۹
چرا اختلاف بین مردم ایجاد می کنید ما دو نوع واکسن را ساختیم همین کارها را می کنید دکل نفتی را در پارس جنوبی اول به پیمان کاران خارجی می دهید بعد به پیمان کاران داخلی می دهید
و آخر می فهمید که باید به توانمندی داخلی اتکا کرد
ویروس های ما ایرانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
از این 16 میلیون فقط 13 میلیونش مسئولین و خانواده هاشون هستن که میخواین واکسینه بکنید مگه چقدر پرستا رو پژشک تو این مملکت هستن بقیه مردم حتما باید وایستن تا واکسن داخلی تولید بشه که اگه بشه معلوم نیست ایمنی ایجاد بکنه یا اگه ایجاد بکنه چند در صد ایمنی ایجاد می کنه
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۲۲:۰۹ ۰۴ دی ۱۳۹۹
ببین چه کسانی می‌خواهند منافع ما رو در سیاست خارجی، تامین کنند؟ دولت بی تدبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
این پولا رو بین مردم تقسیم کنید
آخرین اخبار