گام دیگر در عرصه فناوری/ دستیابی پژوهشگران جوان یزدی به دستاورد‌های روز دنیا

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد از طراحی و ساخت ربات‌گردگیر پنل‌های خورشیدی به دست پژوهشگران دانشگاه یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، روح الله عزیزی تفتی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد گفت: گردگیری و تمیز کردن پنل‌های خورشیدی امری ضروری برای بازدهی بالا و افزایش عمر آن‌ها است. پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره‌گیری از دستاورد‌های روز دنیا موفق به ساخت ربات‌گردگیر پنل‌های خورشیدی شدند که عملیات مدنظر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

او افزود: نیاز روز افزون استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی برای تولید برق رو به گسترش است. از سوی دیگر با توجه به بحث پدافند غیرعامل، توزیع مراکز تولید برق فتوولتائیک در پشت‌بام‌ها می‌تواند علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده، هزینه و استهلاک انتقال و توزیع برق در بین و داخل شهر‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

عزیزی ادامه داد: در حال حاضر، تمیز کردن پنل‌ها از طریق شستشو و با نیروی انسانی انجام می‌شود که این امر با چالش‌هایی مانند فراموشی شستشو یا نیاز به شستشو بعد از هر طوفان و گردو خاک همراه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و مجری طرح تصریح کرد: به این ترتیب یک ربات گردگیر کم‌هزینه برای پنل‌های خورشیدی پشت‌بامی طراحی و ساخته شد تا عملیات شستشو را به صورت خودکار انجام دهد.

او افزود: این ربات برای انواع چیدمان‌های پنل‌های خورشیدی قابل استفاده است به طوری که در زمان‌های معین به صورت خودکار فعال شده و عملیات شستشو را به دو صورت خشک یا‌ تر انجام می‌دهد.

عزیزی‌تفتی دستیابی به فناوری ساخت یک ربات بومی، سادگی استفاده از ربات، هزینه‌ی پایین آن، تمیزکردن خودکار پنل‌ها در بازه‌های زمانی قابل برنامه‌ریزی و کاهش مصرف آب برای تمیزکاری پنل‌ها را از جمله دستاورد‌های این پروژه عنوان کرد و گفت: این پروژه برای سه نفر به ‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده و فرآیند ثبت اختراع این طرح در حال انجام است.

او افزود: افزایش سطح هوشمندی ربات برای فعال‌شدن بعد از هر طوفان یا گرد و خاک به روشی اقتصادی و بهینه‌سازی ساختار مکانیکی به‌منظور کاهش بیش‌تر وزن و افزایش سهولت حرکت و کیفیت تمیزکاری از برنامه‌های آتی برای توسعه طرح است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار