گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از فصل استقلال عارف؛

وقتی اصلاحات به نتیجه می‌رسد محمدرضا عارف را دور بزند

محمدرضا عارف معاون اول دولت هشتم و فردی نزدیک به رئیس دولت اصلاحات است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بود که  ثبت نام نکردن محمدرضا عارف در این انتخابات باعث پچ پچ‌هایی در میان شخصیت‌های سیاسی شد؛ چرا که بسیاری نبود او در انتخابات مجلس را به سبب آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌دانستند.

آیا رویای دیرینه پاستور برای عارف محقق می‌شود؟

برای مثال در همان روزها صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه من فکر می‌کنم هم سعید جلیلی و هم محمدرضا عارف خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ آماده می‌کنند، گفت: اینکه محمدرضا عارف در راس  فراکسیون امید و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار دارد، شاید بخواهد وجهه خود را برای انتخابات بعدی که مهم‌تر است حفظ کند. اوایل پاییز هم حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای گفته بود که  «در میان اصلاح‌طلبان عارف و جهانگیری فعالیت انتخاباتی‌شان را شروع کردند.» 

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات هم درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره می‌گوید: محمدرضا عارف تصمیم جدی برای حضور در عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ دارد و شواهد نشان می‌دهد که برای این کار عزم جدی نیز دارد.

آیا اصلاحات عارف را دور خواهد زد؟

این زمزمه‌ها ادامه داشت تا اینکه چندی پیش  حسن رسولی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان و از اعضای شورای شهر تهران که از فعالان سیاسی نزدیک به محمدرضا عارف است گفته که عارف احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد. اما فارغ از اینکه چقدر احتمال حضور محمدرضا عارف در انتخابات جدی است شاید بد نباشد که نگاهی به فعالیت‌های سیاسی او داشته و نظر شخصیت‌های جریان اصلاحات را درباره او بیشتر بدانیم.

عارفِ همیشه محافظه‌کار

محمدرضا عارف اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و معاون اول رئیس جمهور در دولت هشتم بود. او در این سال‌ها در کنار همه فعالیت‌های سیاسی خود، موسس و رئیس بنیاد امید ایرانیان و عضو هیئت رئیسه بنیاد باران هم بوده است.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ کشور با شعار معیشت و منزلت و عقلانیت نامزد و تأیید صلاحیت شد، اما پس از یک ماه مبارزه انتخاباتی و پس از دریافت نامه‌ای از سوی سید محمد خاتمی، چهار روز پیش از رأی‌گیری انصراف داد؛ او همچنین در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرلیست فهرست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان بود و توانست بالاترین آرای تهران و سرتاسر کشور را بدست آورد.

وقتی اصلاحات به نتیجه می‌رسد محمدرضا عارف را دور بزند

پس از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، او پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به محمدرضا عارف پیشنهاد کرد، اما عارف هیچ‌یک را نپذیرفت.

موضوعی که حسن رسولی، سخنگوی انتخاباتی عارف درباره آن گفته بود: در عرف اداری نیز پسندیده نیست وقتی کسی نفر دوم یک دولت است، مسئولیت یک وزارتخانه را برعهده گیرد. مانند این است که یک دولت اصولگرا روی کار بیاید و به آقای احمدی‌نژاد که ۸ سال رئیس جمهور بوده، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی را بدهد؛ اگرچه اشکالی ندارد، ولی عرف آن را نمی‌پذیرد.

ناگفته نماند که محمدرضا عارف همواره به سبب عملکردش در مجلس و ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان همواره نقد جریان اصلاحات را به دوش می‌کشیده است تا جایی که علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات در این زمینه گفته بود: «عارف رای اول تهران شد و باید فعال‌تر می‌بود؛ عارف قطعا هزینه مدیریت ضعیف در فراکسیون امید و ناکارآمدی در مجلس دهم را پرداخت خواهد کرد.

آیا اصلاحات عارف را دور خواهد زد؟

علاوه بر این محمدرضا زارع فومنی هم در این باره گفته است: عارف نشان داده است که وقتی مسئولیتی را می‌پذیرد به شدت محافظه کار می‌شود و حرف نمی زند تا در قدرت بماند؛ در طول مدتی که عارف در فراکسیون امید در مجلس بوده یا ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان را بر عهده داشت، به هیچ وجه کارنامه قابل قبولی ندارد و اکثریت اصلاح طلبان، عارف را قبول ندارند، چون نتوانست چتر حمایتی برای بیشتر اصلاح طلبان ایجاد کند.

با این حال اما برخی دیگر از شخصیت‌های جریان اصلاحات نظر دیگری دارند.

اصلاح طلبان تند می‌خواستند فراکسیون امید اپوزیسیون نظام شود

برای مثال علی بختیاری عضو فراکسیون امید در مصاحبه‌ای گفته بود: «اصلاح طلبان تند می‌خواستند فراکسیون امید اپوزیسیون نظام شود، اما ما از ابتدا اعلام کردیم اگر فراکسیون امید قصد دارد اپوزیسیون نظام شود ما در این فراکسیون عضو نخواهیم شد، چرا که تبعیت از رهبری انقلاب و فعالیت زیر پرچم جمهوری اسلامی برای ما یک اصل اساسی بود»

بهروز بنیادی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید هم بی‌تعهدی یاران عارف نسبت به او را عامل ضعف فراکسیون متبوعش می‌داند و می‌گوید «آقای عارف فرمانده لیست امید بود، اما از ۱۷۶ سرباز لیست امید به تدریج ۷۰ سرباز از فرمانده جدا شدند و ۱۰۰ سرباز باقی ماندند، قول‌هایی که در میثاق‌نامه داده بودیم بر این مبنا بود که فراکسیون امید ۱۷۶ نفره است اما وقتی سربازان خط مقدم را از دست دادیم، هر فرمانده دیگری بود نمی‌توانست کارها را پیش ببرد.

آیا اصلاحات عارف را دور خواهد زد؟

گلایه‌هایی که البته بعدها خود عارف هم بر زبان آورده و گفته بود که من می توانستم از جایگاه خود به عنوان رای اول تهران بهترین استفاده را کرده و اقدامات خوب فراکسیون امید را به نام خودم تمام کنم. از هر کدام از اعضای فراکسیون اگر می خواستم وقت خود را در مجلس به من بدهند، دریغ نمی کردند؛ اما این کار اخلاقی نبود و مبنای کار من اخلاق است ‌و نمی خواهم از جایگاه خود سو استفاده کنم. من رسالت خود را به قدرت رسیدن شخص خود نمی دانم و بابت آن هزینه هم داده ام که همین توهین هایی است که  به من می شود. مجلس دهم آرامش آگاهانه داشت، بعد از پیروزی در مجلس دهم، جناح چپ فشار زیادی وارد کردند و کسانی رو به روی ما قرار گرفتند که اصلاح طلب بوده و ما آنها را قبول داشتیم.

حالا اما با این همه گلایه اگر عارف نامزد انتخابات شود ، اصلاحات چه خواهد کرد؟

آیا اصلاحات از نامزدی عارف استقبال خواهد کرد؟

برای پاسخ این پرسش به سراغ برخی از شخصیت‌های این جریان رفته و در این زمینه از آنها پرسیدیم.

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفته بود: من شخصا با نامزدی عارف برای ریاست جمهوری موافق نیستم؛ زیرا مشکلات کشور بسیار زیاد است و مطالبات مردم روز به روز بیشتر می‌شود و فضای اقتصادی کشور و معیشت خانواده‌ها هم هر روز سخت‌تر می‌شود؛ از همین رو عارف نمی‌تواند قوه مجریه‌ای تاسیس کند که با هماهنگی قوه مقننه مشکلات را حل کند؛ کما اینکه رای آوردنش هم امری مشکل است و اگر هم رای بیاورد نمی‌تواند با همکاری این مجلس قطار مشکلات اقتصادی را متوقف کنند.

وقتی اصلاحات به نتیجه می‌رسد محمدرضا عارف را دور بزند

احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم در این زمینه گفته بود: اینکه بدنه اصلاح طلبان از عمل فراکسیون امید به ریاست عارف رضایت ندارد حقیقت است و یک آسیب پذیری دیگر عارف این است که  او منتسب به حزب خاصی نیست و تشکیلات سیاسی خاصی از او حمایت ندارد، اما اگر  قاطبه افراد اصلاح طلب از او حمایت کنند شانس بیشتری خواهد داشت، اما معتقدم یک خون تازه باید در رگ‌های سیاسی کشور تزریق شود و یک افکار جدیدی طرح شود و افراد قبلی با توجه به عملکرد قبلی‌شان بعید است استقبال داشته باشند.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران هم آب پاکی را روی دست عارف ریخته و گفته بود که «در مورد نامزدی محمدرضا عارف برای ۱۴۰۰ هیچ بحث تشکیلاتی نشده است.»

تا اینجای کار به نظر می‌رسد که جریان اصلاحات چندان روی خوشی به عارف و نامزدی احتمالی او در انتخابات نشان ندهد و علیرغم اینکه  احمد شریف، حسین نقاشی، علی صوفی و سایر شخصیت‌های این جریان تاکید کرده بودند که نامزد ریاست جمهوری آنها باید یک فرد تماما اصلاح طلب باشد؛ اما انگار شخصی نظیر علی لاریجانی بدون پشتوانه اصلاحاتی را به فردی همانند عارف که سبقه فعالیت در این جبهه را داشت ترجیح می‌دهند؛ حال اما باید دید که چه پیش خواهد آمد زین پس...

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۱:۵۵ ۱۱ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب اصول گرا ما به هیچ یک از شما اعتماد نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب واصولگرا دیگه برای مردم مرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۰:۱۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اصلا شگرد اصلاحات دور زدنه؟؟؟........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
فرار کنید بازم آمدند.
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۹:۵۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
این اصلاخ طلب واصولگرا همش دروغ محضه مردم هم دیگه آگاه شدندکه اینها سرنوشت کشورراخویش وقومی کردند،تاحال اونها مردم رادور میزدندانشاالله امسال ملت اونارادورمیزنه.
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۱۹:۴۸ ۱۰ دی ۱۳۹۹
می خواهم بدونم این اصلاحگران می خواهند چی رو اصلاح کنند که نکردند؟!!!!
اگر می خواهید ما رو بنده امریکا بکنید. با صدای بلند میگویم که نه شماها رو نمی خواهیم و نخواهیم خواست و ان شاء الله امام زمان ظاهر بشه و ما رو از شماها راحت کنه ان شاء الله تعالی و بحق محمد و آله الطیبین الطاهرین. الا لعنة الله علی الظالمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
مردم دیگه اصلاح طلب هارو قبول ندارند.از افول گرایان هم حالشان بهم می خورد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلبا که عمرا رای بیارن
اینم فقط واسه اینه که شرکت کنن تو انتخابات ۱۴۰۰
ولی بحث اینه که اصولگرا ها هم قابل اعتماد نیستن
هرچند هرکی بخواد بیاد تو انتخابات ناچاره یا اصولگرا باشه یا اصلاح طلب
حتی اگه دلش نخواد مجبوره چون انتخابات حول همین دوتا میچرخه که اشتباست
بنظرم باید کاندید بعدی یک انقلابی پر شور و با انرژی باشه
نه اینکه رئیس جمهور ۴۰ سال عمرش باشه مثلا
به قول رهبری حاج قاسم انرژی یک جوان پر شور رو داشت با اینکه سنش بالا بود ایشون .
یکی مثل حاج قاسم ، نه اینکه بخوام بگم سپاهی باشه، نه چون الان یک عده گارد میگیرن هرچند که مملکتو همین سپاه تا الان روپا نگه داشته !!!
ولی یکی با همت امثال این دوستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلبان بی خاصیت و قلابی.هیچ تلاشی برای اصلاحات انجام ندادند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
24سال به شما رای دادن چه کاری کردی فقط بلدی تورم دست بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
یکی از مهمترین ویژگی های رییس جمهور شجاعت در بیان باورها و پیگیری برنامه های مدیریتی خود و گروه همراهشه. ولی متاسفانه بیشتر مدیران رده بالا و از جمله آقای عارف، نشان دادند که بیشترین دغدغه شان ، حفظ پست و مقامیست که به ان رسیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۰ دی ۱۳۹۹
رای بی رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
این بابا ژن خوب اندازه ریاست جمهوری نیست فقط بدرد ریاست کتابخانه میخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
فقط انتخابات با جهانگیری حال میده اونم از نوع دلار4200.
Iran (Islamic Republic of)
Mr Red
۱۸:۴۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
دیگه دوران اصولگرا و اصلاح طلب برای مردم تموم شده و حناشون رنگی نداره فقط قدرت بین اونا چرخیده و کاری که کردن هم حزبی های خودشون و راس کار قرار دادن و هیچ یک بفکر مردم نبودن،بجای گره گشایی از مشکلات سعی کردن خودشون و حزب و در قدرت نگه دارن،حالا دولتی میتونه در آینده موفق باشه که تمامی اعضای چپ و راست و پَس بزنه و مستقل باشه و عمل گرا
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان
۱۸:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب و اصول گرا دیگه فاکتور و نقشه قدیمی شده برای ملت
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۴۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
همشون دکورن و میخوان مقام و منسب بگیرن.
تو دوره های قبل تو هر سمتی بودن چه گلی به سر خودشون زدن که الان تو پست ریاست جمهوری؟
فقط سردار سپاه. حداقل بدونیم حرفش حرف رهبره و صلاح مردم براش مهمه
Iran (Islamic Republic of)
جبارزاده
۱۷:۱۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام نه عارف توانایی رییس جمهورشدن دارد ونه جامعه ازایشان استقبال میکندمن نمیدانم این افرادکه می خواهند کاندید بشوند درفضای مطلق تصمیم میگرند ویاخانواده شان به اینا شب ها میگویند تورای میاری کاندید شو
چراعاقل کندکاری که بازارد پشیمانی
باتوجه به شرایط جامعه امروز نامزد شدن عارف بجز ابروریزی نتیجه ای نخواهدداشت
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۶:۴۴ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام مردم ژن برتر نمی خواهند و الا ژرمن ها قبلا اعلام کرده بودند ژن برترند که به چنان ذلتی افتادند . ژن های برتر جایگاهی جز قبرستان ندارند . چون خداوند متعال خلف وعده نمی کند همانطور که طاغوتیان به ذلت افتادند ژن های برتر نیز با بیداری ملت مستضعف ایران زیر پا لگد مال خواهند شد. ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب ها حال انسان رابهم می زنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
یعنی بااین همه مشکلات اقتصادی و...
فکر نکنم کسی زنده بمونه و توان رای دادن داشته باشه...
واگر این بار ملت رای بدن،واقعا باید های های گریست به حالشان...
Iran (Islamic Republic of)
مخبر
۱۴:۱۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
عارفبرای اصلاحات مثل محسن رضایی برای اصولگرایان است فقط دکور و سیاهی لشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
خداوند سرنوشت هرقومی رابدست خودش رقم میزند.خوب انتخاب کنیم خوب زندگی خواهیم کردسرنوشت خود واینده فرزندانمان رابه سلبریتیها وبازیگران ومجریان بی فرهنگ وبیسواد غربزده خراب وداغون نکنیم گوش به فرمایشات رهبرفرزانه دهیم تاازفلاکت بدبختی نجات یابیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
همیشه انصراف!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
این که عارف حتی مطرح هم بشه باعث آبرو ریزی و خفت ملت ایرانه...مناظراتش بمونه...همون انصرافشو بده بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اصلاح طلب دیگه نه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
لاریجانی اصولگرای ایست در پوستین اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۲:۳۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
عارف کلا دور برگردان خیلی وقتها خودشم خودشو دور میزنه طبیعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
حالا دور دور ملته شما به خودتان مشغول باشید ملت همه مفسدان بی دین و غرب زده را با تجربه این چند سال فلاکتی که ببار آوردیدرا به خوبی دور خواهد زد و به زباله دان ابدی خواهد انداخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
همش سیاست بازی هست .مردم را رها کردید به فکر پست و مقام خود هستید ..همین حزب بازیها باعث شده این همه گرونی ظلم فسادووووووو.تو مملکت بوجود اید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
من بعنوان یک اصلاح طلب اعتقادی به اصلاح طلبی عارف ندارم. ایشان دیگه عمر سیاسی خود را گذرانده . و پتانسیل بیشتری ندارد. در ضمن محافظه کار و ترسو و در برابر اصول گرایان مقاوم و سخت نیست. اصلاحات به حرف و ژن نیست. مرد کار و میدان و دلسوز و وطن پرستی میخواهد و نباید نگاه به خارج داشته باشد. کسی که حمایت بیرونی را مطلبد اصلاح طلب واقعی نیست. اما از حرف زدن و مذاکره با دیگران هم وحشتی ندارد. چون یک ملت را پشت خود دارد.نه یک ارگان را.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۰۸ ۱۰ دی ۱۳۹۹
جریان های اصلاح طلبی و اصولگرای فقط در حد شعار هست که برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی و گروهی : بعضی ها در پیش میگیرند..وگرنه خدمت به مردم و کشور احتیاج به گروه بندی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
از شما اصلاح طلبان اصول گرایان خواهشمندیم بیچاره کردید مارو پول اکثر مردم تو بورس بعد از ریزش کم شده زیاد خواهشا بورس 600 تا نماد مثبت و صف خرید کنید رییس سازمان بورس اخراجش کنید این بدرد ریاست نمیخوره برا سرمایه داران بزرگ خوبه ن برای سرمایه گذارن مردمی و خرد بورس نوسانی کردن مگه نگفتید میانمدتی یکسال گذشت چرا رشدی نداره شده قمار بورس بهترین کارخونه هم سهامش امروز مثبت فردا منفی شده سینما رکس ابادان سوخته خاکستر خواهشا رسانه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
اوج اصلاح طلبی چیزی جز
گفتگوی تمدن‌های خیالی
و برجام پوشالی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
وقتی درکی از اصلاح طلبی نداری لطفا صحبت نکن
اصلاح یعنی بهبود وضع فعلی که این جناح اصلاح طلبی فقط به دنبال منافع خودشه و همش اصلاح طلبی شعاره. پس اینا هم اصلاح طلب نیستن وگرنه اوضاع کشور یه ذره باید بهتر میبود وقتی که کشور دستشون بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
درک نداریم ۱۴:۰۷؟ این جناح چند سال در راس بودن چه کاری کردن داری میگی بهبود وضع فعلی خب دست دولت تدبیر بود و با حمایت اصلاحات اومد رو کار چی شد چی میگید واسه خودتون اینا امتحانشونو پس دادن و مردمم دارن حسابی با گوشت و پوستشون حس میکنن چون شکست خوردن میگید اصلاح طلب نیستن چرا قبول نمیکنید شکست خوردید برید کنار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
من دلم از این عارف خونه، خدایی شورای نگهبان تایید کنه من تقاضای پناهندگی سیاسی میدم.
Iran (Islamic Republic of)
سیسیل
۱۱:۲۵ ۱۰ دی ۱۳۹۹
عارف همونیه که پسرش بحث ژن خوب رو شروع کرد
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۱۱:۲۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
بازم که با نشان دادن تصویر یکی ازسران فتنه قانون شکنی کردید؟؟!!!!!این بابا-پدرژن خوب- دفعه قبل شب گفت من به هیچ عنوان کنار نمیروم!!!صبح کناررفته بود!!!!اگه شورای نگهبان این جماعت که مدال افتخاررر!!پیاده نظامی اسرائیل را بگردن دارند را تاییدصلاحیت بکنه هم بخون شهداوهم به مردم خیانت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
دولت تبعیض و تفسیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
بابا این اصلاح طلبا دیگه چه گلی میخوان سر این مملکت بزنن
Germany
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
تکراری ، خسته کننده ، بی نمک و نچسب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۰ دی ۱۳۹۹
کسی می دونه هدف اینها چیست؟
خدمت به مملکت؟
خدمت به هم حزبی ها؟
خدمت به آمریکا؟
آیا از شاه، صدام و... درس نگرفته آید آمریکا با آنها چه کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
مهندس نصیر.
۱۰:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام.اصلاح طلبان هر وقت امدند یک چیزی را در کشور نابود کردند از جمله نابودی صنعت مردمی هسته ای،نابودی اقتصاد،فرهنگ غنی ایرانی و گرانی بیسابقه دهها برابری کالاهای اساسی،مصرفی و خودرو از علی برکت الله انان بود.خدا رحم کند،یکبار دیگر بیایند دیگر چیزی از کشورمان ایران نمیماند.شهدا مسئولین شرمنده شما هستند.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
عارف بد نبود
آخرین اخبار