معاون آموزشی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

اجرای دوره‌های دووجهی ویژه مقطع کارشناسی دانشگاه تهران از ترم آینده

حسینی گفت: دوره‌های دووجهی ویژه مقطع کارشناسی دانشگاه تهران از ترم آینده اجرا می‌شود و دانشجویان می‌توانند در یک رشته اصلی و یک رشته فرعی تحصیل کنند.

حسین حسینی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دوره‌های دووجهی مقطع کارشناسی اظهار کرد: دوره‌های دووجهی برای دانشجویان مقطع کارشناسی برگزار می‌شود و این شرایط را فراهم می‌کند تا افراد علاوه بر گذراندن دروس رشته تحصیلی خود، ۲۰ واحد درس از یک رشته مورد دلخواه دیگر را پاس کنند.

او افزود: در گذشته دوره کهاد در دانشگاه تهران  برگزار می‌شد که دانشجویان در آن علاوه بر گذراندن تمام تعداد واحد‌های دروس رشته خود باید ۱۸ تا ۲۴ واحد از این دوره کهاد را هم پاس می‌کردند و این تعداد واحد به تعداد واحد‌های دروس شان اضافه می‌شد اما در دوره‌های دو وجهی از واحد‌های رشته اصلی دانشجو ۲۰ واحد کم می‌شود و این تعداد واحد به رشته فرعی او اضافه می‌شود تا در نهایت بتواند با شرکت در دو رشته اصلی و فرعی به اندازه تعداد واحد‌های یک رشته زمان بگذارد.

حسینی تصریح کرد: در این اقدام برنامه درسی رشته‌های موجود در مقطع کارشناسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد و بخشی از واحد‌های برنامه یک رشته، یعنی حدود یک‌ششم واحد‌های برنامه به استثنای دروس عمومی با تشخیص گروه و دانشکده از برنامه رشته اصلی کسر و به جای آن یک بسته آموزشی در قالب دروس اختیاری ارائه می‌شود.

او ادامه داد: در یک برنامه آموزشی، برای مثال از ۱۴۰ واحد درسی یک رشته ۲۱ واحد مربوط به دروس عمومی است، اما از ۱۲۰ واحد مربوط به درس‌های پایه و تخصصی رشته، دانشجو حدود ۱۰۰ واحد از رشته اصلی را می‌گذراند و بقیه آن را به عنوان درس‌های انتخابی از یک رشته دیگر خواهد گذراند  و این فرآیند از ترم آینده اجرایی می شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران درباره ارائه گواهی به دانشجویان شرکت کننده در دوره‌های دووجهی گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی که در دوره‌های دووجهی دانشگاه تهران شرکت می‌کنند یک گواهی با عنوان «گواهی گذراندن دروس رشته فرعی» کسب می‌کنند، البته این دوره به هیچ عنوان اجباری نیست.

حسینی درباره مزایای شرکت در دوره‌های دو وجهی بیان کرد: دانشجویانی که به اخذ ۲۰ واحد از رشته‌های فرعی انتخاب شده خود اقدام می‌کنند با انجام این کار باعث تقویت بنیاد رشته خود شده و سپس در راستای مهارت آفرینی و کارآفرینی حرکت می‌کنند تا به اینصورت در آینده شغلی خود دستاورد‌های زیادی کسب کنند.

او اضافه کرد: توسعه رشته‌های دو گرایشی، بهبود کیفی آموزش با تأکید بر خلاقیت و افزایش مهارت‌های کاربردی، توسعه کمی و کیفی دوره‌های کارورزی، توسعه آموزش‌های مربوط به کارآفرینی در رشته‌های مختلف از جمله راهبرد‌های مورد نظر برای نیل به این هدف است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران در پایان یادآوری کرد: در دو سال اخیر کار کارشناسی دقیقی در تنظیم و تدوین برنامه درسی بسته دووجهی انجام شد و تجارب دنیا در این خصوص مورد توجه قرار گرفت. پایه اساس این اقدام حق انتخاب واحد‌های درسی را در دوره تحصیل در رشته‌های دیگر بیشتر از گذشته برای دانشجو فراهم می‌کند که این موضوع در دانشگاه تهران با عنوان دووجهی شناخته شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.