در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بازی باخت-باخت پالایشگاه‌های خصوصی در تبدیل پارافین دارویی به مازوت

یک فعال بخش پتروشیمی گفت: ماده اولیه تولید مازوت و پارافین دارویی یکسان است، اما به دلیل برنامه ریزی‌های نادرست، این ماده به سختی به صنعت پارافین می‌رسد.

محمدی فعال بخش پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به یکسان بودن ماده اولیه تولید مازوت و پارافین دارویی اظهار کرد: صنایع پایین دستی نفت، نقش بسیار مهمی در تولید محصولات صادراتی و ارزآوری برای کشور ایفا می‌کنند؛ یکی از این صنایع، صنعت تولید پارافین مایع و وازلین است که کاربرد‌های گسترده‌ای در تامین روغن سموم کشاورزی تا روغن‌های ترانسفورماتور، پارافین مایع بهداشتی و دارویی و همچنین وازلین بهداشتی دارد.

ملک محمدی ادامه داد: ماده اولیه مورد نیاز برای فعالیت این صنعت، محصول آیزوریسایکل پالایشگاه‌های نفت است؛ این ماده، محصول جانبی پالایشگاه‌های نفت محسوب می‌شود؛ چنانچه در صنعت پارافین سازی و روغن سازی مورد استفاده قرار نگیرد، به عنوان ضایعات تلقی شده و به نفت کوره یا همان مازوتی که این روز‌ها به جای گاز در صنایع به کار می‌رود و هوا را آلوده می‌کند، تبدیل می‌شود.

وی افزود: با توجه به سهولت و ارزانی گاز طبیعی، آلایندگی بسیار بالای نفت کوره و همچنین مشکلات متعددی که به لحاظ فروش و موانع و مشکلات جدی که بر سر راه تولید نفت کوره وجود دارد؛ بنابراین یک محصول ضایعاتی پالایشگاه‌های نفت، توسط صنایع پایین دستی به محصولات بسیار با ارزش و استراتژیکی مانند روغن سموم کشاورزی و روغن ترانسفورماتور، وازلین و حتی پارافین بهداشتی و دارویی تبدیل می‌شود که می‌تواند کشور را از واردات این محصولات از خارج کشور بی نیاز کند و بازار صادراتی آن را رونق ببخشد.

نوسانات قیمت ماده اولیه، توجیه اقتصادی پارافین سازی را از بین می‌برد

یک فعال بخش پتروشیمی بیان کرد: متاسفانه وجود نوسانات بسیار شدید در قیمت مواد اولیه صنعت پارافین مایع یعنی آیزوریسایکل، باعث می‌شود که فعالیت  بخش خصوصی صنایع پایین دستی نفت، به شدت تحت تاثیر قرار دهد و توجیه اقتصادی تولید را نیز از بین ببرد.

وی تصریح کرد: طی یک ماهه گذشته، شاهد افزایش ناعادلانه قیمت آیزوریسایکل هستیم؛ این موضوع در شرایط بسیار حساس اقتصادی کشور که با تحریم‌های ظالمانه بی سابقه‌ مواجه است، فشار مضاعفی را به تولید ما وارد کرده است.

این فعال صنعت پارافین اظهار کرد: اعمال تصمیات سلیقه‌ای، شتابزده و بدون منطق باعث از بین رفتن صنایع پایین دستی صنعت نفت شده است؛ ضمن این که این تصمیمات بی پایه و اساس در چند ماه گذشته نیز تکرار شده و نوسانات شدیدی داشته است.

انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت، عادلانه‌تر قیمت گذاری کند

وی با اشاره به این که بر اساس مصوبه دولت، انجمن کارفرمایی صنعت نفت، قیمت گذاری‌ها را انجام می‌دهد، ادامه داد:بخش پایین دستی صنعت نفت در مقایسه با پالایشگاه‌های خصوصی، از بنیه اقتصادی و مالی بسیار ضعیف تری برخوردار هستند و قیمت گذاری فرآورده‌های پالایشگاهی، صرفا با رویکرد جانبدارانه از پالایشگاه‌های نفت و تامین یک جانبه منافع آن‌ها، بدون در نظر گرفتن سرنوشت بخش خصوصی، نهایت بی انصافی و  مغایر با مبانی اقتصاد مقاومتی است.


بیشتر بخوانید


ملک محمدی گفت: یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های هر صنعت، وجود ثبات در قیمت مواد اولیه است؛ در مورد تمامی فرآورده‌های پالایشگاهی که در بورس انرژی عرضه می‌شوند به ویژه در مورد قیمت آیزوریسایکل، شاهد بی ثباتی و نوسانات بسیار زیادی در قیمت گذاری از سوی پالایشگاه‌های نفت هستیم که مستقیما سرنوشت هزاران انسان را که در شرایط سخت اقتصادی فعلی، از این مسیر گذران عمر می‌کنند را تهدید می‌کند و منجر به تعطیلی واحد‌های صنعتی می‌شود.

یک فعال بخش پتروشیمی افزود: اساس هر واحد تولیدی بر توجیه پذیر بودن اقتصادی آن استوار است و مسلما افزایش ۳۰ درصدی و گا‌ها ۶۰ درصدی قیمت مواد اولیه، باعث می‌شود که حتی قیمت مواد اولیه از قیمت محصول تولیدی نیز فراتر رود که توجیه اقتصادی تولید را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: زمانی که کاری توجیه اقتصادی نداشته باشد،  واحد صنعتی به تعطیلی کشیده می‌شود و در آن طرف قضیه، ضایعات پالایشگاهی حتی با قیمت گزاف و بسیار بالاتر از ارزش واقعی به بخش خصوصی عرضه نمی شود و تبدیل به سوخت نفت کوره می شود.

بازی باخت-باخت پالایشگاه‌های خصوصی

یک فعال بخش پتروشیمی بیان کرد: از هر کسی که در این رابطه می‌تواند راهگشا باشد، عاجزانه می‌خواهیم که وارد عمل شود و از ادامه و تکرار این بازی باخت – باخت جلوگیری کند؛ بخش پایین دستی نفت در این کشور رقیب پالایشگاه‌های خصوصی نیست. خواهشمندیم با دیده‌ی انصاف و مهرورزی به این بخش نگاه شود چرا که باید قیمت‌های اعلامی با ثبات و حداقل ۶ ماه معتبر باشند.

وی گفت: تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها، آثار بسیار مخربی بر روی تولید می‌گذارد و سردرگمی و آشفتگی در تولید و فروش را در پی دارد که منجر به تعطیلی هزاران کارگاه تولیدی و بیکار شدن هزاران شهروند این کشور می‌شود. قیمت گذاری‌ها باید از طریق یک نهاد بی طرف انجام شود، زیرا در این صورت است که مشخص خواهد شد که نفت یک ثروت ملی است و متعلق به دولت نیست.

ملک محمدی گفت: بخش خصوصی به عنوان بخشی از مردم از نفت سهم دارند؛ پس باید منافع آن‌ها نیز محفوظ بماند زیرا مستقیما با زندگی و معیشت هزاران خانوار در این کشور ارتباط دارند؛ چگونه است که پالایشگاه حاضر می‌شود ضایعات خود را تبدیل به نفت کوره یا مازوت کند و بسوزاند، ولی در اختیار بخش خصوصی قرار ندهد تا آن را برای تبدیل به محصولات با ارزش و استراتژیک استفاده کند تا ضمن بی نیاز شدن کشور، فرصت صادرات هم ایجاد شود؟

انتهای پیام/

برچسب ها: مازوت ، پارافین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار