برای اولین بار در کشور صورت گرفت؛

ساخت ربات حمل قطعات در ایران خودرو خراسان

کارکنان سالن مونتاژ شرکت ایران خودرو خراسان با تکیه بر دانش فنی خود ربات حمل قطعات (AGV) را برای اولین بار در ایران ساختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، همایون ساقی مسئول پروژه و مدیر سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان گفت: تیمی متشکل از بخش‌های مهندسی تولید، نگهداری و تعمیرات سالن مونتاژ به سرپرستی مدیریت سالن خودرو هدایت شونده خودکار (Guided Vehicle Automated) مخصوص حمل قطعات تولیدی را برای اولین بار در ایران ساختند.

او افزود: انتقال قطعات تولیدی از محدوده لجستیکی و انبار‌ها به خط تولید مطابق با زمان بندی دقیق یک فرآیند تکراری می‌باشد، که از مهم‌ترین و هزینه برترین مباحثی است که شرکت‌های بزرگ تولیدی دنیا با استفاده از ربات‌های مسیریاب به تسهیل این امر نموده اند. ربات‌های AGV عمدتا جهت نقل و انتقال ایمن و راحت‌تر هر نوع بار، قطعات و تجهیزات در محیط‌های صنعتی که حضور انسان در آن غیرممکن و یا پرخطر بوده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

مسئول پروژه و مدیر سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان ادامه داد: عدم وجود نمونه داخلی در کشور و قیمت بالای ربات‌های AGV خارجی موجب شد تا ایده اولیه پروژه ساخت ربات، ابتدای سال ۹۸ در ذهن همکاران سالن مونتاژ شکل گیرد. در فاز نخست پروژه، نمونه آزمایشگاهی ربات در مقیاس کوچک ساخته شد و با تکیه بر تجربیات به دست آمده و انجام تحقیقات تکمیلی، اقدام به ساخت ربات اصلی شد.

ساقی بیان کرد: مسیر حرکت ربات طراحی و برای اولین بار در دنیا از نشان گر‌های فلزی و سنسور‌های پراکسیمیتی جهت تعیین مسیر ربات استفاده شد. مزیت این روش در مقایسه با نمونه‌های خارجی که در آن از نوار‌های مغناطیسی استفاده می‌شود، هزینه‌های اجرا و نگهداری پایین می‌باشد.

او تصریح کرد: در این ربات‌ها از دو نوع استراتژی حرکتی و دنبال کردن خط استفاده شده است. در ربات شماره یک از سیستم اصلاح مسیر با تغییر دور موتور‌های محرک نسبت به هم (مانند تانک) استفاده شد که مزیت آن سادگی در طراحی و ساخت ربات بود، اما در ربات دوم اصلاح مسیر توسط فرمان جداگانه (مانند خودرو) و با فرمان پذیری مجزا از نیروی محرکه طراحی و ساخته شد که فرمان پذیری و حرکت روان‌تر این ربات از مهمترین ویژگی‌های آن است.

مسئول پروژه و مدیر سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان تاکید کرد: ربات AGV ساخته شده به دست کارشناسان ایران خودرو خراسان، امکان حمل یک تن بار را به صورت کشنده دارا بوده و از نظر ایمنی علاوه بر در نظر گرفتن سرعت ۲ کیلومتر بر ساعت از پنج سنسور تشخیص مانع فراصوت استفاده می‌کند.

ساقی اظهار کرد: از طرفی استفاده از قطعات داخلی بدون وابستگی به خارج از کشور و استفاده از قطعات بلا استفاده موجود در شرکت باعث ایجاد کاهش هزینه ۵ میلیارد تومانی در ساخت ربات‌ها نسبت به خرید از خارج کشور شده است.
 
انتهای پیام//ز. ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.