مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد؛

لزوم ایجاد کنسرسیومی برای کشت‌های فراسرزمینی

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ایجاد کنسرسیومی در حوزه کشت‌های فراسرزمینی، گفت: برای پیش بردن حجم این نوع کشت‌ باید ظرفیت‌های خرد را تجمیع کرد.



به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن شاطرزاده مشاور وزیر و مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی گفت:  همسایگی با افغانستان مزیتی برای خراسان رضوی محسوب می‌شود، افغانستان علی رغم مشکلات امنیتی، دارای آب فراوان است و باید از ظرفیت آن استفاده کرد.

او افزود: دولت برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۲ پروژه‌هایی را تعریف کرد، یکی از این پروژه‌ها کشت فراسرزمینی بود. بر این اساس مقرر شد تا وزارت جهاد کشاورزی آیین نامه‌ای را به همین منظور تدوین کند تا در هیات دولت به تصویب برسد، اقدام مذکور انجام شد و این آیین نامه قریب به دو یا سه سال است که در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی و چکش کاری است.

 مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در این برنامه اجرایی ۵ دستگاه از سوی دولت به عنوان متولی کشت فراسرزمینی معرفی شده اند. وزارت خارجه موظف شده تا تمامی تمهیدات لازم برای اخذ ویزای کار، رفت و آمد، عقد تفاهم نامه و... را از طریق سفارتخانه در کشور هدف تسهیل کند. بانک مرکزی نیز مقرر است تا ارزی را که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از محل قرارداد برای خرید تضمینی پرداخت کند را تامین نماید. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز موظف شده تا نیروی کار، بیمه مربوط به آن و کلیه قرارداد‌های مربوط به این بخش را تامین و تسهیل نماید.

شاطرزاده بیان کرد: وزارت جهاد نیز به عنوان مجری آیین نامه، ۳ وظیفه در حوزه کشت فراسرزمینی دارد، نخست این وزارتخانه باید محصولات اولویت دار را که از طریق کشت فراسرزمینی تامین می‌شود را مشخص کند. دوم تعیین صلاحیت و ارزیابی فعالان کشت فراسرزمینی است، سوم خرید تضمینی تعیین شده که در خصوص این مبحث تعریف دقیقی در آیین نامه گنجانده نشده است. اما در این آیین نامه آمده است که وزارت جهاد باید تمهیدات لازم را در خصوص خرید تضمینی محصولات کشت فراسرزمینی حاصل کشت ایرانیان مقیم ایران بیاندیشد.

او تصریح کرد: دو دستگاه دیگر نیز مجاز به مساعدت هستند. نخست شرکت سرمایه گذاری خارجی در وزارت اقتصاد مجوز یافته تا در مقوله کشت فراسرزمینی سرمایه گذاری کند و دیگر آنکه، صندوق توسعه ملی نیز می‌تواند از محل منابع صندوق وام و تسهیلات به فعالان بخش خصوصی در حوزه کشت فراسرزمینی اعطا کند.

بیشتر بخوانید



مشاور وزیر تاکید کرد: وزارت امور خارجه و وزارت کار برای همکاری در این حوزه قول مساعد برای همکاری داده اند، اما بانک مرکزی جهت کمک به اجرای طرح کشت فراسرزمینی شروطی را عنوان کرده و وزارت جهاد کشاورزی را مسئول راستی آزمایی می‌داند تا به افراد فعال این حوزه ارز تخصیص پیدا کند. معاونت زراعت جهاد کشاورزی نیز نظارت بر این مسئله را قبول نکرد پس در حال حاضر موانعی بر سر راه ارائه تسهیلات وجود دارد البته تخصیص تسهیلات منتفی نیست.

شاطرزاده اظهار کرد: هیچ دستگاهی نحوه خرید تضمینی را مشخص نمی‌کند؛ لذا مسئولین به این نتیجه رسیده اند که به سمت «سلف خرید» یا معاملات آتی حرکت کنند. به طور مثال شرکت پشتیبانی امور دام از بخش خصوصی محصولی را پیش خرید و در این خصوص قرارداد منعقد می‌کند. به طوری که ۳۰ درصد هزینه را پیش و مابقی را موقع تحویل محصول پرداخت می‌نماید. بانک مرکزی در خصوص «سلف خرید» هیچ گونه مشکلی ندارد. البته این بحث به نتیجه نهایی نرسیده است و صرفا پیرامون آن مذاکراتی صورت گرفته است.

او افزود: از اتاق بازرگانی تقاضا داریم تا به ایجاد کنسرسیومی در این حوزه کمک کند تا تجمیع ظرفیت صورت بگیرد، چرا که با ظرفیت‌های خرد نمی‌توان کاری از پیش برد. حجم کشت‌های فراسرزمینی بالا باشد تا در بعضی بخش‌ها بتواند کارآمدی لازم را ایجاد نماید.

تاکنون هیچ ارزی بابت کشت فراسرزمینی تخصیص داده نشده است

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت هیچ منبعی برای یارانه کشت فراسرزمینی حتی در بخش نهاده‌های دامی تخصیص نداده است، در واقع وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه اعتباری بابت سوبسید ندارد. با این حال شرایط کشت فراسرزمینی باید در قیاس با بازار آزاد رقابتی دارای توجیه اقتصادی باشد.

شاطرزاده بیان کرد: کشت فراسرزمینی باید دارای توجیه اقتصادی بوده و نسبت به تولید داخل از مزیت برخوردار باشد. بر همین اساس نیز می‌توان هزینه سوخت، حمل و نقل و نیروی کار را در این رابطه سنجید و در صورت توجیه اقتصادی، نسبت به کشت فراسرزمینی در خطه دیگر اقدام کرد.

او تصریح کرد: تاکنون هیچ ارزی بابت کشت فراسرزمینی تخصیص داده نشده است، چون هیچ جمع بندی در این خصوص میان مسئولین مربوطه صورت نگرفته است.

مشاور وزیر تاکید کرد: باید میان تجارت و تولید تفاوت قائل شد، کشت فراسرزمینی به معنای تولید است و دولت برای تولید مقرر کرده تا تسهیلاتی را ارائه کند. فعالان بخش خصوصی باید مشکلات خود را در خصوص کشت فراسرزمینی به صورت مکتوب به ما ارائه کنند تا پیگیری‌های لازم در این رابطه انجام گیرد.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.