آغاز عملیات پاکسازی، ساماندهی و مستندسازی مجموعه مردان نمکی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از آغاز عملیات پاکسازی، ساماندهی و مستندسازی مجموعه مردان نمکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: پاکسازی، ساماندهی و مستندسازی مردان نمکی مکشوفه از معدن نمک چهر آباد با هدف پایش دقیق مردان نمکی، با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان و پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان آغاز شد.

او بابیان اینکه ۱۶ سال از کشف مردان نمکی گذشته و تاکنون پاکسازی بافت بدن و لباس ­های آن‌ها انجام نگرفته است، افزود: ابتدا پاکسازی لباس ­ها و بدن مردان نمکی از هاگ ها، سنگ­ها و سنگریزه ­ها انجام شده و سپس کار‌های مطالعاتی بر روی آن‌ها از نظر وضعیت فیزیکی  انجام خواهد شد.

ارجمند ادامه داد: این دوره مرمت، با هدف پاک‌سازی، نمک‌زدایی، استحکام‌بخشی، کنترل، بازسازی و در مرحله آخر تثبیت نهایی انجام خواهد گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: پروژه پاک‌سازی، غبار روبی و حفاظت پیشگیرانه با هدف پیشگیری از بروز آسیب در کارگاه مرمت موزه ذوالفقاری انجام می‌شود و علاقمندان می‌توانند از روند این عملیات بازدید کنند.

در حال حاضر به‌استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی نگه داشته می‌شود، سایر اجساد و اشیای به‌دست‌آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان، تحت نظارت کارشناسان نگهداری می‌شوند.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.