باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تهران_باکو در چهاردهمین نشست مشترک خود به چه موضوعی می‌پردازند؟

چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان امروز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در  باکو در توئیتی اعلام کرد که  امروز ۲۹ دی  با سفر یک هیئت بزرگ اقتصادی از باکو به تهران، چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های ‏حمل و نقل، انرژی، صنعت، بازرگانی، ارتباطات، فناوری‌های نوین، بهداشت، درمان، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، بانکی، بیمه‌ای و ... برگزار می‌شود.

موسوی همچنین این اجلاس دو روزه را برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مهم خواند. سفیر کشورمان در آستانه این اجلاس با تنی چند از مقام‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان از جمله رئیس کنفدراسیون ملی کارآفرینان و رئیس شرکت دولتی راه آهن جمهوری آذربایجان دیدار و ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بررسی کرد.

همچنین با همکاری سفارت کشورمان در باکو مذاکرات آنلاین رئیس کنفدراسیون ملی کارآفرینان جمهوری آذربایجان و رئیس اتاق بازرگانی تبریز با حضور مسئولان و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور و نیز گفت‌وگوی تلفنی روسای راه آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در آستانه این اجلاس انجام گرفت.

پیش از این محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم در چهارم دی ماه از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان در اواسط دی ماه خبر داده بود و گفت که طبق توافقات انجام شده، مقرر شد کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران تشکیل شود که وزیر امور اقتصادی و دارایی مسئولیت آن را بر عهده دارد و دستگاه‌های مختلف هم در این زمینه‌ها همکاری می‌کنند. نکته مهم دیگری که در این نشست روی آن بحث شد، بازسازی مناطق آزاد شده است که با این کار بسیاری از شرکت‌های ما در آنجا می‌تواند فعال شود. درباره کلیات این موضوع بحث و مقرر شد در زمان کمیسیون مشترک با شرکت‌های مختلف گفت‌وگو کنیم و طرف آذری هم اطلاعات بیشتری برای ما ارسال کنند.

کارشناسان بر این باورند که نشست همکاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان  امسال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه باکو در طول ماه‌های اخیر دستخوش یک سلسله تغییرات سیاسی، نظامی و جغرافیایی است و این مسئله بر روی منطقه تاثیر فزاینده‌ای خواهد داشت. از آنجایی که جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از کشور‌های پر اهمیت و تاثیرگذار در حوزه دریای خزر تلقی می‌شود، لذا رابطه این کشور با ایران یک رابطه تعریف شده در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و انرژی تلقی می‌شود، لذا بهره برداری مشترک از دریای خزر و ضرورت گسترش سطح روابط اقتصادی بین تهران و باکو موجب شده که این نشست حائز اهمیت باشد.

  آذربایجان به دنبال روابط جدید با ایران

هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که در چهاردهمین نشست همکاری ایران و جمهوری آذربایجان مسائل مختلف اقتصادی و ایجاد یک سازوکار تبادل اقتصادی بین تهران و باکو برای شکستن تحریم‌های آمریکا در جریان نشست مقامات دو کشور مورد بحث قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد سازوکار‌هایی که در حوزه‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد در گسترش مناسبات اقتصادی و افزایش حجم مبادلات بین تهران_باکو موثر باشد.کمیسیون مشترک تهران_باکو با توجه به تغییراتی که انجام شده، خروج ترامپ از کاخ سفید و ورود جو بایدن به آن نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان درصدد ارزیابی جدیدی از مناسبات خود با کشور‌های منطقه در پرتو تغییرات کاخ سفید و منطقه است.

اهمیت چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی تهران_باکو

کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد که روابط تهران و باکو معمولا با فراز و نشیب همراه بوده است، اما خوشبختانه امروز روابط دو کشور مسیر مثبتی را طی می‌کند. اشتراکات فراوان دو کشور، تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کرده است. هیچ دو کشوری همانند ایران و آذربایجان در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی، دینی و زبانی اشتراکات گسترده ندارند. اینکه دو طرف بتوانند اشتراکات خود را طوری مدیریت کنند که به نفع منافع ملی دو کشور باشد، اهمیت زیادی دارد. 

در آخرین نشست مشترک تهران و باکو چه گذشت؟

سیزدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و بشردوستانه ایران و جمهوری آذربایجان ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در باکو با حضور هیئتی متشکل از بخش دولتی و خصوصی ایران در باکو برگزار شده بود و این نشست با امضای یک یادداشت تفاهم همکاری میان وزرای اقتصاد دو کشور در جمهوری آذربایجان به پایان رسید. شاهین مصطفی وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان برگزاری کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی را در توسعه روابط اقتصادی فیمابین، یک حرکت راهبردی و بسیار مهم دانست.

مصطفی برگزاری سالانه کمیسیون‌های مشترک را نشان از وجود روابط اقتصادی پایدار میان دو کشور دانست و خواستار ادامه روند فعلی برای افزایش هرچه بیشتر مبادلات تجاری دوجانبه و سرمایه گذاری‌های مشترک شد. به گفته او، طی سال اخیر ٥٠ سند همکاری مشترک در زمینه‌های تجارت، حمل و نقل، سرمایه گذاری و گردشگری توسط مقامات ذیربط طرفین به امضاء رسیده است.

دژپسند وزیر اقتصاد ایران نیز طی سخنانی بر تقویت روابط راهبردی دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان تاکید کرد و آن را نشانه آینده نگری مقامات دو طرف دانست. پس از امضای یادداشت تفاهم میان وزرای اقتصاد دو کشور، ٢ سند همکاری نیز در حوزه‌های خودروسازی و اتوبوس سازی توسط نمایندگان ذیربط به امضاء رسید. در اجلاس سیزدهم علاوه بر نمایندگان بخش دولتی از ایران، ۲۰ نفر از فعالان بخش خصوصی نیز حضور داشتند.

اهمیت کمیسیون مشترک تهران_باکو/ ضرورت احداث خط آهن رشت_آستارا

محسن پاک‌آیین سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، گفت  یک هیئت بزرگ اقتصادی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، صنعت، انرژی، ارتباطات، بهداشت و درمان، بازرگانی، فناوری‌های نوین، گردشگری و بانکی امروز وارد ایران می‌شوند.  اهمیت برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران و باکو در این است که جمهوری آذربایجان موفق شده است که ۷ شهر اشغال شده خود توسط ارمنستان را به دنبال آزاد سازی قره باغ پس بگیرد و در این مقطع همکاری‌های دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان معنای خاصی پیدا می‌کند.

اهمیت چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی تهران_باکو

پاک آیین همچنین گفت که جمهوری آذربایجان برای تثبیت شهر‌های آزاد شده و بازگشت اهالی این مناطق که در حال حاضر آواره هستند، نیاز به بازسازی این ۷ شهر دارد که برخی از این شهر‌ها مجاور با ایران و در کنار رود ارس هستند، بنابراین کشور ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه فنی_مهندسی دارد و تولیدات مورد نیاز جمهوری آذربایجان مانند مصالح ساختمانی، اقلام تاسیساتی و مواد غذایی می‌تواند مشارکت جدی در بازسازی این مناطق داشته باشد که با توجه به نزدیکی دو کشور سرعت و امنیت بالایی دارد و همکاری با ایران هزینه‌های آذربایجان را تقریبا نصف می‌کند، لذا کمیسیون مشترک در این مقطع بسیار مهم است.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان اضافه کرد: هنگامی که به ترکیب کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان نگاه می‌کنیم، همکاری تهران و باکو را در بازسازی ساختار‌های شهر آزاد شده را می‌بینیم، چراکه این شهر‌ها نیازمند برق رسانی، گاز رسانی و تاسیسات زیر بنایی هستند که ایران می‌تواند در تمام این زمینه‌ها کمک کند. برگزاری کمیسیون مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه همکاری‌های دو دولت، دو کشور و بین بخش‌های خصوصی فرصت خوبی است، امیدوارم در این کمیسیون مشترک راه اندازی و احداث خط آهن رشت_آستارا قطعی شود که بسیار مهم است و اخیرا رئیس جمهور کشورمان بحث رشت_کاسپین را مطرح کردند که خط آهن رشت را از طریق بندر انزلی و بندر آستارا به دریای خزر متصل می‌کند. اگر دو طرف ایران و جمهوری آذربایجان تدابیر و جدیت لازم را داشته باشند، سفر هیئت اقتصادی باکو به تهران می‌تواند در جهت منافع دو کشور باشد و نیاز‌های آن‌ها را تامین کند.

روابط بی همتای ایران و جمهوری آذربایجان

روابط تهران و باکو با فراز و نشیب همراه بوده است، اما امروز روابط دو کشور مسیر مثبتی را طی می‌کند و اشتراکات فراوان دو کشور، تهدید‌ها را تبدیل به فرصت کرده است. بنا بر گفته کارشناسان هیچ دو کشوری همانند ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی، دینی و زبانی اشتراکات گسترده ندارند، لذا اینکه دو طرف بتوانند اشتراکات خود را طوری مدیریت کنند که به نفع منافع ملی دو کشور باشد، بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی تهران_باکو

گفته می‌شود در این روند سیاست دولت یازدهم مبنی بر تاکید بر تحکیم و توسعه روابط با همسایگان بسیار موثر واقع شد و دو طرف در سطوح رسمی، به سرعت از دوران اعتمادسازی عبور کرده و به دنبال بهسازی روابط هستند. اراده مسئولان دو کشور بر توسعه مناسبات قرار گرفته و طرفین به این نتیجه رسیده اند که در سایه همکاری و دوستی بهتر می‌توانند منافع دو کشور را تامین کنند. این نگاه به دلیل تقویت تعاملات دوستانه در دولتمردان جمهوری آذربایجان نیز ایجاد شده و آنان نیز به ایران به عنوان یک فرصت برای تامین منافع ملی نگاه می‌کنند.

البته برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به کار و تلاش بیشتر است. ایران و جمهوری آذربایجان با توجه به اشتراکات و ظرفیت‌های موجود می‌توانند متحدان همیشگی یکدیگر در منطقه باشند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۹ دی ۱۳۹۹
مطلب بسیار ناپخته و سطحی است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۹ دی ۱۳۹۹
چه مقاله بی محتوایی!
آخرین اخبار