ثبت ملی آئین و مراسم هولکه خوانی در فهرست میراث معنوی

آئین و مراسم هولکه خوانی در ناحیه هردنگ شهرستان خوسف خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، برآبادی مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مراسم عروسی صمیمانه، ساده و با نشاط همراه با هولکه خوانی در روستا‌های اطراف شهرستان خوسف که به ناحیه هردنگ معروف و مشهور است، برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه هولک به معنی زنی پاک و عفیف است، افزود: قدمت این مراسم به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد.

برآبادی تصریح کرد: در این مراسم ابیات و اشعاری که خوانده می‌شود در مورد بزرگواری پیامبر (ص) و ۱۲ امام است و بیشتر بر این اعتقاد و باورند که اول زندگی آن‌ها با اشعار و یاد امامان معصوم شروع شود خیر و برکت به زندگی مشترک آن‌ها می‌دهد.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در روستا‌های اطراف شهرستان خوسف و ناحیه هردنگ این اشعار و ابیات در موقع حنابندان و همچنین وقتی که لباس‌های داماد را برتنش می‌کنند، خوانده می‌شود.


بیشتر بخوانید

ثبت ملی آسباد‌های شورکاب شهرستان درمیان


او گفت: در مجلس زنان هم دو نفر از زنان بزرگ و سالمند روستا لباس‌های عروس را به تن می‌کنند و هم زمان یکی از بانوان بزرگ و سالمند هولکه را می‌خوانند و لی در جلسه زنان جدای از این اشعار (در مورد ائمه اطهار) شعر‌های دیگری هم خوانده می‌شود که بیشتر این اشعار مناسبت داشته و خانواده عروس و داماد بیشتر مفاخر و اوصاف عروس و داماد را برای همدیگر بیان می‌کنند.

برآبادی افزود: در مسیر راه که عروس را از خانه پدرش به خانه داماد می‌برند یکی از بزرگان در جلو و همراه عروس و بقیه زنان و مردان در پشت سر و همه با هم، هم صدا سوره الرحمن را می‌خوانند، این سوره عروس قرآن نامیده می‌شود و با توجه به حالت شعر گونه مناسب این مراسم شادی است.

انتهای پیام/ ر ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.