تصحیح چیدمان قطعات اسکلتی مردان نمکی شماره ۲ و ۵ براساس اطلس‌های آناتومی

مدیر پروژه مردان نمکی از تصحیح چیدمان قطعات اسکلتی مردان نمکی شماره ۲ و ۵ بر اساس اطلس‌های آناتومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، عالی مدیر پروژه مردان نمکی گفت: بعد از رنگ سنجی، پاکسازی و بررسی میکروسکوپی، بقایای مردان نمکی شماره ۲ و ۵ بر اساس اطلس استخوان شناسی چیده شد.

او افزود: مردان نمکی شماره ۲ و ۵ به صورت استخوانی با مفاصل متصل به نمایش گذاشته شده بود که بعد از پاکسازی قطعات، بررسی ارتباط استخوان‌ها و جاگیری صحیح آن‌ها براساس اطلس ­های آناتومی انجام شد.

عالی با بیان اینکه این بار استخوان‌های مرد شماره ۲ و چهار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان با چیدمان درست و دقیق در ویترین ­ها قرارخواهد گرفت، گفت: قطعا این اطلاعات برای مطالعات آناتومیکی و باستان شناسی مردان نمکی بسیار مفید خواهد بود.

 او بااشاره به اینکه سالهاست که مطالعات اولیه و قدمت‌سنجی بر روی بقایای استخوان مردان نمکی انجام شده است که قطعا روندی زمان‌بر داشته و نوع و نحوه تخریبی که استخوان در زمان پیش از دفن با آن روبرو بوده است، گفت:  یافته‌های استخوانی با شکل درست به گنجینه نمایشی موزه ذوالفقاری انتقال خواهد یافت که قطعا به روشن شدن بخشی از تاریخ مردان نمکی کمک خواهد کرد .

او افزود: بقایای اسکلتی مردان نمکی کشف شده از محوطه‌های باستانی می‌توانند در کنار بقایای فرهنگی از گذشته انسان، اطلاعات ارزشمندی برای باستان شناسان و گردشگران به ارمغان بیاورند.
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.