طلسم ۹ ساله هلال بیرجند/دست‌هایی که در پوست گردو مانده

۹ سال از آغاز عملیات اجرایی مجتمع هلال بیرجند می‌گذرد، اما کش و قوس های پیش آمده در امتداد راه باعث شد ، تاریخ اتمام پروژه همچنان مبهم بماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خرداد ۹۰ بود که زمزمه‌هایی از ساخت و ساز بزرگترین مجتمع اداری و تجاری بیرجند به گوش مردم رسید. مجتمعی غول پیکر به متراژ ۱۶ هزار متر در خیابان طالقانی که قرار بود ۳۰ ماهه کار ساخت و ساز آن به سرانجام برسد، اما نشد آنچه که باید می‌شد.

حالا بیش از ۹ سال از وعده‌های صد من یک غاز آن روز‌ها می‌گذرد، اما هنوز که هنوز است این مجتمع شروع به فعالیت نکرده است.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

هلالی که رخ نمایان نمی کند!

این مجتمع بار‌ها و بارها به دلایلی پلمب شد، اما هر بار با ریش سفیدی استانداری، مسئولان محلی و شورای شهر فک پلمب کردند چند روزی می‌شود که باجدیت و صلابت جلوی ادامه کار این مجتمع گرفته شده است.

کارشناسان مهم‌ترین علت پلمب این مجتمع تجاری را عدم احداث پارکینگ بیان کردند، مقرر شده بود هزینه‌های احداث پارکینگ توسط شرکت سرمایه‌گذاری هلال احمر تامین شود.

احداث پارکینگ نسخه شفا بخش مجتمع هلال

پارکینگ پروژه قراربود در زمینی که هم اکنون معاونت توانبخشی هلال احمر استان در آن واقع شده ایجاد شود، اما با توجه به موقوفی بودن زمین مشکلاتی در مسیر اجرای طرح قرار دارد،گفته می‌شد در آخرین جلسه‌ای که با مدیرکل اوقاف استان انجام شده توافق‌هایی صورت گرفته، اما یکی از اعضای شورای شهر بیرجند می‌گوید مجتمع هلال زمین را ارزان میخرد و گویا اوقاف زیر بار فروش زمین به قیمت مفت نمی‌رود.


بیشتر بخوانید


چندی پیش رئیس کل دادگستری استان نیز خط و نشان‌ها را کشید و شکسته شدن طلسم مجتمع هلال را در احداث پارکینگ دید و گفت: تا زمان اختصاص نیافتن پارکینگ برای این مجتمع اجازه فعالیت به آن را نخواهیم داد.

حالا سرنوشت مجتمع هلال بیرجند که میتوانست با ساخت و ساز به موقع چرخ اقتصاد شهررا به چرخش در آورد اینچنین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

طلسم ۹ ساله هلال بیرجند

جنجال‌ها و اخبار ضد و نقیضی که دهان به دهان می‌شود ما را بر این داشت تا پیگیر این موضوع شده و اوضاع و احوال هلال را از حسنی صفت یکی از اعضای شورای شهر بیرجند جویا شویم.

حسنی‌صفت عضو شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: در سال ۱۳۹۰ هلال احمر با شهرداری و شورای اسلامی شهر توافقی امضا می‌کنند که این ملک با این وسعت در طبقات مختلف ساخته شود.

او با اشاره به تامین پارکینگ مجتمع تجاری هلال افزود: در این توافق برای شهرداری و شرکت مقرر می‌شود که ۲۵ درصد پارکینگ در داخل مجتمع و ۷۵ درصد در یک بلوک بیرون مجتمع در فاصله ۱۰۰ متری ظرف ۳۰ ماه ساخته شود.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: پروانه احداث این مجتمع سال ۹۲ باطل شده بود، اما متولیان احداث پروژه بی توجهی کردند و بر خلاف وعده‌ای که داده بودند همچنان به کار خود ادامه دادند.

حسنی صفت اظهار کرد: خیابان طالقانی به دلیل وجود بیمارستان امام رضا (ع) ومراکز دیگر از ترافیک بالایی برخوردار است و اضافه شدن مجتمع هلال با ۳۶۸ واحد تجاری و اداری می‌تواند شوک ترافیکی بزرگی را به این خیابان وارد کند.

او بیان کرد: علاوه بر این‌ها احداث بخش آب درمانی در طبقه ۲- خلاف ضوابط هلال احمر است و صلاحیت کاربری درمانی و بهداشتی را ندارد.

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا نباید یک بررسی کلی انجام و مشخص شود پول‌های مردم کجا هزینه شده اند؟

این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: احتمالا پول مردم را جای دیگری هزینه کرده اند و این مسئله بایستی در زوایای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد.

حسنی صفت عنوان کرد: گویا کلاه گشادی بر سر مردم و هلال احمر بیرجند رفته و ماجرا شده آش نخورده و دهن سوخته!

کلاه گشادی که بر سر هلال احمر خراسان جنوبی رفته /دست‌هایی که در پوست گردو مانده

سخن آخر : آش نخورده و دهن سوخته!

آیا این دفعه نیز مانند دفعات پیش با فشار و قدرت دستور فک پلمب هلال را صادر خواهند کرد یا جانب حق را گرفته و وکیل الرعایا خواهند بود؟

این مهم  ، پیگیری‌هایی با جدیت و قضاوت و رای عادلانه را می‌طلبد، بایستی یک بررسی کلی صورت بگیرد و نسخه‌ای اساسی برای این درد پیچیده شود.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.