غیبت طولانی برخی انتشارات مشهور در سایت نمایشگاه مجازی کتاب

با وجود اینکه چند روزی از آغاز نمایشگاه مجازی کتاب سپری شده است، اما هنوز هم نام برخی انتشارات نامدار در سایت نمایشگاه دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، باوجود اینکه چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را سپری می‌کنیم، اما هنوز برخی مشکلات این نمایشگاه مرتفع نشده است. از جمله اینکه هنوز هم نام برخی انتشاراتی‌های بزرگ در سایت پیدا نمی‌شود.


بیشتربخوانید


هرچند برخی ناشران مانند انتشارات سوره مهر، فصل پنجم و مایا در فضای مجازی به مخاطبانشان اعلام کردند در این نمایشگاه حضور دارند هنگام جستجوی نام انتشاراتی با این پیام مواجه می‌شویم: «داده‌ای یافت نشد».

هنوز نام برخی انتشاراتی‌ها در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران دیده نمی‌شود
مسئله دیگری که هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به آن اشاره کرده بود مشکل اطلاع رسانی این رویداد فرهنگی است. این مشکل همچنان پابرجاست و در سطح شهر تبلیغات این نمایشگاه دیده نمی‌شود. هرچند در فضای مجازی ناشران حضورشان را در این رویداد فرهنگی اعلام می‌کنند.

برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران در معرفی نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: این انتظار از ما پیش از شروع نمایشگاه در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل و معاونان خانه کتاب و ادبیات ایران و سایر مسئولان برگزاری نمایشگاه داشتیم مطرح شد. با توجه به در اختیار داشتن سازه‌های شهری، سازمان زیباسازی از این امکان برای تبلیغات شهری نمایشگاه مجازی کتاب استفاده کند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم در حد توان، این نمایشگاه را از طریق بیلبورد‌ها و تلویزیون‌های شهری تبلیغ کنیم. امیدواریم این اقدامات بتواند به هرچه بهتر و پربارتر برگزار شدن این رویداد فرهنگی کمک کند. تلاش کردیم تا حد امکان این رویداد فرهنگی به شهروندان معرفی و اطلاع رسانی شود.

علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ هم درباره اطلاع رسانی نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: با ایجاد رادیو کتاب، فضای رسانه‌ای ویژه این نمایشگاه را در اختیار همه اهالی نشر و کتاب‌دوستان قرار دادیم. شبکه فرهنگ در طول ۲۴ ساعت، در جدولی زمان‌بندی شده، هر یک ساعت به مدت ۱۰ دقیقه و روزانه ۶ ساعت برنامه زنده و تولیدی درباره نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دارد. موج FM ردیف ۱۰۶، گستره جغرافیایی خوبی را دربرمی‌گیرد که می‌تواند مردم را برای حضور مجازی در نمایشگاه کتاب ترغیب کند. همچنین فضا‌های دیگری همچون رادیو نما و صفحه اصلی سایت رادیو فرهنگ هم برای این رویداد مهم به خدمت گرفته شده‌اند.

بنابر اعلام رئیس مرکز پست جنوب تهران تا دیروز ۱۶ هزار بسته پستی از ناشران تحویل گرفته شده بود، از این تعداد هزار و ۱۱۲ بسته پستی به دست مخاطبان رسیده است. بنابر پیش بینی‌های ایوب دهقانکار، رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران در صورت خرید افرادی که بن کتاب دریافت کرده اند، باید ۵۰۰ هزار بسته پستی به مخاطبان ارائه شود و طبق قول رئیس پست ملی ایران در دومین نشست خبری قرار بود، در صورت نیاز از بخش خصوصی برای تحویل پستی کتاب‌ها استفاده شود. در اینجا سوالی مطرح می‌شود که باوجود این ظرفیت چرا تا روز سوم تنها ۱۶ هزار بسته پستی از ناشران تحویل گرفته شد.

مسئله دیگری که از ساعت‌های نخستین آغاز نمایشگاه مجازی کتاب خود نمایی می‌کرد، سرعت سایت بود. کندی سایت تا حدی مرتفع شده است و دیگر برای جستجوی عنوان کتاب‌ها با مشکلی مواجه نیستیم و این مسئله تا حد زیادی برطرف شده است؛ مگر در موارد معدودی که با حجم بالای ترافیک اینترنتی مواجه باشیم.    

در زمینه نمایش اطلاعات ناشر با مشکلی مواجه نیستیم و به راحتی اطلاعات آن در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. بخشی از نشست‌های فرهنگی این نمایشگاه به صورت حضوری و بخشی در قالب فیلم‌های تهیه شده در روی سایت نمایشگاه مجازی کتاب قابل مشاهده است. این نشست‌ها را به راحتی می‌توان مشاهده کرد و در این زمینه با مشکلی مواجه نیستیم. پنل ناشران هم به راحتی در دسترس آن‌ها قرار دارد و با ورود نام کاربری و رمز عبور می‌توانند به پنل کاربری شان وارد شوند.

آموزش و پرورش هم در زمینه تشویق به خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران وارد شده است. علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری اردو‌ها و فضا‌های پرورشی آموزش و پرورش گفت: امسال برای بازدید و خرید تمام فرهنگیان از این نمایشگاه، برنامه ریزی شده است. در استان‌هایی که دانش‌آموزان و فرهنگیان آن‌ها بیشترین کتاب را از نمایشگاه مجازی تهیه کنند، مشتریان تشوی می‌شوند و به فضای آموزشی و پرورشی شان کتاب ارسال می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.