فارن پالسی:

آمریکا به دنبال راهی برای تامین منافع اعراب حاشیه خلیج فارس باشد

همزمان با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، برخی از حاکمان مرتجع عربی نحوه تعاملات آتی با آمریکا را نامشخص می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه فارن پالسی در گزارشی به تلاش‌های دولت جدید آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای همراه کردن شرکای واشنگتن در منطقه خلیج فارس با خود به یک راهبرد واقعی برای محافظت از آن‌ها و یافتن راه‌هایی برای کمک به آن‌ها نیاز دارد.

در این گزارش به قلم «بلال وای صعب» با عنوان «آنچه توافقنامه هسته‌ای جدید ایران واقعا به آن نیاز دارد», آمده است: «توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دولت اوباما با ایران حامیان و مخالفان آمریکایی بسیاری دارد. اما اگر یک مسئله وجود داشته باشد که همگان بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند، آن یک مورد شامل این موضوع می‌شود که شرکای منطقه‌ای واشنگتن - یعنی بیشتر کشور‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل- کاملا از آن متنفرند، و این موضوع دلیل خوبی دارد: این توافق نامه نتوانسته است نگرانی‌های آن‌ها را بر طرف کند. دولت بایدن، که بسیاری از اعضای آن برای اوباما در ارتباط با منطقه خاورمیانه و به طور خاص درباره مسئله هسته‌ای ایران کار می‌کردند، ممکن است به زودی ایده‌های خود را درباره چگونگی آغاز مجدد این مذاکرات و فرآیند‌ها و شاید هم با تغییراتی در قالب قبلی توافق نامه، ارائه دهد».

اظهارات این نویسنده عربی در حالی بیان می‌شود که عربستان که سرکردگی کشورهای مرتجع عربی را برعهده دارد، سال‌هاست که شهرهای یمنی را موشک‌باران می‌کند و مردم یمنی را از بین می‌برد. اقدامات ائتلاف متجاوز که امارات هم در آن نقش مهمی دارد، یمن را با فقر غذایی روبرو کرده و زیر ساخت‌های نابود شده بهداشتی این کشور در حال رقم زدن یک فاجعه انسانی در این کشور است. وضعیت حقوق بشر هم در عربستان تعریفی ندارد و پس از قتل هولناک جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، انتقادات از اقدامات محمد بن سلمان و سرکوب شدید منتقدان  در این کشور به بالاترین سطح خود رسید. کشورهای مرتجع عربی طی سال‌های اخیر حتی به آرمان های مردم فلسطین که خود را همواره قیم آن می‌دانستند، پشت کردند و تنها در یک بازه زمانی پنج ماهه، چهار کشور عربی تعامل خود با رژیم صهیونیستی را به بالاترین سطح رساندند.

شانتاژ رسانه‌ای غربی‌ها که از زبان نویسنده‌های منطقه‌ای بیان می‌شود انعکاس همان زیاده خواهی آمریکا در تعامل با ایران و از بین بردن بازوهای اقتدار منطقه‌ای ایران است. در مقابل این مطالبه‌های غیرقانونی غرب، ایران بارها اعلام کرده که طرف آمریکایی باید به اجرای مجدد برجام بازگردد و به قطعنامه ۲۲۳۱ احترام بگذارد و اینکه مذاکره مجدد معنایی ندارد.  همزمان کشورمان بارها تاکید کرده که خواهان برقراری رابطه دوستانه با کشورهای همسایه است و در صورت تغییر الگوی رفتار آن‌ها، رسیدن به رابطه‌ای پایدار دور از ذهن نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار