تخم مرغ ارزان شد؟/وعده های صمت و جهاد همچنان ادامه دارد!

چندوقتی است که بازار تخم مرغ با وعده های وزارت صمت و جهاد برای ارزان شدن نرخ تخم مرغ دست و پنجه نرم می کند.

گزارش// اختلاف قیمت تخم مرغ های بسته بندی در سایه کمبود نظارت/ قیمت‌منطقی هر عدد تخم مرغ ۱۲۰۰ تومانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته های اخیر آشفتگی بازار تخم‌مرغ به اوج خود رسیده بود به طوریکه هرشانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی با نرخ ۶۶ هزار تومان در بازار عرضه می شد که این امر اقشار ضعیف جامعه را بیش از پیش با مشکلاتی در تامین  این کالا در سبد غذایی خانوار روبرو کرد که پشتیبانی امور دام با عرضه روزانه تخم مرغ با نرخ مصوب در میادین و فروشگاه های زنجیره ای تا حدودی التهابات بازار را کاهش داد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت تخم مرغ های بسته بندی با یکدیگر متفاوت است که گاها این اختلاف ها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در هر عدد می رسد، این درحالی است که سازمان حمایت قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی را حداکثر ۳۶ هزار تومان اعلام کرده است.

با وجود اذعان مسئولان مبنی بر تولید روزانه ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تن تخم مرغ در کشور و نبود کمبود در عرضه محصول، اما قیمت همچنان بالاست که این امر می طلبد دستگاه های مسئول نظارت بیشتری در سطح بازار داشته باشند چرا که هر عدد تخم‌مرغ با نرخ ۱۵۰۰ به بالا در مغازه ها به فروش می رسد، درحالیکه مدیر عامل اتحادیه مرغداران عرضه با نرخ بالای یک هزار و ۲۰۰ تومان را گرانفروشی می داند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات بازار تخم مرغ، علل گرانی و میزان تولید با خبر شویم:

قیمت تخم مرغ بسته بندی ۳۰ تایی۳۶ هزار تومان است

هدایت اله اصغری مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن خبر داد و گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن تخم مرغ با نرخ مصوب ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین، فروشگاه های زنجیره ای و اصناف منتخب عرضه می شود.

وی در واکنش به عرضه تخم مرغ های بسته بندی با نرخ های ۴۴ هزار تومان در بازار افزود: سازمان حمایت قیمت هر شانه تخم مرغ بسته بندی ۳۰ تایی را ۳۶ هزار تومان اعلام کرده است.

اصغری عرضه هر عدد تخم‌مرغ با نرخ ۱۵۰۰ تومان را گرانفروشی دانست و گفت: با توجه به قیمت مصوب، حداکثر هر عدد تخم مرغ با نرخ یک هزار و ۲۰۰ تومان در خرده فروشی ها باید عرضه شود‌.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد:  با توجه به افزایش هزینه های  تولید، قیمت منطقی هر کیلو تخم مرغ از دیدگاه ما ۱۵ هزار و ۷۳۳ تومان معادل شانه‌ای ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان است که به سازمان حمایت هم این نرخ را اعلام کرده‌ایم.

وی  با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تخم مرغ جایگزین دیگر محصولات پروتئینی است، بیان کرد: با توجه به میزان تولید، ۵ تا ۱۰ درصد مازاد تولید داشتیم که در شرایط فعلی که تخم مرغ جایگزین دیگر کالاهاست، تولید و مصرف در نقطه سر به سر قرار دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سالیانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می شود، گفت:  دولت ترکیه با آزاد کردن ارز، مشوق صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار داد تا آن‌ها بتوانند محصول تولیدی خود را در رقابت با رقبا صادر کنند، حال باید دید که با حذف ارز ترجیحی بازار کشش این میزان تخم مرغ را دارد.

اصغری افزود: گرچه با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به علت عدم دسترسی همه واردکنندگان به آن، رانت شکل گرفت، اما دولت به بهانه ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارتی داشت، حال سوال این است که با حذفارز ترجیحی، تعیین کننده قیمت چه کسی خواهد بود؟ با فرض بر اینکه ذرت و سویا با ارز آزاد وارد می‌شود، چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ چرا که یارانه‌ای که مردم می‌گیرند تنها معادل یک شانه تخم مرغ است.

 عرضه روزانه۳۰۰ تن تخم‌مرغ با نرخ مصوب

 علیرضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه توزیع تخم مرغ کماکان ادامه دارد، اظهار کرد: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن تخم‌مرغ با نرخ مصوب در میادین، اتحادیه پرنده و ماهی، سوپرمارکت داران، بنکداران و لبنیات توزیع می شود، همچنین مباشران صنف مرغداران در شهرستان ها هم‌معرفی شدند که به شبکه توزیع اضافه می شوند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم، افزود: در مواقعی کالا دچار کمبود است که در ویترین مغازه و فروشگاه نباشد، اما هم اکنون تخم مرغ به میزان کافی در بازار وجود دارد و تنها قیمت بالاست که دستگاه های مربوط بر قیمت ها باید نظارت کنند.

سالمی ادامه داد: سازمان حمایت حداکثر قیمت هر شانه تخم مرغ شیرینگ پک شده را ۳۶ هزار تومان اعلام کرده است که دستگاه های مربوط با اعمال نظارت دقیق باید از گرانفروشی جلوگیری کنند چرا که کمبودی در عرضه نداریم.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران تولید سالیانه تخم مرغ را یک میلیون و ۴۰ تا یک میلیون و ۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: توبید روزانه ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تن است که در پیک مصرف حداکثر ۲۷۰۰ تن تخم‌مرغ مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت دستوری تخم مرغ منجر به حذف گله می شود

خطیبی یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نرخ مصوب تخم مرغ جوابگوی هزینه های تولید نیست، اظهار کرد: سازمان حمایت قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار تومان اعلام کرده که با این وجود محاسبه ای برای جایگزینی این کالای سرمایه ای نکرده است.

وی افزود: بنابر محاسبات صورت گرفته، قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان است که قیمت گذاری دستوری تنها موجب شده مقداری گله از دامنه تولید خارج شود که با این وجود میزان تولید کاهش می یابد.

خطیبی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت های دستوری و بی توجهی به هزینه های تولید منجر به حذف گله های تولید می شود، به همین خاطر از سازمان حمایت انتظار می رود که قیمت منطقی تخم مرغ را اعلام کند.

این فعال اقتصادی از آرامش نسبی بازار نهاده های دامی طی سه ماه اخیر خبر داد و گفت: با واگذاری توزیع و تنظیم بازار نهاده به وزارت جهاد کشاورزی، آرامش در خرید و دریافت نهاده ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب تامین می شود، گفت: مابقی نهاده ها همچون ریز مغذی و مکمل با ارز آزاد تامین می شود که هزینه های تولید را افزایش داده است.

خطیبی در واکنش به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی بیان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تولید به چالش کشیده می شود چرا که مرغدار نقدینگی خود را از دست می دهد چرا ذرت و کنجاله سویا را چند برابر قیمت فعلی باید خریداری کند که به علت کمبود نقدینگی، تولید دچار چالش می شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت مصوب تخم مرغ بسته بندی منطقی نیست به طوریکه اگر تولیدکنندگان فله بفروشند، سود بیشتری عایدشان می شود، درحالیکه عرضه تخم مرغ فله چالش جدی برای سلامت خانوار محسوب می شود چرا که به راحتی قابلیت انتقال ویروس وجود دارد.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
ما در این مملکت همه چیز داریم غیر از مدیران ومسو لان با کفایت ودل سوز چون صاحب امتیاز و نمایندگی هرکدام ار ارزاق عمو می در دست آقا زاده های زالو صفت است
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۱۸:۵۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
واسه این تخم مرغ یه گزارشگر فوتبال نیاز داریم که تحرکات این تخم مرغ رو در زمین اقتصادی بصورت گزارش فوتبالی بده!!!! حالا دولت تیم شماره یک و مجلس تیم شماره دو و مردم مشاهده گری که از جیب خود بلیط را با هزار زحمت خریدن و این دوتا با پاسکاری این تخم مرغ بازی رو می خواهند برای مردم هیجانی تر کنند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چرا به داد ملت نمیرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خب که چی
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۵:۳۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
دولت کجایی دقیقا کجایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
دلت وعده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
به به پس میتونیم ی املت بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
تخم مرغ رااوردیدپایین خواربارهای دیگرچرانمیاریدپایین مردم بدبخت کردی بااین همه گرانی
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجید سجادیان
۱۴:۲۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
تخم مرغه
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۴:۱۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
ما که دیگه نمی‌خوریم میخواد گرون بشه یا نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اینقدر قیمتش رو بالا بردن که وقتی 1000تومان میارن پایین میگن قیمت تخم مرغ آمد پایین اگه راست میگین و غیرت دارید تخم مرغ برگردونید به قیمت پارسال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
مسئولی که نتونه قیمت تخم مرغ و روغنو تنظیم کنه چطور میتونه وضع مردمو درست کنه واقعا انقلاب و راه امامو این مسئولان به گند کشیدن
Iran (Islamic Republic of)
شایگان
۱۳:۴۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
من 9 عدد تخم مرغ بسته بندی تلاونگ را 26500 تومان خریدم !!!!!!!!!!!!!!!!
آخه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۳:۲۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
هیع
Iran (Islamic Republic of)
خواهشا شما بپرس
۱۳:۰۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چند روزه مرغ قیمتش رفته بالا و هیچ کس پاسخگو نیست زنگ زدیم اتاق اصناف جواب نمیدن میگن خبر نداریم قرار بود کیلویی 20 تومن باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خداوند باید ملت را نجات دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
یه فحش زشت هم نثار اون خنگی میکنم که تخم مرغ 2000 تومن را میگه ارزون تا اون باشه دیگه از این مزخرفات نذاره
Iran (Islamic Republic of)
علی اصغر قاسم پور
۱۲:۴۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چرا مایحتاج ضروری و اساسی مردم این قد گرون باید باشه و نرخ مصوب با نرخ فروش در بازار متفاوت باشه، پس کجا رفت فروش با نرخ مصوب و نظارت و مبارزه با گرانفروشی؟ دیروز از یه مغازه ای در آزادشهر مشهد قیمت یه روغن مایع نباتی آفتابگردون ۱ کیلو و ۳۵۰ گرمی رو پرسیدم، گفت ۳۵۰۰۰ تومان! حرفهای مسئولان با عمل همخوانی نداره و دو جوره، چرا توجهی چنان که باید به رفع این گرانی عملا" نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
یعنی حالا خیلی ارزون شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چه وضعه شه واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
مملکتی که مسئولینش چندین ماه نتونند قیمت یکی از اقلام اساسی خانوار رو کنترل کنند باید درش رو گل گرفت
این چه وضع مملکت داریه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
واقعا شما خبرگزاری ها دیگه خودتون از انتشار وعدده و وعید های الکی و پوچ مسئولین خسته نشدید و خودتون خجالت نمی کشید ؟؟؟؟؟؟ لااقل شما دیگه به حرفهای این انسانهای بی ارزش اهمیت ندین و حرفهاشونو منعکس نکنید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
هنوز در حل مشکل تخم مرغ ناتوانه دولتی به عرض و طول
قول دولت هم مثل قول روسپی های خیابانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چه فایده خیار گران شد
Iran (Islamic Republic of)
شهرفرنگ
۰۹:۳۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
در این شرایط سخت تحریم و کرونا ، یا احتکار میشه یا عده ای که ثروتمند هستند خیلی بیشتر از نیاز خودشون خرید می کنند ، تنها راه سهمیه بندی کردن مواد ضروری هر خانوار هست تا همه بتوانند اقلام مورد نیاز خودشون رو با آرامش و قیمت مناسب خرید کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
کشتین مارا بامرغ وتخم مرغ ارزان کردن تان اخه تواین کشور چی ارزان هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
همسنگر شهدأ
۰۸:۴۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
دولت یارانه غذا بدهد ونظارت نماید
Netherlands
یزدان
۰۸:۴۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
من یادمه از ماه رمضان امسال وزیر جهاد کشاورزی وعده ارزان شدن تخم مرغ رو به مردم میداد الانم سال داره تمام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
این هم شده خبر هروز سایت تخم مرغ ارزان شد مرغ گران شد
مرغ ارزان شد تخم مرغ گران شد
-
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
خجالت بکشید از این مردم نجیب
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۱۰:۵۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
لازم نیست خجالت بکشند انوقت باید حق ترازوی کشیدن خجالت را هم پرداخت نماییم
-
محمد
۰۸:۳۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چرا قیمت یک محصول مثل تخم مرغ را ثابت نگه نمی دارید
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۱۰:۵۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چون بی کفایتند و بلد نیستند
-
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
تا کی دنبال تخم مرغ هستی یه روز ارزان میشه دو روز گران میکنی
متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
آره حالا که فهمیدین آنفولانزای حاد پرندگان شایع شده
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۰۸:۲۰ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
20 تایی شو خریدم 44 تومان
تابستون 20 تومنم نمی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
چی تو این مملکت ارزون میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد ت
۱۰:۵۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
آدمیت و انسانیت فقط ارزون هست تا دلت بخواد. جایزه 50میلیونی هم داره. بدو که تموم شد
-
یک شهروند
۰۷:۵۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
باسلام واحترام به استحضارمی رساندیک ماه پیش دررسانه ملی اخبار14شبکه اول جناب قالیباف با یکی ازمسئولین وزارت جهادکشاورزی گفتگویی انجام دادن راجب قیمت تخم مرغ درآن روز قیمت هرشانه تخم مرغ 36هزارتومان بود ومسئول وقت قول داد طی چندروز پی گیری قیمت دوباره برگردد به قیمت شانه ای 28هزارتومان ومتاسفانه برگشتن قیمت نه تنها انجام نشد بلکه از36هزارتومان به 45و60الان رسیده پس بهتر نیست اصلا مقاله ای راجب گرانی ها نوشته نشود دوست عزیز گرانترخواهد شد دولت کارخودرا انجام می دهدومملکت رو رهاکرده است وفقط ما داریم زیرگران فروشی له می شویم .
-
قشرضعیف
۰۷:۴۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
اقشار ضعیف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/.حمایت مسولی که اقشارضعیف راسیلی می زند.کدوم مسول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
هورا هورا،آفرین ،مرحبا صد مرحبا،بالاخره مرغ ها تصمیم به پایین آوردن قیمت تولید خود کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
دیشب خریدم یک شانه تخم مرغ ۴۸هزارتومان چرااین همه دروغ؟؟؟؟؟؟!وقتی شد شانه ای ۱۵ هزار انوقت تیتر بزنید کمی ارزان شد خدالعنت کند همه مسولین را
آخرین اخبار