استاندار ایلام:

سهمیه آرد عشایر بایست افزایش یابد/زمینه صادرات کالا ها و تولیدات عشایر به خارج از کشور فراهم شود

سلیمانی دشتکی بابیان اینکه سهمیه آرد عشایر بایست افزایش یابد گفت :عشایر مهمان نواز و مهمان پذیر هستند و سرانه آرد عشایر را نبایست همسان با سرانه شهر گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام صبح امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه در دیدار دکتر شاهپور علائی مقدم رئیس سازمان امور عشایر کشور و مجموعه مسئولان استانی ضمن گرامی داشت دهه مبارک فجر میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها و روز مادر را تبریک گفت و اظهار داشت: از منظر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی عشایر ذخایر انقلاب هستند و بایست نسبت به امور آن‌ها نهایت توجه صورت پذیرد.

او در ادامه از مجموعه تلاش‌های خوب حوزه عشایری استان تشکر کرد و گفت: امروز شیوه زندگی و فعالیت عشایر دگرگون شده و تقریبا به شکل نیمه سنتی درآمده است.

سلیمانی دشتکی افزود: در گذشته وسعت مراتع و منابع عشایر گسترده بوده و امروز مراتع کم شده و تحریم‌ها نیز آسیب‌های به دامداران وارد کرده است.

استاندار ایلام با عنوان این مطلب که مرز ایران در استان ایلام با عراق ۴۳۰ کیلومتر است و اغلب مردم دو طرف مرز اشتراکات فرهنگی، مذهبی و قومی با هم دارند گفت: این اشتراکات یک ظرفیت است و بایست در جهت برقراری تعاملات در حوزه‌ای مختلف از آن استفاده کرد.

اتخاذ تدابیر جهت صادرات کالا‌ها

او در ادامه خواستار اتخاذ تدابیری جهت صادرات کالا‌ها و تولیدات مازاد نیاز‌های استان‌های مرزی شد و گفت: امروز استان ایلام بیش از ۴ برای نیاز خود گوشت قرمز تولید می‌کند که اگر زمینه صادرات تولیدات مازاد ایجاد شود علاوه بر اینکه باعث تحرک در حوزه دامداری برای جایگزینی بیشتر دام می‌شود ارزش افزوده را بالا برده و از طرفی برای کشور نیز ارز آوری خواهد داشت.

سلیمانی دشتکی در ادامه از رئیس سازمان امور عشایری کشور خواست که در زمینه کسب مجوز صادرات کالا‌های مازاد عشایر، چون گوشت و فرآورده‌های گوشتی و ... تلاش کند.

او در ادامه خواستار همکاری بیشتر دستگاه‌های مختلف در امور عشایری استان شد و گفت: همه دستگاه‌ها بایست به تعهدات خود نسبت به امور عشایری عمل کنند و همچنین از سازمان برنامه و بودجه استان و کشور می‌خواهم که در جهت افزایش بودجه امور عشایری به نسبت ظرفیت‌های مهم این حوزه اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در استان سپس خواستار افزایش سهمیه آرد عشایر شد و گفت: عشایر مهمان نواز و مهمان پذیر هستند و سرانه آرد عشایر را نبایست همسان با سرانه شهر گرفت.

او در ادامه با اشاره به تصویب مرز شهابی توسط کشور عراق افزود : به زودی مرز رسمی چنگوله و شهابی با حضور مسئولان دو کشور بازگشایی خواهد شد.

بازگشایی مرز چیلات و چنگوله باعث تحرک بخشی در امور تجاری استان و کشور می شود

استاندار ایلام در خصوص مرز چیلات اظهار کرد : خیلی وقت است که ما زیرساخت‌های این مرز را آماده کرده ایم و بایست طرف عراقی نیز پای کار بیاید و البته مصرانه دنبال این موضوع هستیم چراکه بازگشایی دو مرز و بازارچه چیلات و چنگوله باعث تحرک و تحول بزرگی در امور تجاری استان و کشور به بویژه در حوزه عشایری خواهد شد.

در ادامه این نشست علائی مقدم رئیس سازمان امور عشایر کشور از حمایت‌ها و توجه مثبت استاندار ایلام به امور عشایری تشکر کرد، گفت: این نگاه مثبت باعث شده است که امروز استان ایلام از استان‌های بسیار خوب و موفق و جزو ۳ استان برتر کشور در حوزه عشایری باشد.

رئیس امور عشایری کشور در ادامه از نبود ظرفیت‌های قانونی برای بهره‌وری عشایر از بودجه و اعتبارات در گذشته گفت و تصریح نمود: اما با پیگیری‌های انجام گرفته تحول خوبی در این زمینه و در قانون برنامه ششم حاصل شده و امروز ۱۷ ظرفیت قانونی ایجاد گردیده است.

او افزود: این مهم باعث شریک شدن عشایر در ارزش افزوده خواهد شد و در این رابطه سالانه ۱۶۰ میلیارد تومان برای امور عشایر کشور اختصاص داده می‌شود در حالیکه در برنامه پنجم تنها یک ظرفیت در نظر گرفته شده بود.

علائی مقدم در پایان به خاطر حمایت‌های خوب استاندار و پای کار بودن مجموعه مسئولان ذی ربط در اجرای قابل توجه طرح‌ها و پروژه‌های مهم عشایری استان تشکر کرد و گفت: استان ایلام با ۱۶ میلیارد تومان طرح و پروژه در حوزه عشایری در سال ۹۸ و امسال نیز با ۹ میلیارد تومان از استان‌های موفق کشور بوده است.

گفتنی است که عشایر استان ایلام ۱۱ درصد جمعیت استان داشته و تولیداتی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال دارند.

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.