خطر در کمین است:

مشاهده پشه آئدس در هرمزگان/ احتمال شیوع بیماری های ویروسی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پشه دِنگی یا آئدس در شهرستان بندرلنگه واقع در غرب استان هرمزگان مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه پشه دِنگی یا آئدس در شهرستان بندرلنگه واقع در غرب استان هرمزگان مشاهده شده است، گفت:این پشه موجب انتقال بیماری تب خونریزی دهنده دِنگ، زیکا و چیکونگونیا می‌شود.

نوروزیان با بیان اینکه هنوز موردی از این بیماری‌ها در استان گزارش نشده است، افزود: مناطق نزدیک به سواحل، اسکله‌ها و بندرگاه‌ها در شهرستان‌های بندری و جزایر از مناطق پر خطر استان هستند.

او گفت: از مبادی ورودی کشور احتمال ورود پشه و انتقال به سایر نقاط وجود دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبو‌ی وارداتی، کالا‌ها و اجناس وارد شده از کشور‌های آلوده و همچنین ورود کشتی‌ها و هواپیما‌ها از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور هستند.

نوروزیان افزود: پشه ماده آئدس در آب‌انبارها، بشکه‌ها، آب زیر کولرها، گلدان و بشقاب زیرگلدان یا اشیایی که آب باران در آن جمع می‌شوند، تخم ریزی می‌کند.

او گفت: این پشه در هر خونخواری چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر موجب بیماری‌های خونریزی دهنده دانگ، چیکونگونیا و ویروس زیکا شود.


بیشتر بخوانید


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه مهمترین راه کنترل پشه آئدس بهسازی محیط است، افزود: پشه‌های آئدس در داخل خانه‌ها، نقاط تاریک، پشت کمدها، زیر تخت و فضا‌های بسته استراحت و در طول روز از انسان خونخواری می‌کنند.

نوروزیان گفت: پشه آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و استفاده از پشه بند کمکی در پیشگیری از گزش نمی‌کند.

او گفت: یکی از ویژگی‌های این بیماری احساس بهبودی پس از چند روز از گذشت علائم است، اما بعد از ۴ تا ۵ روز منجر به کما و نهایتا مرگ بیمار می‌شود.

نوروزیان افزود: چیکونگونیا عفونت ناشی از ویروس است که از طریق پشه‌ها پخش می‌شود و این بیماری می‌تواند موجب تب، بثورات، خستگی و درد مفاصل شود.

در حال حاضر پشه آئدس در بیشتر کشور‌های اروپایی، آفریقایی و آمریکایی یک چالش بهداشتی است.

در کشور‌های همسایه ایران مانند افغانستان، پاکستان، عربستان و عمان نیز آلودگی به پشه آئدس وجود دارد و میزان موارد مرگ و میر بر اثر این بیماری زیاد است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.