رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد؛

بخش خصوصی در کنار دولت، حلال مشکلات اقتصادی کشور

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: دولت بدون بخش خصوصی قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور نبوده و نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست فعالان و تشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی با وزیر صمت، گفت: بدون تعامل سازنده بین دو بخش دولتی و خصوصی و به رسمیت شناختن این رابطه نمی‌توان امیدی به اصلاح وضعیت داشت.

او افزود: گروهی مدام شعار معیشت می‌دهند و به این بهانه به دنبال خرید محبوبیت نامیمون در این کشورند. آن‌ها باید بدانند که رسیدگی به معیشت مردم به عنوان ماموریتی پایدار، نیازمند تمرکز بر توسعه اقتصادی کشور است. این اتفاق در سایه حمایت از فعالان اقتصادی و تعامل با آن‌ها و حمایت از بخش مولد کشور شکل می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ۱۳ سال از قرار گرفتن سایه تحریم‌ها بر سر اقتصاد ایران می‌گذرد و در گذر این سال‌ها، رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند؛ اما در مقابل، مسئولان از اینکه به واسطه تحریم‌ها نمی‌توانیم نفت بفروشیم، ماتم می‌گیرند. این مفهوم با جدایی اقتصاد کشور از درآمد‌های نفتی میسر و ممکن می‌شود و باید جایگزین آن نیز، درآمد‌های تولیدی و کار مولد باشد.

شافعی بیان کرد: براساس تحلیل کارشناسان جهانی، نفت دیگر نقشی در اقتصاد جهانی نخواهد داشت و کشور‌های نفتی تا چند سال دیگر این کیسه پُر از پول را که آلت دست دیگران شده و به مدد آن پول و رانت توزیع می‌کنند، از کف می‌دهند. این پول‌ها به زودی از بین میرود و اگر مراقب نباشیم با دشواریه‌ای فراوانی روبه رو خواهیم شد.

او با تقدیر از تلاش‌های رزم حسینی در مدت سکانداری استانداری این خطه، خطاب به او تصریح کرد: مسئولی را سراغ ندارم که به اندازه شما بی منت و بی تکلف پا بر فرش بخش خصوصی بگذارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اثرات این همراهی بهبود فضای کسب و کار و اجرای قوانین مرتبط با بخش خصوصی تاکید کرد: شورای گفتگو که شاهد اثرگذاری اش در سطح ملی بوده‌ایم، برخواسته از چنین دیدگاهی در مدیران است. بسیاری از مدیران باید به چنین ظرفیت‌هایی باور داشته باشند که متاسفانه این نگرش وجود ندارد.

شافعی اظهار کرد: اقتصاد کشور را بخش خصوصی اداره می‌کند. در ۱۰ سال گذشته علی رغم شدیدترین تحریم ها، نرخ اشتغال بخش خصوصی از ۰.۷۷ به ۰.۸۴ رسیده است و این نشانه‌ای مستند و قابل اتکا از توانمندی‌های بخش خصوصی است و همگان را با این واقعیت مواجه می‌سازد که بخش خصوصی اقتصاد کشور را اداره می‌کنیم. به واقع اگر دیدگاه‌ها و رویکرد‌ها نسبت به این بخش اصلاح می‌گردید، چه پیشرفت‌ها و توسعه‌هایی که حاصل می‌شد.

او با انتقاد از بخشی‌نگری‌ها در عرصه اقتصاد کشور، افزود: اگر رفتار‌های قیم مآبانه بسیاری از مدیران نبود و همه خود را در خدمت مردم می‌دیدند، قطعا اقتصاد ما وضع بهتری داشت.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، انگیزه را در کنار تفکر و اندیشه، عامل توسعه برشمرد و ادامه داد: بپذیریم که بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، از عدم اهلیت تصمیم گیران اقتصادی نشات می‌گیرد. در این میان، تغییرات بنیادین منهای حضور افراد دارای اهلیت؛ بسیار دشوار خواهد بود. امروز شاهدیم که مقاومت در مقابل تغییرات اساسی و کارآمد در کشور بیداد می‌کند.

شافعی با تقدیر دوباره از تلاش‌های وزیر صمت و معاون وی در کمک و حمایت از بخش خصوصی خراسان رضوی بیان کرد: همه قدردان خدمات شایسته و ارزنده وزیر صمت درمدت فعالیتش در کسوت استاندار خراسان رضوی هستیم. تفاوت بزرگی میان مدیرانی که مردم را در خدمت خود می‌دانند با آن گروه دیگر که خود را به خدمت مردم درمی آورند، وجود دارد و اثرات این تفاوت را در کیفیت عملکرد مدیران در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شاهد هستیم.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار