جمالی نژاد در نشست خبری مطرح کرد؛

افتتاح بیش از ۳۰ هزار پروژه عمرانی تا پایان سال/ تخصیص ۴۵۰ میلیارد ریال به شهرستان‌های کم‌برخوردار

معاون عمرانی وزیر کشور از افتتاح ۳۰ هزار و ۵۹۱ پروژه عمرانی تا پایان سال در کشور خبر داد.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به‌مناسبت دهه فجر برگزار شد، گفت: ۷۴ درصد جمعیت کشور در شهر‌ها زندگی می‌کنند و یک هزار و  ۳۷۸ شهر و حدود ۹۰ هزار آبادی در کشور داریم.

وی ادامه داد: یک هزار و  ۳۴۸ شهرداری و سی و هفت هزار و  ۱۱۹ دهیاری در کشور داریم و همچنین تعداد اعضای شورا‌ها ۱۲۵۹۲۲ نفر در کشور است؛ افزون بر این ۳۰۰ هزار نفر در شهرداری‌ها کار می‌کنند.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ۱۹ درصد بیشتر از بودجه عمرانی کل کشور است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن سرعت دستگاه‌ها در افتتاح پروژه‌های عمرانی را کم نکرده ، بیان کرد: ۳۰ هزار ۵۹۱ پروژه عمرانی را امسال در کشور افتتاح می‌کنیم.

جمالی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که اقدامات وزارت کشور در جهت تقویت ۳۱ شهرستان کم‌برخوردار چه بود گفت: اجرای طرح ۳۱ شهرستان هدف توسعه در راستای تاکید مقام معظم رهبری در محرومیت زدایی صورت گرفته که مبنای تهیه و برنامه ریزی آن تجربه قلعه گنج در استان کرمان بوده است.

وی ادامه داد: استانداران ‌به‌عنوان جانشین وزیر کشور در استان‌ها در راهبری این طرح تعیین شده‌اند و امور اجرایی، عملیاتی و هماهنگی سطح شهرستان با فرمانداران و در قالب کمیته برنامه ریزی شهرستان صورت می‌گیرد.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: اکنون تخصیص ۴۵۰ میلیارد ریال به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های هدف صورت گرفته، همچنین ماشین آلات به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این شهرستان‌ها واگذار شده است.

جمالی‌نژاد تاکید کرد: بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای نهاد‌های متولی برای تامین مالی و مشارکت در توسعه و عمران شهرستان‌های هدف به‌ویژه بنیاد‌ها و نها‌های انقلابی از جمله بنیاد برکت و بنیاد علوی تخصیص داده شده است.

جمالی‌نژاد درباره بودجه شهرداری‌ها گفت: امسال ۱۹ شهر به جمع شهر‌های کشور اضافه شده و بودجه شهرداری‌ها که ۹۶ هزار میلیارد تومان و بودجه دهیاری‌ها ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است؛ در مجموع بودجه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها ۱۹ درصد از بودجه عمرانی کشور بیشتر شده است.

بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ۱۹ درصد بیشتر از بودجه عمرانی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اقدامات صورت گرفته درباره هوشمندسازی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: از سیاست‌های راهبردی ما در سال ۱۴۰۰ و حتی امسال هوشمندسازی شهر‌ها و روستا‌ها بوده و در این دولت برای نخستین بار ۱۸ سامانه و ۳۴ بانک اطلاعاتی راه اندازی شده که از جمله آنها سامانه پرداخت عوارضی خودرو، سامانه یکپارچگی تسهیلات و سامانه حمل و نقل دانش آموزان بوده است؛ خوشبختانه این رویکرد را علاوه بر شهر‌های بزرگ به شهرهای کوچک هم تسری داده‌ایم.

جمالی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بیان کرد: نقش تاثیرگذار شهرداری‌ها در حوزه کرونا مهم بوده، اما آنچنان که باید به نقش آنها اشاره نشده است.

وی افزود: بهتر است برای مثال مترو را بیان کنیم. مترو یک حمل و نقل عمومی ارزشمند انبوه بر است اما هزینه زیادی نیاز دارد و هشت هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد: ۵۴ درصد کل ایستگاه‌های مترو در دولت تدبیر و امید بهره برداری شده و نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز با ۷۳ هزار دستگاه صورت گرفته است؛ در بحث تامین اتوبوس هم با توجه به محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، پنج هزار دستگاه مصوب و برای سه هزار دستگاه تفاهم نامه منعقد شده است.

جمالی‌نژاد زباله سوز‌ها گفت: حدود دو ماه پیش زباله سوز نوشهر افتتاح شد؛ برای اولین بار اطلس پسماند کشور را تهیه کردیم و برای شهر‌های مختلف اقدامات مختلف را انجام خواهیم داد. گفتنی است؛ زباله سوز رشت نیز پیشرفت‌هایی داشته و اقدامات آن در حال انجام شدن است.

وی ادامه داد: برای روستا‌های بیش از ۲۰ خانوار دهیاری‌ها با اولویت روستا‌های مرزی ایجاد میشوند که باعث توزیع متوازن خدمات شده و به عنوان پدافند غیرعامل در کنترل و ثبات جمعیت در روستا نفش ایفا کنند؛ گسترش خدمات روستایی که در قالب دهیاری‌ها ارائه می‌شود به روستا‌ها توزیع خواهد شد.

جمالی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال پایانی دولت چه اقداماتی از سوی دولت به شهرداری‌ها واگذار خواهد شد، گفت: یکی از بحث‌هایی که سالیان سال دنبال می‌شود کاهش تصدی‌گری دولت است، اما متاسفانه در برنامه سوم و چهارم توسعه عملیاتی نشد؛ در برنامه پنجم هم از واژه مدیریت هماهنگی شهری رونمایی شد که متاسفانه باز هم اجرایی نشد و دلیل آن هم نبود ذوق و رغبت توسط دستگاه‌ها و نبود یک زیرساخت مشخص بود که باعث شد در برنامه ششم توسعه ما کارگروه مشخصی در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تشکیل دهیم. مجلس برای این کار طرحی را آماده کرد که ما خواهش کردیم آن را در قالب لایحه ارائه دهیم تا رغبت دستگاه‌ها نیز بیشتر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قرار است نتیجه جلسات به دولت و مجلس ارائه شود و بنده قول می‌دهم تا پایان دولت این کار انجام شود، اما فعلا در حال تدوین آن هستیم.

وی تصریح کرد: تاکسی‌های اینترنتی همیشه با مقاومت سازمان‌های تاکسیرانی روبه‌رو بودند درحالی که ما نباید جلوی ورود و حضور خدمات آن‌ها را بگیریم بلکه باید تسری هم بدهیم بنابراین به این نتیجه رسیدیم به جای اینکه شهرداری با تاکسی‌های اینترنتی مقابله کند، طبق دستورالعمل نوشته شده توسط ما که یک بازی بر برد است رفتار کند، در حال حاضر این دستورالعمل تدوین شده است.

جمالی‌نژاد  افزود: نفسِ خبر فساد از خودِ آن بدتر است و برخی اوقات انقدر درمورد آن‌ها بحث می‌شود و تفکر عمومی به تشویش می‌رسید در حالی که باتوجه به جامعه آماری بالا این رقم زیاد نیست؛ هرچند یک عدد هم زیاد است و باید برخورد کنیم، اما مقایسه جامعه آماری با تعداد افرادی که در دهیاری‌ها دستگیر شدند خوشبختانه زیاد نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار