ورود نخستین محموله واکسن کرونا به فارس از فردا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:۳۰۰ دوز واکسن فردا به استان فارس وارد می‌شود که با اولویت به کارکنان icu تزریق می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهرزاد لطفی  در نشست خبری ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، گفت: در طول یک سال گذشته با وجود همه مشکلاتی که بحران کرونا به مجموعه سلامت تحمیل کرد، اما تلاش بر این بود که دیگر دغدغه‌های این حوزه نیز پیگیری شود و تنها در دهه مبارک فجر امسال، شاهد بهره برداری از پروژه‌های بهداشتی، درمانی و پشتیبانی حوزه سلامت در اقصی نقاط استان، با اعتباری قریب به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودیم.

پیگیری برای راه اندازی و همچنین افتتاح پنج دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان‌های استان، توسعه تخت‌های بیمارستانی، راه اندازی هشت کلینیک بیماری‌های غیرواگیر در استان، راه اندازی پایگاه‌های اورژانس، مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی، از جمله پروژه‌هایی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان بخشی از دستاورد‌های دهه مبارک فجر امسال از آن‌ها نام برد.

او با اشاره به گذشت قریب به یک سال از ورود بحران کرونا به کشور، ایام سپری شده در این یک سال را برای مجموعه سلامت و سربازان خط مقدم کرونا بسیار دشوار خواند و افزود: همکاری بین بخشی در استان فارس، به ویژه حمایت‌های مسئولان استانی و مشارکت اصحاب رسانه در توسعه آگاهی عمومی در این بحران، موجب انگیزه بخشیدن به مدافعان سلامت استان در این ایام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحریم‌های بین المللی به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات را موجب افزایش چالش‌های دوران کووید ۱۹ در کشور خواند و ادامه داد: اصحاب رسانه در این روزها، یار و یاور مجموعه سلامت بودند و به ویژه در ترویج فرهنگ سلامت و معرفی سبک زندگی سالم به مردم، خوش درخشیدند؛ به نحوی که استان فارس به تایید وزارت بهداشت، از بهترین استان‌های کشور در زمینه رعایت اصول بهداشتی بوده است و سهم بزرگی از این موفقیت در فرهنگ سازی را مرهون تلاش اصحاب رسانه هستیم.

لطفی در ادامه با بیان بخشی از فعالیت‌های مجموعه سلامت فارس در بحران کرونا، دستیابی به موفقیت‌هایی مانند کمترین میزان مرگ و میر نسبت به مبتلایان، بیشترین آمار نمونه گیری و بیماریابی در کشور، راه اندازی مراکز ۱۶ ساعته برای کاهش حجم مراجعه به بیمارستان‌ها پیش از دیگر استان‌های کشور، حمایت از شرکت‌های تولیدکننده محلول، ماسک و لوازم محافظتی به ویژه در روز‌های نخست بحران کرونا برای رفع نیاز مردم و افزایش مراقبت‌های عمومی، همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در تولید کیت تشخیصی و دیگر نیاز‌های این دوران را از جمله دستاورد‌های مجموعه سلامت فارس در این بحران برشمرد.

او با اشاره به اختصاص دو هزار تخت بیمارستانی به بیماران کووید ۱۹ از مجموع بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی استان، بر تلاش حداکثری مدیران حوزه سلامت فارس برای پیشگیری از هرگونه اختلال در روند خدمت رسانی به مردم، در روز‌های بحرانی کرونا تاکید کرد.

رئیس دانشگاه در ادامه نیز از ورود نخستین محموله واکسن کرونا به فارس، شامل ۳۰۰ دوز واکسن، از فردا، بیست و یکم بهمن و همزمان با سراسر کشور برای آغاز واکسیناسیون در استان خبر داد و تاکید کرد که با وجود این اقدام، لازم است کماکان به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پایبند باشیم.

او اظهار داشت: این واکسن‌ها از فردا با اولویت کارکنان icu تزریق می‌شود و بعد از آن به کادر درمان و سپس براساس اولویتی که وزارت خانه مشخص کند به افراد واجد شرایط تزریق می‌شود.

لطفی با اشاره به ظرفیت استان فارس در زمینه پزشکی و پوشش استان‌های اطراف عنوان کرد: استان فارس ۶ درصد جمعیت کشور را دارد و تنها ۶ درصد سهمیه دارویی داریم در حالی که ۸ استان جنوبی را پوشش می‌دهیم و ۲۷ درصد از بیماران از خارج از استان هستند علاوه بر آن در بحث پیوند نیز رتبه نخست کشور را داریم و از همه ایران بیمار پذیرش می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تقاضا داریم که سهمیه دارویی استان فارس به ۸ درصد افزایش پیدا کند و این یک مطالبه عمومی است که اصحاب رسانه نیز می‌توانند آن را پیگیری کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره تعداد شهدای مدافع سلامت در استان افزود: ۲۰ پرونده در استان فارس در این زمینه تشکیل شده، اما تنها یک پرونده به سرانجام رسیده و فرایند ثبت کند است، تقاضا داریم که این موضوع نیز تسریع شود.

لطفی در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود با بیان اینکه هم اکنون با خیز دوباره مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته و آمار‌های ابتلا و بستری در استان مواجهیم، این را به منزله زنگ هشداری برای مردم استان دانست و از اصحاب رسانه استان خواست تا در پیشگیری از وقوع بحرانی دوباره، همکاری داشته باشند.

هشدار دیگر رئیس دانشگاه در این نشست محدودیت سفر به شیراز در ایام تعطیلات نوروز بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار