رئیس پلیس راه استان قم:

تجهیز خودرو به زنجیرچرخ در زمستان را جدی بگیرید

سرهنگ پناهی گفت: همراه نداشتن زنجیر چرخ یک تخلف رانندگی است و برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، زنجیر چرخ به زنجیری گفته می‌شود که به دور تایر خودرو‌ها کشیده می‌شود تا از لیز خوردن آن‌ها بر روی برف و یخ جلوگیری کند.

زنجیر چرخ در زمستان یکی از وسایل ضروری است که بایستی به هنگام بارش برف روی لاستیک‌های عقب یا جلو سوار کنند تا از لیز خوردن چرخ‌ها جلوگیری کنند.

به هنگام یخ‌بندان، گاهی زنجیر چرخ هم به‌ تنهایی  موثر نیست و دقت راننده و راندن بسیار آهسته را می‌طلبد. در واقع، زنجیر چرخ برای خودرو همان کاری را می‌کند که یخ‌شکن‌ها برای پیادگان می‌کنند.

زنجیر بر روی چرخی بسته می‌شود که نیروی محرک خودرو به آن منتقل می‌شود، تا در شرایط نامساعد یخ، برف یا گل در جاده خودرو حرکت کند.

قبل از بستن زنجیر چرخ باید از دیفرانسیل جلو یا عقب بودن خودرو مطمئن شد؛در تعداد زیادی از خودرو‌های سواری که محور جلو هستند زنجیر چرخ به چرخ‌های جلو بسته می‌شود. به این دلیل که اگر عقب باشد، چون که خودرو دو دیفرانسیل است ، چرخ‌ها از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند.

 سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس راه استان قم در خصوص ضرورت همراه داشتن زنجیر چرخ گفت: پلیس راه استان موظف است در فصل زمستان خودرو‌هایی که قصد تردد در معابر برون شهری را دارند اما  فاقد تجهیزات زمستانی (زنجیر چرخ) هستند از ورود این وسایل نقلیه  به محور‌های برف گیر و برون شهری جلوگیری کند.

تجهیز خودرو به زنجیرچرخ در زمستان را جدی بگیرید

او با بیان این که یکی از مهم ترین مشکلات ما در ایجاد راه بندان‌ها  تجیهز نکردن خودرو‌ها به زنجیر چرخ است، گفت: نمی‌دانیم چرا بعضی از رانندگان توصیه‌های پلیس را جدی نمی‌گیرند و برایشان مهم نیست، این افراد حداقل به خود و همسفرانشان رحم داشته باشند تا سایرین را هم در این سرما گرفتار نکنند.

سرهنگ پناهی افزود: در فصل زمستان و با توجه به نبود  تعادل آب و هوایی، عده ای  بدون زنجیر چرخ وارد جاده می‌شوند و با  بارش برف و نداشتن مهارت رانندگی در روبرو شدن با این مشکل، از ادامه مسیر برفی عاجز  و موجب مسدود کردن مسیر و ایجاد ترافیک سنگین و حوادث جبران ناپذیر می‌شوند.

رئیس پلیس راه استان قم تاکید کرد: در فصل زمستان داشتن زنجیر چرخ در تمامی خودرو‌ها الزامی و همراه نداشتن زنجیر چرخ یک تخلف رانندگی است  و پلیس برابر قانون با متخلفان  برخورد خواهد کرد.

او گفت: پلیس راه استان قم در تمامی محور‌های برون شهری و روستایی در فصل زمستان تمام تلاش خود را می‌کند که با ارائه خدمات بیشتر برای رفاه حال همشهربان و مسافران  با هدف تامین نظم و امنیت و حفظ جان  از وقوع تصادفات و حوادث دلخراش جلوگیری کند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار