رحیمی مطرح کرد؛

رتبه ۱۲ ایران از نظر تعداد مقالات پراستناد جهان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: از نظر تعداد مقالات پراستناد رتبه ایران در عرصه بین‌الملل ۱۲ است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صعود به قله‌های علمی دستاورد چهار دهه تلاش و همت امشب ۲۹ بهمن ماه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با حضور غلامحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان و رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در سال ۶۰ عدد دانشجویان کشور به ۱۸۰ هزار نفر نمی‌رسید گفت: امروز بیش از ۳۰ هزار دانشجوی خارجی در مقطع تحصیلات تکمیلی در کشور ما مشغول به تحصیل هستند.

او با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ تعداد دانشجویان به حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید افزود: وضعیت به گونه‌ای شده است که هم اکنون برای هر متقاضی حداقل یک صندلی داریم یعنی اگر کسی در کشور بخواهد وارد آموزش عالی شود، برای او یک صندلی در کشور وجود دارد، کشور هر نیازی که به دانش آموخته دانشگاهی داشته باشد را ما به آن پاسخ می‌دهیم.

رحیمی عنوان کرد: موسسات آموزش عالی در همه استان‌ها و همه شهرستان‌های بزرگ کشور گسترده شده است، لذا نمی‌توان شهرستانی را پیدا کرد که در آنجا یک موسسه آموزش عالی نداشته باشیم، حدود سه سال قبل اگر می‌خواستیم برای دانشگاه استاد تامین کنیم. حتماً باید دانش‌آموخته دوران کارشناسی ارشد را به خارج می‌فرستادیم و برمی‌گشت و در نهایت هیات علمی دانشگاه می‌شد، در سال ۹۹ اگر بخواهیم دانش آموخته به خارج بفرستیم در شاخه‌های بسیار کمی است که نیاز داریم که عدد آن به زیر ۱۰۰ نفر می‌رسد.

رحیمی گفت: الان ما در رشته‌های پزشکی ۳۰ هزار دانشجو عمدتا از کشور‌های خارج داریم و برای برخی از دانشگاه‌های کشور‌های همسایه نیرو تربیت می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۶ هزار سند علمی را در پایگاه‌های علمی به ثبت رسانده ایم و از این نظر رتبه ۱۵ دنیا را داریم لذا در ۵ سال اخیر بیشترین رشد کیفی مقالات را در دنیا داشته ایم و از نظر مقالات پراستناد رتبه ایران در عرصه بین الملل ۱۲ است.

او با بیان این که در منطقه اول هستیم اظهار کرد: درست است که همه کشور‌ها در حال پیشرفت هستند، اما کشور ما در اغلب حوزه‌ها اول است و دانش ما دانش کاملا بومی است و ریشه در خود کشور و علم و دانش جوانان کشور دارد.

شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان با بیان اینکه امروز علاوه بر درمان ناباروری بیماران ایرانی، میزبان بیماران خارجی در این عرصه هستیم ادامه داد: نکته مهم در کاربرد سلول‌های بنیادی، درمان بیماری‌های صعب العلاج است.

او با بیان اینکه جایگاه پزشکی در کشور ما جایگاهی قدیمی، قابل اعتماد و اعتبار در منطقه است عنوان کرد: البته اتفاقاتی در پنج دهه اخیر افتاده است و لذا این اتفاقات سریع دانش‌ها را متحول کرده است، پژوهشگاه رویان در عرصه پزشکی، تولید مثل، بحث‌های ناباوری و بیوتکنولوژی ورود پیدا کرده است، این علوم شاید عمرش حدود چهار تا پنج دهه در بخش درمان باشد.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: قبلا هم مقالات و یا کار‌های تحقیقاتی انجام شده است، اما اتفاق خوبی بعد از انقلاب رخ داد. به طوری که نهاد‌هایی مانند جهاد دانشگاهی به عنوان پلی بین دانشگاه و جامعه مسئولیت را پذیرفتند و قدم در این عرصه گذاشتند لذا سوالاتی که در سطح جامعه مطرح بود پاسخش را از طریق دانشگاهیان و مجموعه‌های دانشگاهی دریافت کردند.

شاهوردی تصریح کرد: در دهه۶۰ در دومین گروه بیماران بحث ناباروری مطرح شد و به عنوان یک مسئولیت به این حوزه ورود پیدا کردیم، امروزه نه تنها بیمار به خارج نمی‌رود بلکه میزبان بیمار خارجی هم نیز هستیم لذا اتفاق خوبی در این مسیر افتاده است، ما در کشور هم در عرصه آموزش و پرورش و هم در عرصه پژوهش ورود پیدا کرده ایم.

او با اشاره به جایگاه خوب محققین ما در سطح بین المللی ادامه داد: دو ماه پیش مقاله‌ای در آمریکا به چاپ رسید، به طوری که مراکز علمی و خدمات تخصصی در مباحث ناباروری به خصوص ناباروری مردان تحقیق کرده بودند، خدا را شکر می‌کنیم در این ارزیابی مجموعه رویان جزو ۱۰ مرکز برتر بود.

رئیس پژوهشگاه رویان اظهار کرد: محققان ما در تحقیقات و مطالعاتی که در این عرصه شده به خوبی توانستند نتایج کارشان را در مجلات معتبر به چاپ برسانند، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های ما مجلات علمی خوبی را در سایت‌های بین المللی به ثبت رساندند، لذا به این مجلات ارجاع داده می‌شود و در کشور خودمان این مجلات معتبر را داریم، در بحث ناباروری بیش از پنج مجله معتبر در کشور چاپ می‌شود.

شاهوردی افزود: در عرصه‌های بیوتکنولوژی ۹۷ درصد دارو‌ها را خودمان تولید می‌کنیم، شاید سه درصد را از خارج وارد می‌کنیم، اما سه درصد دارو‌های نوترکیب هستند، لذا تکنیک‌هایی که در آن بیوتکنولوژی استفاده می‌شود ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و ما در این عرصه در کشور قدم‌های بسیار خوبی را برداشتیم.

ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال اخیر، سه نسل ماهواره در این دانشگاه طراحی، ساخته و به جامعه مهندسی ارائه شده است گفت: دانشگاه‌های ما در چهار دهه گذشته توانستند از دانشگاه‌های نسل اول و دوم وارد گروه نسل سوم شوند و این اتفاق مبارک باعث شده است تا زیست‌بوم فناوری دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند.

او با اشاره به شکل گیری مراکز نوآوری، مراکز رشد فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها گفت: تقریباً تا دهه ۷۰، ۸۰ دانش ماهواره را در داخل کشور در حد استفاده داشتیم، در طول دو سه دهه اخیر فعالیت‌هایی را همکاران دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه‌های دیگر انجام دادند، لذا کار به جایی رسید که توانستیم برای اولین بار ماهواره کاملاً ساخت داخل را به فضا پرتاب کنیم و نه تنها بحث ارسال و پرتاب ماهواره به فضا بود بلکه بومی کردن این دانش و ایجاد دوره‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با این رشته مطرح شد.

ذاکری اظهار کرد: خوشحالم از اینکه سه نسل ماهواره را در ۱۰ سال گذشته همکاران ما طراحی کردند و ساختند و در نهایت به جامعه مهندسین کشور ارائه کردند، نه تنها تولید دانش بومی سازی فناوری صورت گرفت بلکه کسب و کار‌های مرتبط با فناوری ماهواره در داخل کشور برای صنعت ماهواره ایجاد شد و الان شرکت‌هایی در این زمینه فعال هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار