مصرف سموم شیمیایی تهدیدکننده سلامت افراد جامعه

مدیر جهادکشاورزی کاشمر گفت: مصرف سموم شیمیایی برای بیماری‌های گیاهی علاوه بر تهدید سلامت افراد باعث مقاوم شدن آفات می‌شود و محیط زیست نیز به مخاطره می‌افتد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر کاهش مصرف سموم شیمیایی در فصول بهار و تابستان را مدیریت صحیح باغات در زمستان دانست و گفت: مصرف سموم شیمیایی برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی علاوه بر تهدید سلامت افراد باعث مقاوم شدن آفات و ظهور آفات جدید می‌گردد و علاوه بر آن، محیط زیست نیز بطور جدی به مخاطره می‌افتد؛ لذا کاهش مصرف آفت کش‌ها و سموم شیمیایی با اجرای طرح‌های کارآمد مدیریت تلفیقی آفات از جمله مبارزه زمستانه با آفات و بیماری‌های گیاهی می‌تواند به نوعی سلامت افراد و در نهایت جامعه را تامین کند.


او افزود:به منظور کاهش مصرف سموم اقدامات گسترده‌ای از جمله برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای ترویج و توسعه مدیریت صحیح باغات و مزارع در فصل پاییز و زمستان انجام داده است. انجام مبارزه زمستانه راهکار مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در فصل‌های گرم سال است، با اجرای عملیات مبارزه زمستانه خوب و دقیق در باغات می‌توان از چندین سمپاشی بعدی در فصل بهار و تابستان جلوگیری کرد.


بیشتر بخوانید


مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد:رعایت بهداشت زراعی باغات، حذف بقایای گیاهی و علف‌های هرز پس از برداشت محصول و دفن آن‌ها در خاک با شخم عمیق، هرس شاخه‌ها ودرختان خشکیده در اواخر پاییز و زمستان، جمع آوری میوه‌های ریخته شده در سطح باغ و از بین بردن آن‌ها منجر به کاهش چشمگیر تراکم آفاتی از قبیل انواع چوبخوار، کرم گلوگاه انار، آفات پنبه و خوشه خوار انگور می‌شود.


شجعی بیان کرد: آبیاری زمستانه علاوه بر بهبود خواص فیزیکی و ایجاد تخلخل در خاک منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس آفات می‌شود که این ازنتایج اجرای طرح مبارزه زمستانه با آفات و بیماری‌ها در شهرستان کاشمر یوده که منجر به کاهش جمعیت زمستان گذران آفات و بیماری‌ها شده است.


انتهای پیام//م. د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۰۸:۵۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
باید مصرم این سموم کاملا ممنوع بشه
آخرین اخبار