کشاورزان خراسان شمالی بر سر پیازهایشان می‌گریند

سال هاست مسئولان مرتبط با حوزه کشاورزی تاکید دارند تا کشاورزان بر اساس الگو‌های کشت شده و منابع آبی موجود در هر منطقه کشت محصولات را انجام دهند، اما بسیاری از آن‌ها گوششان بدهکار نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  پیاز یکی از این محصولات است که چند سالی است کشت آن در خراسان شمالی رونق زیادی گرفته و همیشه مسئولان اعلام می‌کنند که این محصول مازاد بر نیاز کشت می‌شود، اما قیمت مناسب آن به واسطه انجام اموری همچون بازاریابی‌های خوب صورت گرفته توسط صادرکنندگان و خروج آن به بازار‌های هدف خارجی سبب شده تا کشاورزان برای سود بیشتر اقدام به کشت این محصول کنند.


بیشتر بخوانید


امسال نیز کشاورزان و تعدادی از دلال‌ها (بروکروها) اقدام به انبار محصول پیاز کردند تا شاید بتوانند از تولید و فروش آن سود بیشتری کنند، اما این مرتبه بخت با آن‌ها یار نبوده و قیمت پیاز‌های انبار شده رو به افول رفته و نگرانی از آن است که شاید مشتری برای پیاز‌ها پیدا نشود و خراب شود.

نگرانیم  کار به جایی برسد که پیاز‌های انبار شده را دور بریزیم

یکی از صادرکنندگان پیاز در خراسان شمالی  گفت: متاسفانه امسال حجم پیاز انبار شده در انبار‌های خراسان شمالی نسبت به سال‌های گذشته خیلی زیاد است و در ابتدای کار انبارداری به تعداد زیادی از کشاورزان و بروکرو‌ها تاکید کردیم تا امسال کمی با احتیاط‌تر پیش روند چراکه ممکن است بازار کشش نداشته باشد و هنگام فروش با مشکل مواجه شوند.

او با اشاره به اینکه زمان خرید و فروش پیاز‌های انبار شده در انبار‌های خراسان شمالی از پانزدهم دی ماه آغاز و تا ۱۵ اسفندماه ادامه می‌یابد،گفت : در همان ابتدای شروع امر انبار پیاز در انبار‌ها قیمت پیاز خرید و فروش شده تا کیلویی پنج هزار و ۵۰۰ رسید و به کشاورزان اعلام کردیم که قیمت مناسبی است و پیاز‌ها را به فروش برسانید، اما توجه زیادی نکردند هم اکنون قیمت پیاز بده شدت کاهش یافته است.

او افزود: از سوی دیگر انباشت خیلی زیاد پیاز در انبار‌ها و ورود پیاز‌های کشت شده در جنوب کشور به بازار سبب شده تا وضع بد از بدتر شود.

او افزود : نگرانی بیشتر در آنجا است که وضع آنقدر بد شود که مجبور شویم تا پیاز‌های انبار شده را دور بریزیم.

کرونا و صادرات سنتی دست صادرکنندگان را بسته است

این صادرکننده محصولات کشاورزی خراسان شمالی در ارتباط با مشکلات صادرات پیاز به سایر کشور‌ها نیز گفت: یکی از عللی که موجب شده تا از این استان صادرات این محصول صورت نگیرد موضوع بازگشت ارز، عدم تمدید کارت‌های صادرکنندگان و خانه نشینی صادرکنندگان است که موجب شده تا نتوانند امر صادرات را انجام دهند.

او با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا نیز بر این امر تاثیرگذاشته است، افزود: در حال حاضر می‌توان در کشوری مانند هند بازاریابی برای پیاز انجام داد، اما ویروس کرونا دست و پای ما را بسته است و از سوی دیگر این ویروس سبب شده تا سایر صادرکنندگان سایر کشور‌ها پا در کفش ما در بازار‌هایی که با زحمت خیلی زیاد پیدا کرده بودیم، کنند.

او در پاسخ به این سوال که چگونه صادرکنندگان سایر کشور‌ها به رغم وجود ویروس کرونا می‌توانند بازاریابی را انجام دهند، اما این ویروس دست و پای صادرکنندگان ایرانی را بسته است؟ توضیح داد: صادرات توسط صادرکنندگان ایرانی به صورت کاملا سنتی صورت می‌گیرد و به علت وجود تحریم‌ها صادرکنندگان مجبور هستند وارد کشور هدف شوند، بازاریابی را انجام دهند، بار را ارسال و در همان جا پول را تحویل گرفته و وارد کشور کنند.

او ادامه داد: اما صادرکنندگان سایر کشور‌ها با مشکل تحریم و نبود ال سی مواجه نیستند و از طریق فضای مجازی می‌توانند بازار مورد نظر خود را پیدا کرده، بدون اینکه وارد بازار هدف شوند بار را ارسال کنند و بدون هیچ مشکلی پول خود را تحویل بگیرند.

بالا بودن قیمت پیاز یکی از چالش‌های پیش روی این محصول برای صادرات

سعید پورآبادی رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی  تاکید رد: در حال حاضر بیشتر مشتری‌های خارجی خواهان پیاز قرمز در کشور هستند و در حال حاضر قسمت اعظم پیازی که در خراسان شمالی کشت می‌شود، پیاز زرد است.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر پیاز زرد نیز مشتری ندارد، افزود: کرونا و شرایط تحریمی نیز دست و پای ما را برای صادرات کالا از جمله پیاز بسته است.

پورآبادی ادامه داد: با کشوری همچون افغانستان نیز برای پیاز‌های موجود در انبار‌های خراسان شمالی صحبت شده است، اما آن‌ها اعلام کرده اند که قیمت پیازی که به کشور مذکور صادر شود بالاتر از قیمت پیاز‌هایی است که آن‌ها برای ورود به کشور خود بازاریابی کرده اند.

پیاز کیلویی ۸۰۰ تومان که از کشاورز خریداری می‌شود با قیمت ۴۰۰۰ تومان به مردم فروخته می‌شود

رمضان اصغری یکی از اعضای اتحادیه میوه و تره بار در بجنورد بیان کرد: در حال حاضر میدان میوه و تره بار اشباع از پیاز شده است و هیچ یک از غرفه داران هم اکنون پیاز نمی‌خرند.

او ادامه داد: هم اکنون پیاز به صورت کلی از کشاورز با قیمت ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در میدان میوه و تره بار خریداری می‌شود و با قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به مغازه دار فروخته می‌شود.

اصغری گفت : اما موردی که در این میان حائز اهمیت بوده این است که مغازه دار باید فقط ۳۰ درصد سود بر روی محصول کشیده شود، اما در حال حاضر پیاز با قیمت هرکیلوگرم ۴۰۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رسد.

او تصریح کرد: البته شنیده شده که سازمان تعاون روستایی نیز برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان امر خرید را انجام می‌دهد، اما نمی‌دانم که این موضوع به کجا رسید.

افزایش تعرفه ورود پیاز به کشور عراق مشکل ساز شده است

محمدجواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  با بیان اینکه کشاورزان خراسان شمالی در تولید پیاز زرد متخصص شده اند و میزان عملکرد آن نیز در استان بالا است، گفت: یکی از مهمترین بازار‌های فروش این نوع از پیاز در این استان، کشور عراق است، اما از آنجاییکه تعرفه صادراتی آن در کشور مذکور بالا رفته است در صادرات آن با مشکل مواجه شده ایم.

او افزود: در چند سال گذشته سطح زیرکشت پیاز در استان رو به افزایش بوده است که سطح زیرکشت این محصول به سه هزار و ۴۵۰ هکتار رسیده است.

تشکری با اشاره به اینکه بیشتر پیازی که در استان کشت می‌شود از نوع رقم زرد است، ادامه داد: پیاز قرمز که جنبه صادراتی دارد فقط در حدود ۵۰۰ هکتار است.

۱۰ هزار تن پیاز خراسان شمالی بدون مشتری است

او افزود :  امسال از مزارع پیاز استان بیش از ۱۲۰ هزار تن پیاز برداشت شد که هنوز ۱۰ هزار تن آن در انبار‌های استان بدون مشتری است.

این مقام مسئول تصریح کرد: صنایع تبدیلی استان نیز فقط ظرفیت فرآوری ۱۸ تن پیاز را دارند و این صنایع نمی‌توانند پاسخگوی فرآوری پیاز‌های موجود در انبار‌های استان باشند.

او افزود : بار‌ها و بار‌ها به پیازکاران اخطار داده شده است که سطح زیرکشت این محصول را کاهش دهند، با این وجود، آنان به این توصیه‌ها و اخطار‌ها هیچ توجهی نکرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در فصل کشت پاییزه امسال به کشاورزان اعلام کرده ایم که کشت پیاز در استان را باید تا ۷۰۰ هکتار کاهش دهند که پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت پیاز در استان به دو هزار و ۷۰۰ هکتار کاهش پیدا کند.

اجازه ورود پیاز هرمزگان به استان داده نشد

عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با  اشاره به اینکه مساحت زیر کشت پیاز در این استان دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ هکتار است، در ارتباط با خرید پیاز توسط سازمان تعاون روستایی گفت: پیاز یکی از محصولاتی است که توسط سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی می‌شود، اما از آنجاییکه زمان برداشت این محصول در استان قیمت آن کمتر از قیمت بازار بود کشاورزان تمایلی برای فروش آن نداشتند.

او افزود: اکنون نیز که از زمان خرید تضمینی پیاز در استان گذشته دیگر خرید این محصول توسط سازمان تعاون روستایی انجام نمی‌شود.

یوسفی ادامه داد: اکنون ۱۰ هزار تن پیاز در انبار‌های این استان وجود دارد، ولی پیگیری برای فروش آن‌ها در حال انجام است.

او تصریح کرد: علاوه بر آن قرار بر این بود تا مقداری از پیاز تولیدی در استان هرمزگان برای رفع مشکل آن منطقه، به خراسان شمالی ارسال شود که اجازه ارسال آن داده نشد.

این مقام مسئول تاکیدکرد: اگر انبار‌های استان قابلیت انبارداری خوبی داشته باشند می‌توان تا یک مدت دیگری پیاز‌ها را در انبار نگه داشت.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.