هزار و ۵۰۰ هنرمند نقش عشق را بر پیکره گوهر می‌تراشند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از اشتغال بیش از هزارو ۵۰۰ هنرمند به حرفه گوهر تراشی در استان خبر داد.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: هزار و ۴۰ کارگاه گوهر تراشی در سطح استان دایرهستند و بالغ بر هزار و ۵۰۰ گوهر تراش به صورت تمام وقت و پاره وقت به تولید محصولات گوهرسنگ اشتغال دارند.

او با اشاره به ایجاد دبیرخانه گوهرسنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در خانه تاریخی تاجور شهرستان خوسف، افزود: ثبت روستای خور به عنوان روستای ملی گوهر سنگ ها، توسعه و تجهیز کارگاه‌های این روستا، ایجاد نمایشگاه دائمی گوهرسنگ در شهرستان فردوس، برگزاری دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته، اخذ اعتبار و تجهیز کارگاه‌های تراش سنگ در شهرستان‌های نهبندان، خوسف و قاین از گام‌های موثری است که برای توسعه این رشته برداشته شده است.


بیشتر بخوانید


عباس زاده بیان کرد: متاسفانه صادرات این گوهر ناب در حد محدود و به صورت چمدانی به کشور‌های همسایه است که این موضوع محاسبه میزان ارزآوری حاصل از فروش گوهر سنگ را امکان ناپذیر کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: حضور مستمر در نمایشگاه‌های سطح کشور به عنوان یکی از رشته‌های بومی و مزیت دار استان، تعریف کاربرد‌های جدید، برگزاری دوره‌های آموزشی بازاریابی وبرگزاری دوره آموزشی بسته بندی ویژه شاغلین صنایع دستی ازجمله اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از هنرمندان است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
جای یه سرمایه گذار بزرگ برای فرآوری سنگهای قیمیتی واقعا خالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
چقد زيبا
آخرین اخبار