نرم افزار چندرسانه‌ای گام اول رونمایی شد

نرم افزار چند رسانه‌ای گام اول امروز در بنیاد سعدی با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی از نرم افزار چند رسانه‌ای گام اول که برای اولین بار متخصصان آزفا با همکاری تکنولوژیست‌های آموزشی برای آموزش زبان فارسی در سطح نوآموز طراحی کردند در بنیاد سعدی با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی رضا مراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، سعید لطیفی، مسئول پروژه طراحی نرم افزار واحسان طوفانی نژاد مدیر آموزش مجازی بنیاد سعدی برگزار شد.

در این مراسم رضا مراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به اینکه بنیاد سعدی را می توان نهادی دانست که از مهمترین تحولات در دهه چهارم انقلاب اسلامی است، گفت: گام مهم بنیاد سعدی گفتمان سازی در زمینه زبان فارسی است.از این منظر بنیاد مرجعیت دارد.کمتر دانشگاهی در جهان است که بنیاد سعدی را نشناسد.پس از آن بنیاد سعدی نقش ایجاد زیرساخت های لازم برای آموزش و گسترش زبان فارسی را ایجاد و زمینه ایجاد زیرساخت های آموزشی و پژوهشی را فراهم کرد.از جمله این ها می توان به ایجاد پیکره زبان فارسی اشاره کرد.

وی افزود: کتاب های بنیاد سعدی چه در قالب کتاب الکترونیکی چه کاغذی، زیرساخت لازم را برای آموزش زبان فارسی را ایجاد و منابع بسیاری از مراکز آموزش زبان فارسی را فراهم کرد.اگر تحریم های ظالمانه ایران نبود حتما کتاب های بنیاد سعدی در اکثر نقاط جهان در قالب کتاب کاغذی ارائه می شد.از ابتدای شیوع کرونا تبدیل کرونا به یک فرصت در دستور کار قرار گرفت.به طور کامل راهمان را در زمینه آموزش زبان فارسی تغییردادیم و به آموزش مجازی زبان فارسی روی آوردیم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی بیان کرد: نرم افزار تربیت مدرس یکی از محصولات نرم افزاری در زمینه آموزش زبان فارسی بود. پیش بینی کرده بودیم از این طریق به ۳۰۰ معلم آموزش بدهیم. تا پایان مهلت ۶۲۵ معلم از ۳۵ کشور جهان در این دوره شرکت کردند و هنوز هم ادامه دارد. سال آینده دوباره تربیت مجازی مدرسان را در دستور کار قرار می‌دهیم. نرم افزار گام اول براساس کتاب گام اول طراحی شد. این کتاب‌ها را برای ۳۵ زبان واسط طراحی کردیم. این کتاب‌ها برای ۱۱ زبان به طور گسترده منتشرشد و حدود ۲۰ هزار نسخه از آن به صورت کتاب کاغذی ارائه شده است. برخی می‌خواهند به زبان خودشان زبان فارسی را فرابگیرند در این زمینه هم اقداماتی کردیم. تاکنون منابع آموزش زبان فارسی را به زبان‌هایی از جمله انگلیسی، ترکی، عربی و فرانسه آماده کردیم.

صحرایی ادامه داد: در آینده نزدیک نسخه تعاملی کتاب چهارچوب مهارت خواندن را ارائه می کنیم.این نسخه تحت وب طراحی شده است.از کتاب لذت خواندن که یک مجموعه چهارجلدی است رونمایی می کنیم.نخستین کتابی که در چهارچوب مهارت خواندن نوشته شده و این اثر به زبان آموز چگونگی خواندن انواع متون را یاد می دهد.

در این مراسم احسان طوفانی نژاد، معاون آموزش مجازی بنیاد سعدی با اشاره به آغاز آموزش مجازی زبان فارسی در بنیاد سعدی از سال ۹۷ اظهار کرد: ۱۹ امکان آموزش زبان فارسی در قالب نرم افزار ایجاد شد. تاکنون از ۱۰ تا ۱۲ تا از این نرم افزار‌ها استفاده شده است امروز یکی دیگر از این امکان‌ها را رونمایی می‌کنیم. چندرسانه‌های آموزشی زیادی در کشور نداریم. همان نرم افزار‌های چند رسانه‌ای اندک هم موثر نیست، چون استاندارد‌های لازم را برای طراحی آن به کار نبردیم.

وی افزود: برای استفاده و طراحی نرم افزار‌های چند رسانه‌ای آموزشی به متخصصان زبان فارسی نیاز داریم که هم زبان فارسی را بدانند هم از نحوه آموزش آن اطلاع داشته باشند و بدانند چگونه از نرم افزار‌های آموزشی استفاده کنند. جمع آنها و تکنولوژی آموزشی در بنیاد سعدی باعث شد رسانه‌هایی مانند نرم افزار چند رسانه‌ای گام اول در بنیاد سعدی طراحی و تولید شود. قبل از تولید نرم افزار علاوه بر نیاز سنجی و روشی که باید برای آموزش زبان فارسی استفاده کرد، نرم افزار را در اختیار متخصصان قرار دادیم. تولید محتوای درس اول آن سه ماه طول کشید. پس از مشخص شدن ساختار اولیه درس اول، ساختار درس‌های دیگر طراحی شد و نهایتاً ۱۷ درس آن در یک سال طراحی و آماده شد.

معاون آموزش مجازی بنیاد سعدی ادامه داد: نرم افزار چند رسانه‌ای کتاب گام اول یک خودآموز است و می‌توان بدون نیاز به معلم زبان فارسی را آموخت. برای تجاری سازی آن قفل نرم افزاری روی سی دی قرار دادیم. این نرم افزار دو زبانه است و فعلا با زبان واسط انگلیسی ارائه شده است. در هر قسمت آن راهنما گذاشته شده تا مسیر یادگیری را به زبان آموز نشان بدهد. نرم افزار چند رسانه‌ای گام اول در دو نسخه آنلاین و آفلاین طراحی شده است و نسخه تحت وب آن را در تابستان طراحی می‌کنیم.

در این مراسم غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی گفت: بسیار خوشبختم چند روز مانده به آغاز سال نو شاهد پیشرفت در کار بنیاد سعدی هستیم. کم کم بنیاد سعدی ده ساله می‌شود. این نهاد در دو سال ابتدایی اش آرام آرام فعالیت کرد؛ اما راهبرد‌هایی برای کارش داشت. یکی از آن‌ها آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان‌ها و دیگری استفاده از امکانات فضای مجازی برای آموزش زبان فارسی بود.

وی افزود: استفاده از فضای مجازی برای آموزش پس از شیوع کرونا در کشور‌های جهان افزایش یافت. در بنیاد سعدی هم از این ظرفیت استفاده کردیم و استفاده از فضای مجازی را برای آموزش زبان فارسی گسترش دادیم. نمونه آن نرم افزاری است که امروز طراحی کردیم. همچنین چند ده کتاب آموزشی در زمینه زبان فارسی تدوین کردیم. تدوین کتاب‌ها همچنان ادامه دارد و در کنار آن سعی می‌کنیم استفاده از امکانات نرم افزاری را برای آموزش زبان فارسی گسترش بدهیم. برای اینکه بتوانیم زبان فارسی را به صورت ارزان و آسان در اختیار علاقه‌مندان به یادگیری آن آموزش دهیم. می‌توانیم نرم افزار گام اول را به زبان‌های دیگر تولید کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار