امید به پایدار بودن صادرات شیرخشک از اصفهان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تا کنون ۲ هزارو ۵۰۰ تن شیر خشک از استان اصفهان به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان صادر شده است.

فرهاد حاجی مرادی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به تولید ۱۴۴۳ هزار تن تولید شیرخام در سال و حدود ۶۵۰۰ تن دپوی شیر خشک در استان اصفهان، گفت: در حال حاضر ۸ کارخانه تولید شیر خشک در استان اصفهان وجود دارد و ۲۵۰۰ تن شیر خشک به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان صادر شده است؛ اما با توجه به ایام عید و تعطیلی‌های پیش رو بعد از تعطیلات، مجدد صادرات شیر خشک ادامه می‌یابد.

او با بیان اینکه استان اصفهان دارای رتبه اول تولید شیر خشک در کشور است، گفت: اخیراً مجوز صادرات شیر خشک صادر شده است که امیدواریم این صادرات ادامه داشته باشد؛ زیرا قطع و وصل شدن صادرات به کالای ایرانی ضربه می‌زند و در این حالت ناچار با قیمت‌های بسیار پایین فروخته خواهد شد و رقبا جایگزین می‌شوند، در صورتی که اگر صادرات استمرار داشته باشد مشتری‌ها روی اجناس تولیدی کشور حساب می‌کنند و کالا ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: شیر خشک با اخذ عوارض کیلویی ۱۶ هزار تومان صادر می‌شود؛ اما از طرفی صادرکنندگان باید برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات به کشور در سامانه بانک مرکزی تعهد ارزی خود را تسویه کنند.

او با تأکید بر اینکه صادرات شیر خشک باید مستمر باشد و با اخذ تعرفه انجام شود، بیان کرد: متأسفانه آزادشدن موقتی و ممنوع‌شدن صادرات شیر خشک مشکلاتی را به همراه داشت، همانطور که در سال گذشته ممنوع‌شدن صادرات شیر خشک بر قیمت شیرخام تأثیر گذاشت، در حالی که صنایع لبنی هم قدرت جذب نداشتند، در نهایت پیگیری‌های لازم برای حل این مشکل انجام شد و با کمک نمایندگان مجلس موفق شدیم که در چند مرحله مجوز صادرات شیر خشک را از وزارت اخذ کنیم.

حاجی مرادی افزود: امسال هم شاهد این اتفاقات بودیم به طوری که اوایل سال با پیگیری بسیار صادرات انجام شد؛ اما در تابستان امسال مجدداً صادرات شیر خشک ممنوع و با مازاد تولید مواجه شدیم که به دلیل این ممنوعیت حتی ناچار شیر خشک به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد تا اینکه حدود چند ماه پیش با پیگیری‌های بسیار استاندار اصفهان توانستیم این مشکل را حل کنیم.

او با اشاره به اینکه حدود سه سال پیش اولین زنجیره شیر خام کشور در سطح استان اصفهان به بهره برداری رسید، تشریح کرد: در ابتدا برای مدیریت شیر مازاد کشور و به منظور مستقل شدن دامداران زنجیره سازی انجام شد که در نهایت به شیر خشک رو آوردیم و از کشور وارد کننده شیر خشک به کشور صادر کننده شیر خشک تبدیل شدیم، لازم به ذکر است که این اقدام از افتخارات صنعت دام‌پروری کشور است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در خصوص روند صادرات شیر خشک، گفت: بنابراین مقرر شد تا زمانی‌که قیمت شیر خام تغییر آنچنانی نداشته باشد، صادرات شیر خشک با همین روند اخذ تعرفه انجام شود و به محض اینکه این صادرات باعث افزایش قیمت شیرخام در بازار شد با هماهنگی صنایع شیر خشک و اتحادیه دامداران کشور، مقداری حجم صادرات را کمتر و مدیریت کنند، این فرآیند یکی از بهترین نمونه‌های مدیریت و مشارکت فکری بخش خصوصی برای تولید کشور است.

او با اشاره به نمونه‌ای از مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری دولت، تأکید کرد: نیاز نیست ما برای هر موضوعی دولت را درگیر کنیم، اگر بخش خصوصی خود بتواند صفر تا ۱۰۰ تولید تا مصرف را مدیریت کند هم مصرف کننده و تولید کننده رضایت دارند و هم ارزآوری صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.