انتقاد وزیر خارجه آلمان از توسعه زرادخانه هسته‌ای انگلیس

هایکو ماس اعلام کرد تصمیم انگلیس برای توسعه ذخایر هسته‌ای خود، با تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای مغایرت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی اعلام کرد تصمیم انگلیس برای توسعه ذخایر هسته‌ای خود مغایر با تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه اختصاصی با دویچه وله، از برنامه‌های انگلیس برای افزایش زرادخانه هسته‌ای خود انتقاد کرد.
هایکو ماس در این مصاحبه گفت: نمی‌خواهیم زرادخانه تسلیحات هسته‌ای گسترش یابد. اگر شما هم نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد، نباید آن را گسترش دهید.

وی در پاسخ به این سوال که نظر وی در مورد اظهارات روز سه شنبه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس درباره این که دولت وی محدودیت شمار کلاهک‌های «ترایدنت» را در انبار‌های هسته‌ای انگلیس برای نخستین بار در بیش از ۳۰ سال برمی دارد، چیست، گفت: دولت آلمان بر این باور است که در حال حاضر کلاهک‌های هسته‌ای بسیار زیادی در جهان وجود دارد و به همین دلیل ما نمی‌خواهیم زرادخانه‌های هسته‌ای گسترش یابند.

وی افزود: گذشته نشان داده است که اگر یک طرف سلاح هسته‌ای بیشتری داشته باشد، طرف دیگر سعی می‌کند به آن برسد و از آن پیش افتد و این مسابقه تسلیحاتی فاجعه آمیزی است که ما دهه‌ها درگیر آن بوده ایم.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه بر اهمیت توافق‌های بین المللی در این زمینه تأکید کرد و گفت مردم باید بتوانند روی محدود کردن زرادخانه‌ها و ممنوعیت گسترش آن‌ها حساب کنند.

وی گفت: بدون قوانین بین المللی، ما همیشه شاهد خواهیم بود که هر کشوری احساس می‌کند برای حفظ قدرت بازدارندگی به کسب سامانه‌های تسلیحاتی جدید نیاز دارد. متأسفانه در چنین شرایطی قرار داریم.

این دیپلمات بلند پایه آلمانی در ادامه اظهارات خود بر عمل گرایی مرتبط با این رویکرد مستقیم تأکید کرد و گفت: من معتقدم که این، یک نشانه مهم است که سیاست خارجی آمریکا از یک سو در مورد حقوق بشر و آزادی‌ها روشن است، اما همچنین می‌خواهد در موقعیتی باشد که باب گفتگو با مسکو در مورد چالش‌های بزرگی مانند خلع سلاح و تغییرات آب و هوا را باز نگه دارد.

گفتنی است این تصمیم سقف شمار موشک‌های موجود در انبار هسته‌ای انگلیس را از شمار فعلی ۲۲۵ به ۲۶۰ کلاهک افزایش می‌دهد. انگلیس موشک‌های ترایدنت خود را روی چهار فروند زیردریایی مستقر می‌کند که یکی از آن‌ها به منظور حفظ قابلیت حمله متقابل در صورت مواجهه با حمله هسته‌ای به طور مداوم آماده و در حال دریانوردی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
همه سرگرم برجام شدند وازبرنامه هسته ای سایر کشورها غافل شدندالان بحرین که مساحتش ازنیروگاه اتمی بوشهرکمتره شک نکنید زرادخانه اش درحال احداثه
آخرین اخبار