بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب سد درودزن رها سازی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس از رها سازی بخشی از آب سد درودزن به منظور استفاده کشاورزان شهرستان‌های پایین دست این سد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمود رضایی اظهار کرد: بنا به دستور استاندار فارس و مطابق تصمیم کارگروه کشاورزی استان، اولین مرحله رها سازی آب سد درودزن انجام و این حقآبه در اختیار کشاورزان شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه در مرحله اول اجرای این طرح، ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد درود زن رها سازی شده است، اظهار کرد: در مرحله دوم نیز بالغ بر ۸۰ میلیون متر مکعب آب این سد رها سازی خواهد شد و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: میزان آب رها سازی شده، حجم مازاد بر مصرف شرب شهرستان‌های پایین دست این سد و نیز مقدار مورد نیاز برای مصرف استان در حوزه صنعت بوده است.

رضایی با اشاره به اینکه به دنبال این رها سازی، باید نظارت و کنترل ویژه‌ای در زمینه دسترسی مناسب و عادلانه بهره برداران این حقآبه فراهم شود، گفت: با توجه به کاهش حدود ۵۰ درصدی میزان بارندگی‌های امسال، بایستی نحوه رها سازی و مصرف آب این سد کنترل شود.

او؛ رها سازی آب سد درود زن را گامی در راستای اجرای شعار مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پیشتیبانی و رفع موانع» دانست و گفت: شهرستان‌های پایین دست این سد از جمله زرقان، مرودشت و خرامه با بیش از ۱۰۰ هزارهکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۴۵۰ هزار تن گندم و جو از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی به ویژه غلات در استان هستند؛ رهاسازی آب این سد می‌تواند در زمینه تولید این محصولات، بازدهی مطلوبی را برای اقتصاد شهرستان‌های مذکور به همراه داشته باشد.

حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت:  این میزان آب برای آبیاری بیش از ۴۶ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه تخصیص یافت که در دو مرحله نوبت بندی و مصرف می‌شود.

او با اشاره به اینکه میزان دبی آب رهاسازی شده برای شبکه آبیاری مرودشت ۴۰ متر مکعب و برای رودخانه کُر ۳۰ متر مکعب است، افزود: رهاسازی آب از پنجم فروردین ماه آغاز شد و کار گروهی متشکل از نمایندگان نظام صنفی کشاورزی، جهاد کشاورزی، سازمان آب و فرمانداری سه شهرستان بر توزیع آب نظارت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: قبل از برگزاری این جلسه، کارگروهی علمی و اجرایی متشکل از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی فارس، مدیریت زراعت و جهاد کشاورزی شهرستان‌های ذی مدخل در ایام تعطیلات، اقدام به بررسی وضعیت سبز و پایش رطوبت مزارع کردند که در هر سه شهرستان نیاز به رهاسازی آب تائید شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار