حجت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عرضه مرغ با نرخ ۳۷ هزار تومان منطقی نیست/ مرغدار نقشی در تعیین قیمت ندارد

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: مرغدار نقشی در تعیین قیمت ندارد و سال‌های قبل که مرغ ارزان شده بود هم مرغدار حتی یک روز نتوانست قیمت را بالا ببرد.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نرخ مصوب فعلی جوابگوی هزینه های تولید نیست، اظهار کرد: با توجه به آنالیز هزینه های تولید، قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۸ هزار تومان و مرغ گرم ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است که انتظار می رود ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر با اعلام قیمت واقعی به التهابات بازار و ایجاد صف های طولانی پایان دهد.

وی در واکنش به اذعان برخی مسئولان مبنی بر ثبات قیمت مصوب تا ماه مبارک رمضان افزود: با وجود افزایش قیمت تمامی مولفه های تولید بعد از اعلام نرخ مصوب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان، نرخ مصوب ذرت و کنجاله افزایش یافته است، از این رو انتظار می رود هرچه سریع تر قیمت واقعی اعلام شود یا آیتم های تولید به نرخ ۴ ماه قبل بازگردد چرا که مرغدار تنها بدنبال افزایش قیمت کالا نیست. 

حجت با بیان اینکه مرغدار نقشی در تعیین قیمت ندارد، گفت: در طول سالیان گذشته که قیمت مرغ پایین بوده، مرغدار نتوانسته حتی یک روز قیمت را بالا برد و به عبارتی مرغدار در تعیین قیمت نقشی ندارد و تنها شرایط بازار تعیین کننده قیمت است‌.

وی افزود: ۴ ماهی است که قیمت نهاده های دامی از جمله ذرت و کنجاله در کنار سایر مولفه های تولید همچون دارو، واکسن، ریزمغذی در بازار افزایش داشته است که با این وجود قیمت مصوب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان مرغ زنده جوابگو نیست.

حجت ادامه داد: بنابر آمار در اسفند بالای ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، اما علت تفاوت قیمت در بازار ناشی از برخی عوامل تاثیر گذار در هزینه تمام شده تولید است چرا که نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ زنده و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ گرم برای تولیدکننده نه تنها سود ندارد، بلکه زیان هم می کند و اصرار مسئولان بر نرخ مصوب فعلی تنها با پرداخت برخی مجوزهای تشویقی امکان پذیر است، در غیراین صورت این نرخ حتی برای واحدهای بزرگ که صفر تا ۱۰۰ تولید هم در اختیار دارند، توجیه اقتصادی ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر رفع مانع زدایی تولید بیان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید باید انجام شود و هر چه سریع تر نماینده تولیدکنندگان و اعضای ستاد تنظیم بازار باید جلسه ای تشکیل دهند.

عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش به واردات مرغ گفت: در شرایطی که پتانسیل صادرات مرغ وجود دارد، با برخی سخت گیری ها و عدم تصمیم گیری های به موقع ، کشور صادرکننده مرغ را به واردکننده نباید تبدیل کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ توجیه اقتصادی ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی که تولید مرغ در حال انجام است و کمبودی در عرضه وجود ندارد، صف های طولانی خرید مرغ بیانگر مشکلات توزیع و عدم اعلام نرخ منطقی و اقتصادی کالاست.

وی در واکنش به عرضه مرغ با نرخ های بالا در بازار گفت: عرضه با نرخ های های ۳۵، ۳۶ و حتی ۴۰ هزار تومان هیچگاه سودش بدست تولیدکننده نمی رسد و عرضه با نرخ های غیرمنطقی واسطه گری در بازار را نشان می دهد که برخی افراد برای عرضه مرغ با نرخ های گزاف و کسب سودهای غیرمنطقی اقدام به قطعه بندی و فروش با نرخ های دلخواه در بازار می کنند.

حجت درباره آخرین وضعیت تخصیص نهاده دامی افزود: براساس مبنای ۴۵ روز نگه داری مرغ در سالن ۱۰۰ درصد ذرت و کنجاله در اختیار مرغدار قرار می گیرد، اما در واقعیت ۲۰ درصد از بازار آزاد تامین‌ می شود چرا که مرغدار به سبب کاهش کیفیت نهاده، واکسن و دارو و عدم رسیدن مرغ به وزن ایده آل، مجبور است که ۵۵ روز مرغ خود را در سالن نگه داری کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با وجود کاهش کیفیت نهاده با استاندارد و دریافت کرایه پشت بارنامه و همچنین افزایش سایر مولفه های تولید، انتظار می رود که ستاد تنظیم بازار واقعیت ها را در اعلام نرخ مصوب در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار