مورخان: فرانسه در نسل‌کشی رواندا مسئول است

گروهی از مورخان با بررسی مدارک فاجعه نسل‌کشی رواندا مسئولیت فرانسه در این فاجعه را بسیار عظیم دانستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از مورخان به سرپرستی «ونسان دوکلرت» پس از انجام پژوهشی درباره نسل‌کشی رواندا، مسئولیت کشور فرانسه در این جنایت را «بسیار عظیم» خواندند.

این مورخان در ارائه نتایج پژوهش خود امروز (جمعه) اعلام کردند: «مسئولین فرانسه در فاجعه نسل‌کشی اقلیت توتسی در رواندا در سال ۱۹۹۴ مسئولیت چشمگیری دارند.»

آنها همچنین این مدارک را به «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه رسانده و در آن اعلام کردند: «فرانسه چشمش را بر روی این جنایت بست.»

البته آنها اعلام کردند هیچ شواهدی مبنی بر همدستی فرانسه در این جنایت نیافتند اما چشم‌پوشی فرانسه از این فاجعه مسئولیت فرانسه را زیاد می‌کند.

مکرون در سال ۲۰۱۹ این گروه را تشکیل و دستور داد تا به نقش دولت وقت فرانسه به ریاست جمهوری «فرانسوا میتران» در این جنایت بپردازند.

در ماه آوریل سال ۱۹۹۴ (فروردین ۱۳۷۳) کشور رواندا در مرکز آفریقا حدود ۷ میلیون نفر جمعیت داشت که سه قوم «هوتو» «توتسی» و «توا» آن را تشکیل داده بودند. پس از انتقال رواندا به عنوان مستعمره به بلژیک، میان اقلیت توتسی و اکثریت هوتو اختلافات بسیاری به میان آمد.

در تاریخ ۶ آوریل ۱۹۹۴ (۱۷ فروردین ۱۳۷۳) به هواپیمای رئیس جمهور وقت رواندا شلیک و تمام سرنشینان آن که از هوتو‌ها بودند کشته شدند. این سرآغازی بود برای هوتو‌های افراط‌گرا تا دست به نسل‌کشی زده و توتسی‌ها را قتل عام کنند.

در این نسل کشی بر اساس آمار سازمان ملل ۸۰۰ هزار و بنابر اعلام دولت رواندا بیش از یک میلیون نفر از توتسی‌ها کشته شدند. بیشتر قربانیان مردان، زنان، کودکان و نوزادانی بودند که توسط همسایه‌ها، همکاران و دوستان سابق خود کشته می‌شدند.

این فاجعه در حالی انجام شد که سازمان ملل و جامعه جهانی به آن بی‌تفاوت بودند و با بهانه «عدم مداخله در امور داخلی رواندا» مقابل آن ایستادگی نکردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار