پکن: آمریکا مسئول تنش‌ها بر سر تایوان است

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن اقدامات تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا، واشنگتن را مسئول تنش‌ها بر سر تایوان دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (پنجشنبه) در نشست خبری روزانه با اشاره به اعزام کشتی‌های جنگی آمریکا به نزدیکی جزیره‌ای که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند، واشنگتن را مسئول تشدید تنش‌ها بر سر تایوان دانست.

او با بیان اینکه حرکت کشتی‌های آمریکایی در دریای جنوبی چین پیام اشتباهی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان می‌دهد، گفت: آن‌ها صلح و ثبات در تنگه تایوان را تهدید می‌کنند. آیا یک کشتی جنگی چینی می تواند برای قدرت نمایی به خلیج مکزیک برود؟

نیروی دریایی آمریکا مدعی است که به طور منظم آنچه را که به عنوان عملیات معمول عبور و مرور در سراسر تنگه تایوان توصیف می‌کند، انجام می‌دهد.

ناوگان هفتم ارتش آمریکا مدعی شده است که عبور ناو یو. اس. اس جان مک کین از تنگه تایوان «بیانگر تعهد آمریکا به منطقه هندوپاسیفیک آزاد و باز است.»

تنش در روابط آمریکا و چین در حالی است که مقام‌های تایوانی روز سه شنبه اعلام کردند که چین ۱۵ هواپیمای نظامی به پرواز درآورده و از منطقه دفاعی تایوان عبور داده است.

تشدید تحرکات ضد چینی آمریکا در حالی است که پکن بار‌ها ضمن رد مواضع مداخله جویانه واشنگتن، به مقام‌های تایوانی درباره تحرکات جدایی‌طلبانه هشدار داده است.

گزارش‌ها حاکی است که پکن به تایوان هشدار داده است که «تا آخرین روز از خودمان دفاع می‌کنیم.»

چین همواره تایوان را جزئی از خاک خود می‌داند و در قالب «اصل چین واحد» با برقراری هرگونه روابط سیاسی و دیپلماتیک بین تایوان و آمریکا یا هر کشور دیگری مخالف است و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست چین واحد ارزیابی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار