در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

باید متن نمایش‌ها هم سو با مشکلات امروزی مردم نگارش شود

پورمند، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره کارکرد هنر، جایگاه نمایش و لزوم استفاده از متن متناسب با مشکلات مردم امروزی گفت.

امین پورمند، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعریف هنر و کارکرد آن گفت: هنر در تعریف کلی، به معنای خلق زیبایی  و  شامل فرآیندی است که در آن یک معنا یا احساس یا فرم، درقالبی زیبا و با در نظر گرفتن اصول زیباشناسی بیان می شود تا در نهایت بر مخاطب تاثیر بگذارد.

وی  نقش هنر در پیشرفت اخلاق و تعهد مداری را اینگونه ارزیابی کرد : به قول ژان پل سارتر "هنرمندی که برعرشه کشتی ای که درحال غرق شدن نشسته است و آن هنرمند فضا و آسمان بالای سرش را نقاشی می کند ابلهی ببش نیست . " پس هنر بخصوص هنر نمایش، زاده درد و تعهد به جامعه است و اکثر هنرمندان این عرصه با توجه به ارزش های جامعه و تعهداتی که به آن ها دارند،  برای ارتقاء فرهنگ  آثار خلق می کنند.

کارگردان نمایش «سرباز سردار» درباره جایگاه نمایش در جامعه ایران از دیرباز توضیح داد: تئاتر در ایران، دارای پیشینه طولانی است که بعد‌ها درسبک‌های مختلف مثل تعزیه، روحوضی، خیمه شب بازی و سیاه بازی اجرا می‌شدند. چون این نمایش‌ها از دل مردم برآمده بودند مورد استقبال قرار می‌گرفتند. دریک برهه زمانی که تئاتر‌هایی به سبک اروپاییان وارد ایران شد، کمی مردم از دیدن تئاتر فاصله گرفتند و مردم عادی کمتر به دیدن تئاتر می‌رفتند که با پایه گذاری تئاتر‌های خیابانی و محیطی، این حدفاصله برطرف شد ومردم برای دیدن تئاتر ذوق بیشتری داشتند. البته وجود متن‌هایی که به فرهنگ ایرانیان نزدیک‌تر بود و بازیگرانی که دراین عرصه خوش درخشیدند، در این موفقیت بی تاثیر نبود.

وی در ادامه درباره میزان ارتباط مردم با تئاتر بیان کرد: اگر تئاتر به این سمت برود که فقط برای طبقه خاصی از جامعه تولید شود، باعث می‌شود که از استقبال عموم مردم محروم شود. چون از لحاظ اقتصادی خیلی از خانواده‌ها نمی‌توانند تئاتر را جزء سبد خرید خانواده قرار دهند و از لحاظ فرهنگی متن‌هایی موجود است که با مشکلات و سختی‌های مردم امروز به روز شده نیست. اگر متن‌هایی انتخاب شوند که با وجود اینکه با فرهنگ عامه ارتباطی خوش دارد باعث ارتقاء آن نیز می‌شود با استقبال عموم قرار می‌گیرند.

پورمند درباره معضل تئاتر در کشور توضیح داد: معضل اصلی هنر نمایش در ایران این است که اقتصاد هنر درآن یاد داده نمی‌شود و متاسفانه هیچ نوع حمایتی در این خصوص انجام نمی‌شود. بیشتر کارگردان‌های ایرانی مخصوصا در شهرستان‌ها ازلحاظ مالی باشکست مواجه می‌شوند. هزینه تولید نمایش بسیار بالاست و استقبال مردم کم است و  این باعث می‌شود که بیشتر آثار نمایشی به سوددهی لازم نرسند.

این هنرمند در پایان افزود: همانگونه که در ابتدای مصاحبه صحبت کردم هنر باید متعهدانه باشد و باعث پیشرفت و انگیزش امید در مردم شود. بهترین گزینه که می‌تواند باعث ارتقای فرهنگ جامعه شود ایجاد بستری لازم برای رشد و پیشرفت فرهنگی درکودکان و نوجوانان است.  اگر کودکان و نوجوانان بتوانند درست تعلیم و تربیت شوند جامعه پیشرفت محسوسی می‌کند و از آنجا که تئاتر  به طور مستقیم با مردم سر و کار دارد به تاثیر پذیری آن کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار