زور کشمش به هزینه های باغداری نمی رسد+فیلم

با افزایش هزینه های نگهداری باغ انگور در دو سال گذشته و از طرفی ثبات و یا تا حدودی کاهش قیمت کشمش تیزابی،باغداران ملایری با مشکل مواجه شده اند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، از حدود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در شهرستان ملایر سالیانه در صورتی که شرایط آب و هوایی خسارتی به باغات وارد نشود حدود ۲۴۰ هزار تن انگور برداشت می‌شود که از این میزان ۱۸۰ هزار تن به کشمش تیزابی (سبزه) تبدیل و به ۳۰ کشور جهان صادر و باعث اشتغال‌زایی در این حوزه می‌شود انگوری که امسال خرید آن از باغدار و صادراتش با مشکل جدی همراه شده و باعث زحمت کارگران زحمتکش این خطه شده است.

در رابطه با همین موضوع پای درد دل دو باغدار ملایری نشستیم:

آقای عسگرنگهدار باغدار روستای جوزان که خود عضو هیئت مدیره باغداران ملایر هم هست از هزینه بالای کارگر و تولید کشمش تیزابی شکایت دارد و می‌گوید: روغن کربنات برای تبدیل انگور به کشمش تیزابی قیمت بسیار بالایی است و کود حیوانی و شیمیایی و سموم دفع آفات هم چند برابر شده در حالی که قیمت کشمش تیزابی در دو سال گذشته هیچ تغییری نکرده و حتی شیب نزولی هم داشته است.

او افزود:شهری که عمده محصول آن تولید انگور است و صادراتی است چه کسی باید به داد ما برسد چرا  قیمت فروش کشمش تیزابی بسیار پائین است؟

این باغدار ملایری پرورش و نگهداری باغ انگور را از فعالیت های پر زحمت و هزینه بر عنوان کرد و افزود : باغداران شهر جهانی انگور ملایر برای تداوم فعالیت ها به حمایت های مسئولان و نمایندگان مجلس نیازمندند.

آقای قاسم چگینی دیگر باغدار اهل روستای جوزان ملایر می‌گوید: علاوه بردستمزد بالای کارگران باغداری که حدود ۳۰۰ هزار تومان برای هر روز  است، برای تهیه  یک ماشین کود حیوانی هم  بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنیم و حدود ۸۰۰ هزار تومان بابت حمل آن به باغ هزینه می‌برد.

او در ادامه از مسئولان مربوطه استمداد می‌طلبد و گفت:امسال بابت هر کیلو کشمش تیزابی که به زبان محلی به آن سبزه می‌گویند ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان فروخته شده است  که این مبلغ هزینه تولید و باغداری را  پوشش نمی‌دهد.

 سید مهدی میرباقری مدیر جهاد کشاورزی ملایر در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه  ۱۰ درصد انگور تولیدی در ملایر معادل حدود ۲۴ هزار تن به صورت تازه خوری است گفت: سالانه حدود ۱۷ هزار تن انگورملایر به شیره انگور، بیش از ۱۴ هزار تن به کشمش سایه خشک، ۵ هزار تن به سرکه و ۲ هزار و ۴۰۰ تن هم به آب غوره تبدیل می‌شودبه صورت تازه خوری مصرف می‌شود و علاوه بر مصرف در استان به عنوان سوغات به سایر استان‌ها هم ارسال می‌شود.

او با تاکید بر افزایش هزینه‌های باغداری در شهر جهانی انگور تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز را از مشکلات بی ثباتی در بازار کشمش ملایر و حتی کشور عنوان کرد و افزود: باغداران ملایری به به حمایت‌های دولت نیاز دارند.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر  بازاریابی در دیگر کشور‌ها و به ویژه در فروشگاه‌های بزرگ دیگر کشور‌ها و همچنین رونق صنایع تبدیلی در ملایر را گام موثری در حمایت از خرید محصولات کشمش باغداران ملایری عنوان کرد.

 

انتهای پیام/غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.