آموزش قرآن در آموزش و پرورش با نقص مواجه است

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: آموزش قرآنی که در سطح آموزش و پرورش ارائه می‌شود، موجب شده تا قرآن‌خوان‌های زیادی تحویل جامعه داده نشود که یک نقص در این آموزش دیده می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جعه شیراز  در مراسم اختتامیه طرح آموزشی و تربیتی شهید مفتاحی که با هدف آغاز فعالیت پرورشی جمعی از طلاب و روحانیون نخبه در سطح مدارس فارس در بستر فضای مجازی برگزار شد، با یادآوری آیات سوره جمعه، گفت: کار معلمی کار انبیا است و اگر می‌خواهیم کار پیامبران را ادامه دهیم باید به آیات قرآن کریم که به آن اشاره شده،  تهذیب، تزکیه  و توجه ویژه داشت.

او، بیان کرد: طلاب برای این کار اول باید دقت کنند که در دوره دبستان یا دبیرستان دانش‌آموزان چه مقدار قرآن کریم را فرا گرفته‌اند و تا چه حدی در زمینه یادگیری موفق بوده‌اند، سپس برای آن‌ها دوره تکمیلی برگزار کنند نه اینکه بگوییم یک آموزش قرآن مستقل از  آموزش و پرورش انجام دهند.

امام‌جمعه شیراز،گام نخست فعالیت طلاب در مدارس را تربیت و بعد از آن تهذیب و تزکیه دانست و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تزکیه میان دانش‌آموزان انجام شود باید اول آن‌ها را مقلد تربیت کرد یعنی ابتدا رساله عملیه که رفتار انسان را تنظیم می‌کند، باید مدنظر قرار گیرد بعد از آن تهذیب انجام شود و برای این کار هم از رساله‌هایی که برای نوجوانان درباره موضوعاتی مانند چارچوب نماز، حجاب و پوشش، رفتارهای اجتماعی و غیره آمده استفاده کنیم و به آنان آموزش دهیم که بعد از آن  نوجوانان تهذیب را آغاز کرده و به جاهای خوب هم می‌رسند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، ادامه داد: گام نخست تزکیه و سیر و سلوک در رساله‌های مراجع تقلید است و اکنون هم که احکام فتوای رهبر معظم انقلاب تدوین شده است و آن را به دانش‌آموزان آموزش می دهید و بعد از آن که تهذیب شدند یعنی نمازخوان و روزه‌بگیر طبق فتوای مراجع تقلید شدند، آن هنگام طبق آیات قرآن به تعلیم کتاب یعنی قوانین الهی و حکمت که جهان‌بینی و ایدئولوژی مناسب است، می‌رسند.

آیت‌الله دژکام  با تاکید بر اجرای طرح شهید مفتاحی یاد این شهید بزرگوار  را که یکی از شهدای دانش‌آموز شیراز و از شهدای انقلاب هم بوده را گرامیداشت و  افزود: یکی از موضوعاتی که باید برای ادامه راه شهدا به آن توجه داشته باشیم موضوع تربیتی کودکان، نوجوانان و جوانان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه معلمی در کار تعلیم و تربیت نسل جوان، اضافه کرد: لذتی بالاتر از کار معلمی نیست زیرا گاهی اوقات برخی افراد معلمی را به‌عنوان یک شغل در نظر می‌گیرند که طبیعی است و امکان دارد در مقایسه با شغل‌های دیگر امکانات آن‌چنانی نداشته باشد و از این جهت گلایه‌مندی میان معلمان وجود دارد اما اگر کسی لذت معلم بودن را تجربه کند، دیگر نمی‌تواند از آن جدا شود.

او، با تاکید بر حدیثی از پیامبر (ص) که فرمودند من معلم مبعوث شده‌ام و امام خمینی (ره) هم طبق این فرمایش پیامبر (ص) فرمودند معلمی شغل انبیاست، گفت: باید باورمان شود که پیامبر (ص) کار معلمی را انجام داده است و نسبت به آن علاقه‌مند بوده و انگیزه داشته به‌گونه‌ای که خداوند به او فرمود به خودت سخت نگیر.

آیت‌الله دژکام، بیان کرد: طلابی که در این دوره آموزشی برای ورود به موضوعات تربیتی در سطح مدارس شرکت کرده‌اند به این نکته توجه داشته باشند که این کار مناسب با تعلیمی بوده که به‌ عنوان طلبه آموزش دیده‌اید یعنی نقش تعلیم و تربیت همان نقشی است که به ‌عنوان ارث انبیا به شما رسیده زیرا العلما ورثة الانبیا.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) از تحصیل‌کردگان نخبه بانو و آقای حوزوی و دانشگاهی استان درخواست کرد در این دوره‌ها ثبت نام کرده و  به‌ صورت رسمی وارد عرصه معلمی شوند.

 امام جمعه شیراز، تصریح کرد: در دوره جدید ۳۰ هزار معلم برای آموزش و پرورش انتخاب می شوند و هر تعداد که نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای کار تعلیم و تربیت وارد این عرصه شوند، ارزشمند است و برای این کار هم باید  اطلاع‌رسانی گسترده‌ای شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار