۱۳ کتابخانه سیار در استان زنجان فعال هستند

 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان از فعالیت ۱۳ کتابخانه سیار در استان زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، نوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان از فعالیت ۱۲۱ کارمند در ۱۷ مرکز ثابت کانون های این استان خبر داد و گفت: کارمندانی که کانون دارد شامل مربیان فرهنگی، هنری و یا ادبی هستند.

او با اشاره به فعالیت ۱۳ کتابخانه سیار در استان زنجان، افزود: در مناطقی که جمعیت دانش‌آموزی و فضای فرهنگی و هنری آن شهر، منطقه و یا روستا می‌طلبد که فعالیت‌های ویژه‌ای انجام دهیم، ولی مرکز ثابت نداریم. برای اینکه کودکان و نوجوانان این منطقه نیز از فعالیت‌های کانون استفاده کرده و استعدادیابی شوند، کتابخانه‌های سیار را برای این مناطق در نظر گرفته‌ایم.

نوری ادامه داد: کتابخانه‌های سیار کانون، مجهز به امکاناتی مانند نمایش فیلم، کتاب، اسباب‌بازی‌های فکری مختلف، دوربین عکاسی، وسایل نقاشی، سفالگری و کتاب‌های شعر هستند.

او با اشاره به اینکه پارسال ۱۳ عنوان جشنواره هنری برگزار شده است که از این تعداد سه عنوان بین‌المللی، ۶ مورد کشوری و چهار مورد استانی بود که کانون زنجان در این جشنواره‌ها ۸۷ برگزیده هنری داشت، گفت: در بخش ادبی نیز هفت جشنواره ادبی برگزار شد که پنج جشنواره کشوری و ۲ جشنواره منطقه‌ای بود و در این عرصه نیز کانون استان زنجان۱۶ برگزیده داشت.

نوری افزود: ۷۰ عنوان برنامه ادبی از جمله انجمن شعر، داستان، برنامه ۲پنجره، مهرواره‌ها و مسابقات نیز در بخش ادبی برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با بیان اینکه در بخش فرهنگی نیز این کانون هشت عنوان برگزیده کشوری در سال گذشته داشت و ۴۹ عنوان برنامه نیز در این زمینه برگزار شد، به طرح کانون و مدرسه اشاره گفت و افزود: در طرح کانون و مدرسه، تعدادی از مدارس انتخاب شده و مربیان کانون در این مدارس حضور داشته و علاوه بر فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی، استعدادیابی نیز می‌کنند که طی اجرای این طرح ۶۵ مدرسه تحت پوشش بودند.

او ادامه داد: در ایام کرونا نیز هشت عنوان کارگاه عمومی به صورت آنلاین برای اعضا در قالب قصه‌گویی، معرفی کتاب، روخوانی کتاب، معرفی شخصیت، نمایش فیلم، بحث آزاد و شعرخوانی  تدارک دیده شد که توسط مربیان برگزار می‌شود.


نوری گفت: پیک امید در زمان‌هایی که رویداد‌های طبیعی مثل زلزله اتفاق می‌افتد، اجرا شده و طی آن مربیان کانون به صورت داوطلبانه در این مناطق حضور پیدا می‌کنند تا با فعالیت‌های مختلف آسیب‌های موجود برای کودکان و نوجوانان را کاهش دهند که در ایام کرونا نیز بیش از ۹۰۰ فیلم در سایت‌ها و فضای مجازی بارگذاری شده که کودکان و نوجوان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

او در خصوص طرح پیشگیری از چاقی کودکان که در ایام کرونا ثبت‌نام و آموزش‌های لازم به اعضا ارائه شده است، افزود: در ایام کرونا ۸۰ گروه مجازی در استان زنجان برای اعضای کانون تشکیل شده بود که در حال حاضر آموزش‌ها در کارگاه‌های آنلاین عمومی برای اعضا برگزار می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در کانون چند خصیصه ویژه داریم که در کشور مطرح است، ادامه داد: کانون استان زنجان در حوزه سرود و تئاتر مقام کشوری و در حوزه قصه‌گویی مقام بین‌المللی دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با اشاره به اینکه کانون زبان نیز زیر نظر کانون پرورش فکری است، گفت: ۱۸۰ کلاس در هر ترم توسط کانون زبان برگزار شده و دارای چهار شعبه خواهران و چهار شعبه برادران در استان زنجان بوده که سه شعبه در زنجان و یک شعبه نیز در ابهر واقع است که در حال حاضر همه فعالیت‌های کانون زبان به صورت آنلاین بوده و زبان عربی، فرانسه، آلمانی و دوره‌های مختلف دیگر نیز در آن برگزار می‌شود.

نوری ادامه داد: از شش مرکز ثابت کانون در شهر زنجان، ۲ مرکز خاص بوده که یکی از آن‌ها مرکز علوم و نجوم و از مراکز نمونه در کشور است که در کنار فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، به صورت تخصصی در رابطه با علم نجوم نیز آموزش می‌دهد.

او افزود: یکی دیگر از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، به‌روزرسانی اطلاعات همکاران کانون است که دوره‌های مختلف تخصصی و تکنیکی برای آن‌ها در نظر گرفته شده و برگزار می‌شود.

 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.