باشگاه خبرنگاران استان مرکزی گزارش می دهد؛

ماجرای کتک خوردن پیمانکاران دلیجانی چه بود؟ / ریشه یابی یک زخم کهنه

پیمانکاران دلیجانی در حین فعالیت با ماشین آلات سنگین بنیاد مسکن مضروب شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، روزگذشته ماشین آلات سنگین اداره کل بنیاد مسکن استان مرکزی در روستای لاران دلیجان مشغول فعالیت انجام عملیات عمرانی بودند که مضروب شدند.

در پی این فعالیت  عوامل انتظامی بخش نیاسر شهرستان کاشان استان اصفهان ضمن توقیف ماشین آلات سنگین استان مرکزی، پیمانکاران استان مرکزی را  مضروب   و بازداشت کردند.

 

 

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

 خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، این موضوع را بررسی و علت آن را  از مسئولان دولتی شهرستان دلیجان پیگیری کرد و از نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی جویا شد.

زخم  کهنه اختلافات مرزی دو شهر دلیجان و کاشان

اختلافات مرزی دو شهرستان دلیجان استان مرکزی و شهرستان کاشان استان اصفهان زخمی کهنه است که سالهاست مشکلاتی را برای ساکنین این دو منطقه به خصوص ساکنین روستا‌های لاران، بهار و جوشق شهرستان دلیجان بوجود آورده است.

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

فدایی بخشدار مرکزی شهرستان دلیجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با بیان اینکه روستای لاران طبق تقسیمات کشوری متعلق به شهرستان دلیجان هست گفت: موضوع از طریق شورای تامین شهرستان و مراجع قضایی درحال پیگیری است.

کتک خوردن پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟ / ریشه یابی یک زخم کهنه

فدایی افزود:  روز دوشنبه سی ام فروردین ماه  ماشین آلات سنگین بنیاد مسکن استان مرکزی مشغول تسطیح زمین‌های واگذاری بنیاد مسکن به اهالی روستای لاران بودند که پس از حدود ۳ ساعت فعالیت عوامل انتظامی فرماندهی انتظامی کاشان به حوزه استحفاظی شهرستان دلیجان و روستای لاران وارد شده آن‌ها را به منطقه کاشان انتقال دادند.

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

او با اشاره به اینکه وسایل نقلیه بنیاد مسکن در بخش مرکزی نیاسر منطقه کاشان توقیف شده اضافه کرد:  در پی این توقیف مجبور شدیم با هماهنگی اعضای شورای تامین و رئیس محترم شورای تامین و عوامل انتظامی و مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان  با ماشین آلات شهرستان دلیجان بهسازی معابر منطقه توسعه یافته روستای لاران را انجام دهیم.

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

 


بیشتر بخوانید:

  • افتتاح دفترخدمات پست در روستای لاران دلیجان

  • اعمال محدودیت ترافیکی ویژه مراسم قالیشویان در محور‌های استان مرکزی

  • مراسمی مذهبی با قدمتی ۱۳۰۰ ساله در دلیجان


اختلافاتی که به بریدن تابلوهای راهداری هم رسید

بخشدار مرکزی دلیجان گفت: چند روز پیش هم عوامل بخشداری نیاسر کاشان استان اصفهان تابلو‌های اعلام انتهای حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در منتهی الیه مرز تقسیمات کشوری در محدوده اراضی روستای بهار اردهال از توابع شهرستان دلیجان را بعد از دو ساعت از نصب بریده اند.

در حالیکه بر اساس مصوبه هیات دولت در سال۱۳۷۵ روستا‌های لاران، بهار و جوشق متعلق به شهرستان دلیجان است اخیرا تحرکات مشکوک و وحدت شکن خودسر در بخش نیاسر کاشان برای تغییر در مصوبه هیات دولت، احتمال بروز تنش‌های اجتماعی را در منطقه اردهال دلیجان تشدید کرده است.

تذکر کتبی نماینده مردم محلات و دلیجان به وزیر کشور

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تذکر کتبی خود به وزیر کشور برای جلوگیری از تحرکات تحریک‌آمیز فرماندار شهرستان کاشان و بخشدار نیاسر در نقاط مرزی دلیجان و کاشان خواستار ممانعت وزیر کشور از تحرکات تحریک‌آمیز در مرز شهرستان‌های دلیجان و کاشان شد.

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

حجت الاسلام سلیمی افزود: متاسفانه با وجود تذکرات داده شده به مقامات شهرستان کاشان مبنی بر جلوگیری از تصرف در حوزه غیر استحفاظی خود، و عمل نشدن به این تذکرات تذکری خطاب به وزیر کشور ارسال شد.

 اقدام غیرقابل توجیه و احتمال اختلاف، انشقاق و درگیری

او اضافه کرد: فرمانداری کاشان و بخشدار نیاسر این شهرستان اقدام به جابجایی تابلوی مرزی استان اصفهان و تصرف و برداشت غیرقابل توجیه شن و ماسه در حوزه استحفاظی استان مرکزی کردند که تذکرات دوستانه به مقامات این شهرستان موثر واقع نشد.

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت بیان کرد: این اقدام غیرقابل توجیه از سوی مسئولان شهرستان کاشان احتمال به وجود آمدن اختلاف، انشقاق و درگیری را داشت در حالی که جامعه ما نیاز به آرامش دارد و نباید با چنین اقداماتی موجب بروز تنش در منطقه شد.

او ادامه داد: در پی بی‌توجهی مسئولان کاشان و اقدامات خودسرانه در تذکری از وزیر کشور درخواست شد تا اجازه ندهند این روند ادامه یابد و فرمانداری یا بخشداری کاشان با اقدامات خودسرانه منشاء بحران در منطقه نشوند.

قول معاونت حقوقی وزیر کشور مبنی بر اعزام کارشناس

حجت الاسلام سلیمی تصریح کرد: پس از صدور تذکر به مقام عالی وزارت کشور چندین بار معاونت حقوقی وزیر کشور تماس تلفنی با اینجانب داشتند و قول دادند که با اعزام کارشناسانی از سوی وزارت کشور موضوع بررسی شود و برخورد لازم برای ممانعت از این اقدام بعمل آید.

او تاکید کرد: در سایه بی‌توجهی و غفلتی که در گذشته صورت گرفته مشهد اردهال از حوزه جغرافیایی استان مرکزی جدا شد.

اختلاف اصلی دو شهرستان دلیجان استان مرکزی کاشان استان اصفهان بر سر روستای مشهد اردهال (با مراسم دیرینه قالیشویان) است که از نظر تاریخی جزو استان مرکزی بوده، اما متأسفانه در مجلس ششم از استان مرکزی جدا شد و همین امر اختلافی چند ساله را موجب شده است.

ریشه اصلی اختلافات بین دلیجان وکاشان

در مجلس ششم روستای مشهد اردهال (محل دفن امامزاده سلطانعلی بن محمد باقر (ع) و حرم مطهر او) که هرساله مراسم قالیشویان در آن برگزار می‌شود و دارای جاذبه گردشگری است از شهرستان دلیجان استان مرکزی جدا و به شهرستان کاشان استان اصفهان الحاق داده شد.

ماجرای کتک خوردن پیمانکاران دلیجانی چه بود؟ / ریشه یابی یک زخم کهنه

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

این درحالی است که محل قتل این امامزاده (روستای خاوه اردهال، که امامزاده سلطانعلی در آن به شهادت رسیده) و قسمت دیگری از آن جزو استان مرکزی باقی ماند که جزو ارزش‌های معنوی دلیجان محسوب شده و برای مردم این منطقه مکان بسیار مقدس و با ارزشی است.

ضرب و جرح پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟

مراسم قالی شویان مربوط به نحوه شهادت امامزاده سلطانعلی بن محمد باقر (ع) (امامزاده‌ای که در روستای خاوه دلیجان به شهادت رسیده و در روستای نشهد اردهال دفن شده) در منطقه اردهال است که، هر ساله مردم نقاط مختلف کشور به صورت گسترده در این مراسم شرکت می‌کنند و مردم روستای خاوه دلیجان بخشی از اجرای مراسم قالیشویان مشهد اردهال را به عهده دارند.

کتک خوردن پیمانکاران دلیجانی به چه علت بود؟ / ریشه یابی یک زخم کهنه

هرچند برای مردم استان مرکزی و شهرستان دلیجان جدا شدن روستای مشهد اردهال (محل دفن امامزاده سلطانعلی) در آن برهه تاریخی بسیار تلخ بود، اما اختلاف مرزی که ایجاد شد همچنان زخمی کهنه است که هرچند وقت یکبار سرباز می‌کند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.