تئاتر فرزند سرراهی هنر اصفهان شده است/ بیکاری ۱۵ ماهه هنرمندان تئاتر

پیشکسوت تئاتر اصفهان گفت: فضای تئاتر حالت بهاری خود را از دست داده و زمستانی شده است.

فرهنگ شعبانی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به وضعیت تئاتر اصفهان،گفت: امیدوار بودیم که در این شرایط بحرانی مسئولان و سیاست‌گذاران فرهنگی در حوزه تئاتر، بتوانند راهکاری را برای این هنر که یک رسانه مردمی، قدمت‌دار، زنده و پویا هست، ارائه دهند؛ اما متأسفانه شرایط فعلی مقبول نیست.

او ادامه داد: نا گفته نماند که تعدادی از تئاتری‌ها در تلاش هستند که بتوانند در فضای مجازی مقداری فعالیت داشته باشند و حمایت‌های نسبی هم از تئاتر صورت گرفته است؛ اما در حقیقت یک مقداری غریبانه با تئاتر برخورد می‌شود و همانند یک بچه سرراهی به تئاتر نگاه می‌کنند.

این کارگردان تئاتر افزود: هرچند اولویت اول کشور بهداشت عمومی و سلامت مردم هست؛ اما سلامت فکری، روانی، روحی و ظرفیت امید بخشی در تئاتر می‌تواند برای کشور، استان و همشهری‌های ما مفید باشد که متأسفانه به شکلی که باید از این فرصت استفاده نمی‌شود.

او با اشاره به این که تئاتر می‌تواند در فضای مجازی کاربرد‌های مفیدی داشته باشد، بیان کرد: می‌توانیم با استفاده از فضای مجازی کاربرد‌های مفیدی را در حوزه تئاتر داشته باشیم که متأسفانه از آن غافل هستیم.

شعبانی ادامه داد: با وجود اینکه در این فضا دیدگاه‌ها، سلیقه‌ها و نگرش‌ها متفاوت است، ولی می‌توان با جمع‌آوری ظرفیت و انرژی هنرمندان بسیار تئاتر، آن‌ها را مدیریت، هدایت و فعال کرد تا شاهد بازدهی مطلوبی باشیم.

او با بیان اینکه در ایام عید با حمایت مجموعه شهرداری و تالار هنر تعدادی تئاتر خیابانی اجرا شد، افزود: ولی و قیم هنر نمایش و سایر هنر‌ها اداره‌کل ارشاد است و باید به همان اندازه که بر این هنر نظارت دارد، احساس مسئولیت کند. زمانی می‌توان نظارت کرد که حمایت، تعلیم، پرورش و آموزش را نیز به همراه داشته باشد که متأسفانه اداره ارشاد صرفاً نظارت می‌کند.

این پیشکسوت تئاتر در خصوص نابسامان‌شدن اوضاع اقتصادی هنرمندان تئاتر، گفت: هنرمندان تئاتر که تخصص علمی و تجربی دارند، سال‌ها فعالیت و اعتبار دارند با شرایط موجود که مسائل اقتصادی بر جامعه قالب شده است از کجا باید درآمد داشته باشند، نهایتاً مجبور می‌شوند که برای تامین نیاز‌های مالی تن به کار‌هایی دهند که از سطح بینش، فرهنگ و هنری خودشان پایین‌تر است.

او خاطرنشان کرد: در ایام عید با درخواست به مجموعه شهرداری همکاری با عنوان تولید پادکستی در نکوداشت سومین سال جمالزاده انجام شد که این فرآیند برای من مقبول بود، زیرا فعالیتی در این زمینه صورت گرفت، درست است که زمینه مادی مطلوبی ندارد، ولی ما باید در این حوزه فعالیت داشته باشیم؛ زیرا عاشق و شیدای این هنر هستیم.

شعبانی درباره اینکه یک هنرمند در جامعه باید پیوسته فعالیت داشته باشد، تشریح کرد: بازتاب یک هنرمند این است که در عرصه‌ای که فعالیت می‌کند، حرکت داشته باشد؛ زیرا اگر حرکت نکند، دچار رکود می‌شود که این رکود به معنای مرگ مصنوعی است.

او افزود: یک هنرمند تا بخواهد خود را از این رخوت نجات دهد زمان می‌برد که در نتیجه یک عقب‌گرد پیدا می‌کند همانند ورزشکاری که بعد از مدت‌ها دوری از فعالیت و تمرین‌ها برای بازگشت به عرصه رقابت و توان قبلی خود باید زمان زیادی را صرف کند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه ۱۵ ماه هست که هنرمندان تئاتر با این مشکلات روبرو هستند، ادامه داد: لازم به ذکر است که از سوی صندوق حمایت از هنرمندان تکاپویی برای حمایت انجام شد؛ اما اگر مسئولان نگاه کاربردی نسبت به این مسئله داشته باشند می‌توان در سالن‌های روبازی همانند سالن فرشچیان با حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ نفر تماشاچی و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تئاتر اجرا کرد.

او افزود: اگر کسی بخواهد در حوزه تئاتر فعالیت کند نه تنها باید به دنبال اسپانسر و جمع‌آوری بازیگران برود بلکه باید هزینه‌هایی را به بازیگران و عوامل مختلف بپردازد و نیاز به حمایت دارد.

شعبانی با اشاره به اینکه باید از هنرمندان جوان حمایت شود، بیان کرد: استان اصفهان جوان‌های هنرمند توانا، خلاق، کاربلد، پرانرژی و سرشار از امید و آرزو دارد که باید برای پیشرفت بیشتر، از آن‌ها حمایت کرد.

او درباره اینکه تجربیات پیشکسوتان می‌تواند چراغ هدایتی برای جوانان هنرمند باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیشکسوت‌های هنر نمایش بسیار هستند، مسئولان فرهنگی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و با قرار دادن پیشکسوتان به عنوان مشاور در کنار نیرو‌های جوان، انرژی و تلاش جوانان هنرمند در راه منطق، اصول و پیشرفت هنر نمایش پیش رود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.